LOGIN

Innkjøp og fakturabehandling - rutine

Innkjøp
Alle innkjøp, både varer og tjenester, skal foretas etter AHOs innkjøpsreglement. Dette betyr i korthet at det skal alltid påses at innkjøpet skjer på gunstigst mulige betingelser. Alle innkjøp over kr 80 000 skal dokumenteres spesielt, jf AHOs innkjøpsreglement.

Fakturaadresse
AHOs fakturaadresse er Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Postboks 360 Alnabru, 0614 Oslo. Bestiller er ansvarlig for å gjøre nye leverandører oppmerksom på dette.

Merking av faktura
Når det foretas en bestilling, skal det alltid oppgis referansekode og rekvisisjonsnummer. I tillegg kan bestillers navn oppgis. Referansekoden fås av den enkelte enhets budsjettansvarlig. 

Fakturamottak
AHO benytter Contempus/Basware fakturabehandlingssystem og økonomifunksjonen foretar forkontroll av alle fakturaer. Dersom en faktura gjelder undervisning m.v. vil det bli gitt beskjed om at det må foreligge en vurdering i forhold til lønn-næring før fakturaen sendes til godkjenning. Fakturaene sendes ut til budsjettansvarlig som varsles med e-mail hver morgen ca kl 07.00. Det er viktig at fakturaene behandles umiddelbart. 

Fakturaen går deretter til anvisning før den skal gjennom etterkontroll. Her vil det bl.a. bli sjekket om fakturaen fyller de formelle krav m.m. Mangler vil bli tatt opp med budsjettansvarlig.

Fakturaer som går utenom Contempus/Basware
Fakturaer som mottas via e-mail eller direkte til ansatt ved AHO skal umiddelbart oversendes økonomifunksjonen for registrering i Contempus/Basware.

 

REFUSJON AV UTGIFTER
I noen tilfeller skal pådratte utgifter refunderes av andre. Dette gjelder spesielt innen reisevirksomhet hvor reiseregningen helt eller delvis skal betales av andre. For å sikre at vi får den refusjon vi skal ha, har vi rutiner for hvordan det skal skje. Det er også viktig i denne sammenheng at en er helt bevisst på at andre skal refundere utgiftene. Det er to aktuelle alternativer; AHO utbetaler kun sin del eller AHO betaler hele utgiften og sender faktura til den som skal refundere sin del. Det siste alternativet er  å foretrekke. Dette har sammenheng med at f.eks. vil en faktura på kjøp av billetter ofte har forfall før refusjonen er mottatt. 

For å sikre enhetlig praksis, gjelder følgende rutiner:

  1. Hele utgiften belastes AHO på vanlig måte. 
  2. Sammen med faktura/reiseregning må det opplyses hvem som evt. skal refundere hele eller deler av utgiften. Kopi av eventuell skriftlig avtale vedlegges.
  3. AHO sender faktura.

 


Henvisninger:


  • Godkjent av: Direktør
  • Avdeling: Administrasjonen 
  • Ansvarlig: Adm.sjef
  •  Opprettet: 01.11.2000
  • Oppdatert: 14.04.2011
  • Versjon: 1