LOGIN

Rusel%c3%b8kka_alle_480

Vinnerne av elbilkonkurransen fikk besøke AHOs verksted for rapid prototyping. Fra venstre, foran: Francis Brackmann, Kristen Marie Kroliussen Stangebye-Nielsen, Vanja Stadheim. Bak, fra venstre: Benedicte Persdotter, Eva Celine Jørgensen.

Fikk 3D-print i premie

Ruseløkka skole gjennomfører et teknologi- og designprosjekt på alle klassetrinn hvert år. Francis, Kirsten og Vanje i 8C vant konkurransen om å bygge den beste elbilen, og fikk besøke AHOs verksted for rapid prototyping.

Ruseløkka skole er en pioner på bringe designfaget inn undervisningen. Hvert år gjennomfører Ruseløkka skole design- og teknologiprosjekter på alle klassetrinn. Allerede i 1. klasse designer de raketter. På 8.-10. klasse setter de av 1-2 uker hvor de jobber fulltid med et designprosjekt hvor de designer og bygger designet sitt. I 8C hadde de som oppgave å designe en liten elbil i plast med elektromotor og batteri. De tre beste prosjektene ble belønnet med en omvisning på AHO hvor det store høydepunktet var da de kunne koste fram en 3D-print fra det hvite vinylpulveret som blir brukt i 3D-printeren.

Sultne på praksis
Ruseløkka skoles satsing på design og teknologi har skjedd i samarbeidet med flere høgskoler hvor AHO har vært viktigst.
- Vi har hatt et veldig godt samarbeid i mange år, og det håper vi å fortsette med, forteller Nina Bjørnstad, førsteamanuensis ved AHO.
Eva Celine Jørgensen er fagansvarlig for teknologi- og design ved Ruseløkka skole, og har vært primus motor for skolens satsing på design og teknologi.
- Elevene synes det er veldig stas hvert år. De er sultne på praksis i skolen. Dessuten lærer de om teknologi på en engasjerende måte, forteller Jørgensen.
Skolen vektlegger derfor at det elevene designer ikke bare skal være virtuelt, men at de også skal realisere designet sitt.

Empowering
Designprosjektene ved Ruseløkka skole henter sine kompetansemål fra læreplanene i matte, naturfag og kunst og håndverk. I tillegg trekkes de andre fagene inn i slik at man fra 8. – 10. klasse har kjører designundervisningen som tverrfaglige prosjekter.
- Dette er allmennkunnskap, men det er også empowerment. Det er viktig at elevene lærer seg til å være aktiv, kritisk og skapende i forhold til sine omgivelser, sier Jørgensen.

Design som valgfag
Fra høsten skal ni nye valgfag innføres i ungdomsskolen. Blant de nye valgfagene er ”Design og redesign” og ”Teknologi i praksis”.
- Til min sorg er disse fagene delt. Du kan jo bare gjette deg til hvem som kommer til å velge hvilke fag. Disse fagene kan fort bli kjønnsdelt. Dessuten vil det bare være noen skoler som har råd til å tilby begge fagene, sier Jørgensen.
Jørgensen er en av forfatterne bak Teknologi- og designboka, en veiledningsbok for lærere i grunnskolen. Hun holder også jevnlig kurs i emnet for lærere over hele landet.

Publisert: 28.03.2012