Arkitektur- og designhøgskole i Oslo og tjenestemannsorganisasjonene ved høgskolen har inngått en AKAN-avtale som trådte i kraft fra mars 2008. AKAN er forkortelse for Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani.
Målsettingen med denne avtalen er å arbeide for et rusfritt arbeidsmiljø ved høgskolen. Bruk eller påvirkning av rusmidler (alkohol, narkotiske stoffer) kan ikke aksepteres i en arbeidssituasjon ved AHO. Det er i tillegg ønskelig at arbeidsgiver bistår dersom spillavhengighet har oppstått på en måte som påvirker ansattes arbeidssituasjon.
AMU kan drive opplysnings- og informasjonsvirksomhet slik at skolen kan bli bedre i stand til å møte og håndtere eventuelle problemer.
Ved berettiget mistanke om at en kollega har et med alkohol, narkotika eller spillavhengighet, må nærmeste leder bli orientert.
Den nærmeste overordnede har en sentral rolle i kontaktarbeidet, og vil kunne være den som i første omgang må ta hånd om en arbeidstaker med problemer.
Det er ledelsen og nærmeste overordnede som er ansvarlig for å gi advarsel ved rusmiddelmisbruk og orientere om hvilke alternativer den ansatte har.
AMU skal i sitt AKAN arbeid generelt ikke delta i det konkrete behandlings- og tiltaksopplegg omkring den enkelte arbeidstaker. AMU skal imidlertid utnevne en kontaktperson ansvarlig for AKAN-problematikk i AHO. Denne kontaktpersonen behøver ikke være medlem i AMU og det er heller ikke krav til at vedkommende skal være en leder i AHO.
En støttekontakt kan være et viktig ledd rundt en arbeidstaker med rusmiddelproblemer. Denne kontakten utpekes av vedkommende arbeidstaker selv i samarbeid med ledelsen og AMUs representant.
Støttekontakten har også eventuelt kontakt med hjemmet. Vedkommende kan møte opp hjemme hos arbeidstakeren ved sykefravær.
Når en arbeidstaker opptrer påvirket av alkohol eller andre rusmidler i tjenesten, skal nærmeste overordnede besørge at vedkommende blir tatt hånd om og vist bort fra arbeidsplassen.
Ledelsen, nærmeste overordnede, AMU og representant fra bedriftshelsetjenesten vurderer i samarbeid situasjonen. Vedkommende gis eventuelt tilbud om bistand via AKAN-opplegget og om behandlingsmuligheter.
Hvis vedkommende tar i mot et tilbud om behandling, skal det undertegnes en behandlingserklæring.
Alle ansatte som ønsker det, på grunn av eget problem med alkohol, narkotika eller spillavhengighet kan ta kontakt med AKAN-apparatet og be om hjelp, inkludert få egen støttekontakt ved AHO, men må da undertegne behandlingserklæring.
Ansettelsesutvalget har ansvar for å ansette i utdannings- og forskningsstillinger. Utvalget har ansvar
for at habilitetsregler overholdes og at prinsippet om at den best kvalifiserte søkeren ansettes i
henhold til de lover og forskrifter som gjelder for virksomheten.
Styret vedtok i 11.12.2019 følgende myndighetskart foransettelse og opprykk ved AHO.
Rektor (leder) | Irene Alma Lønne |
Styrerepresentant | Jacob Aars |
Vitenskapelig ansatt | Matthew Anderson |
Vitenskapelig ansatt | Håkan Edeholt |
Studentrepresentant | Pernille Ahlgren |
Studentrepresentant | Bendik Johnsrud |
En representant for administrative tilsatte | Anne Karine Sandberg |
Sekretær | HR |
Dato | ||
03.11.2023 | ||
Hovedverneombud | |
Arbeidsgiver | Randi Stene |
Arbeidsgiver | Hanna Petterson |
Verneombud | Harald Skulberg |
Verneombud | Anne Karine Sandberg |
Leder | |
Sekretær | Evy Karoline Ludgvisen |
Representant fra BTH-gruppen | |
Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern m.v. (arbeidsmiljøloven) stiller krav til et systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, og dette arbeidet forplikter både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er både et besluttende og rådgivende utvalg i spørsmål som angår ansattes sikkerhet, helse og velferd. AMU skal være en pådriver for å få til et godt arbeidsmiljø ved AHO, og det skal delta i planlegging av verne- og miljøarbeidet. Fra og med høsten 2013 er AKAN slått sammen med AMU.
Arbeidsmiljøutvalget skal
Arbeidsmiljøutvalget i AHO består av fire personer og skal ha like mange representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. En representant fra øverste ledelse skal være med i AMU. Hovedvernombudet skal være én av representantene for de ansatte. Bedriftshelsetjenesten skal være representert i AMU. Bedriftshelsetjenesten skal være rådgivende og uavhengig og representere både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Representanten fra bedriftshelsetjenesten har ikke stemmerett
Medlemmene velges for to år av gangen.
Arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden skal vekselvis ha ledelsesansvaret. Leder velges for ett år av gangen.
Referater fra møter i AMU legges på den interne serveren Stabfelles.
Medlemmer (oppdatert 03.02.2020) | Personlige varamedlemmer |
Lagdommer Michael Reiersten – til 31.12.22 | |
Professor Kristin Bliksrud Aavitsland, MF – til 31.12.22 | Professor Jan-Olav Henriksen, MF – til 31.12.22 |
Professor Runar Hodne, KHiO – til 31.12.22 | Professor Jeanette Christensen, KHiO – til 31.12.22 |
Professor Jonny Aspen, AHO – til 31.12.20 | NN, AHO – til 31.12.20 |
Professor Gro Trondalen, NMH – til 31.12.20 | Professor Øyvind Varkøy, NMH – til 31.12.20 |
Stipendiat Tom Davies, AHO – til 31.07.20 | Stipendiat Steinar Aandahl Skarpenes, MF – til 31.07.20 |
Stipendiat Petrine Vinje, KHiO – 31.07.20 | Stipendiat NN, NMH – til 31.07.20 |
Til grunn for de veiledende retningslinjene ligger:
Leder av forskningsutvalget | Lise Amy Hansen | |
Leder av ph.d.-programmet | Tim Anstey | |
Institutt for arkitektur | New member 2024 | |
Institutt for urbanisme og landskap | Peter Hemmersam | |
Institutt for design | Josina Vink | |
Stipendiatrepresentant | Nick Walkey | vara Ricardo Simian |
Sekretær/forskningsadministrasjonen | Reier Møll Schoder |
Rektor | |
Forskningsadministrasjonen: | |
Leder av biblioteket | |
Leder av UFF seksjonen |
Retningslinje vedtatt første gang i AHOs styre 18.06.2004. Revidert 2.11.2006, 13.02.2009, 25.09.2012, 17.06.2015 og 27.10.2021
Forskningsutvalgets offisielle språk er engelsk. Av den grunn foreligger retningslinjene kun på engelsk.Etter universitetslovens § 5-1 plikter AHO å opprette egen klagenemnd som skal behandle klager over enkeltvedtak, og etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene.
Enkeltvedtak behandles etter forvaltningslovens bestemmelser.
Klagenemnda har fem medlemmer med personlige varamedlemmer:
Medlemmene fra AHOs ansatte (og varamedlemmer) oppnevnes av styret for en periode på 4 år samtidig med oppnevning av medlemmer til de AHOs besluttende utvalg.
Medlemmene (og varamedlemmer) fra studentene velges samtidig med valg til studentenes styremedlemmer. Funksjonsperioden for studentmedlemmene er 2 år.
Vedtak i klagesaker etter pkt 1 kan ikke påklages. Vedtak i klagesaker etter pkt. 2 og 3 kan påklages til departementets særskilte nasjonale klageorgan.
Studieadministrasjonen stiller sekretær for klagenemnda.
AHO har klageutvalg knyttet til hvert studieprogram for behandling av klager på karakterfastsettelse (jf. Universitetslovens § 5-3). Klageutvalget skal behandle klager over karakterfastsetting. Klageutvalget foretar en ny vurdering av besvarelsen på bakgrunn av innlevert materiale jf. Rutine: Klage på karakter – klageutvalg.
Det skal være ett klageutvalg for Master i arkitektur, ett for Master i design og ett for Master i landskapsarkitektur. Utvalgene behandler klage på karakterfastsettelse ved eksamen.
Klageutvalgene består av to sensorer hvorav en er ekstern. Ved behandling av klage på diplomsensur forsterkes utvalget med en ekstern sensor.
Medlemmer i klageutvalgene oppnevnes av programstyret etter innstilling fra instituttet for tre år om gangen.
Klageutvalget har en frist på tre uker for å avlegge ny sensur. Dersom utvalget har behov for ytterligere tid, skal kandidaten opplyses om dette og nytt tidspunkt for sensur oppgis. I Klage på karakterfastsettelse - rutine er prosedyrene i forbindelse med klagebehandlingen beskrevet. Klageutvalgets avgjørelse kan ikke påklages.
Master i arkitektur
Chris-Johan Engh
Kolbjørn Nybø (intern vara)
Lars Hamran (ekstern)
Lars Holen (ekstern vara)
Ved klage på diplomsensur forsterkes utvalget med: Line Solgaard (ekstern)
Master i design (Nytt utvalg kommer)Nicholas StevensJørn S. G. Knutsen (intern vara)Siri Eggesvik (ekstern)Dan Sevaldson (ekstern)
Ved klage på diplomsensur forsterkes utvalget med: Emilie Strømme Olsen (ekstern)
Master i landskapsarkitektur (Nytt utvalg kommer)
Eystein Talleraas (intern)
Anne Tibballs (ekstern)
Christopher Oh (Vara ekstern)
Ved klage på diplom sensur forsterkes utvalget med: Trygve Sundt (ekstern)
Tromsø: Thea Kvamme Hartmann (Diplom)
Aktivt og strategisk arbeid med å fremme likestilling og mangfold og hindre diskriminering skal prege alt arbeid AHO gjør for sine studenter og ansatte.
Med likestilling og mangfold mener vi alle studenters og ansattes like rettigheter og like muligheter ved AHO, uavhengig av blant annet kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion.
Ansvarlig for likestilling- og mangfoldarbeidet, her definert som likestillingsarbeid, er AHOs ledere på alle nivåer.
Likestillingsutvalget fungerer som rådgivende og idéskapende organ i likestillings- og diskrimineringsspørsmål overfor de styrende organer ved AHO. Likestillingsutvalget har særlig ansvar for å påse at likestillingsloven og gjeldende bestemmelser om likestilling, mangfold og diskriminering blir fulgt opp i praksis, og for øvrig være pådrivende og idéskapende når det gjelder arbeidet for å fremme likestillingsarbeid. Likestillingsutvalget rapporterer til AHOs styre.
Likestillingsutvalget skal ha følgende sammensetning:
Lederen oppnevnes av rektor, de øvrige representantene skal oppnevnes etter forslag fra de respektive gruppene.
Medlemmene i utvalget oppnevnes for 2 år, bortsett fra leder som oppnevnes for styreperioden.
Verv | Navn |
---|---|
Leder | Rachel Troye |
Representant for vitenskapelig ansatte | Anders Ese |
Representant for teknisk/administrativt ansatte | Mari Svebak |
Representant fra tillitsvalgte | |
Sekretær | Marianne Fredhjem |
Representant fra studentene | Hobbe Strömberg |
Læringsmiljøutvalget skal bidra til at § 4-3 (1) og (2) i Lov om universiteter og høgskoler blir gjennomført:
I utformingen av det fysiske arbeidsmiljøet skal det, sa langt det er mulig og rimelig, sørges for:
a) at lokaler, adkomstveier, trapper m.v. er dimensjonert og innredet for den virksomhet som drives,
b) at lokalene har gode lys- og lydforhold og forsvarlig inneklima og luftkvalitet,
c) at lokalene blir vedlikeholdt og er rene og ryddige,
d) at lokalene er innredet slik at uheldige fysiske belastninger for studentene unngås,
e) at virksomheten er planlagt slik at skader og ulykker forebygges,
f) at tekniske innretninger og utstyr er forsynt med verneinnretninger og blir vedlikeholdt slik at studentene er vernet mot skader på liv og helse,
g) at lokaler, adkomstveier, sanitæranlegg og tekniske innretninger er utformet på en slik måte at funksjonshemmede kan studere ved institusjonen,
h) at læringsmiljøet er innrettet for studenter av begge kjønn og
i) at læringsmiljøet er utformet etter prinsippet om universell utforming.
I tillegg til det fysiske læringsmiljøet inngår følgende under utvalgets arbeid:
Læringsmiljøutvalget har en rådgivende og ikke operativ rolle overfor styret og ledelsen. Dersom utvalget påpeker behov for endringer eller investeringer, er dette tiltak som eventuelt iverksettes av den enkelte driftsenhet.
Utvalget har 6 medlemmer, 3 valgt av styret fra ansatte, herav en fra studieadministrasjonen og 3 valgt av studentutvalget fra studentene. Utvalget velger hvert år leder vekselvis blant AHOs og studentenes representanter.
Utvalgets skal ha minimum 2 møter pr. semester.
Verv | Navn |
---|---|
Leder (ansattrepresentant) | Siv Taran Skaret |
Studentrepresentant | Sindre Berg Bekkåsen |
Studentrepresentant | Trong Hoang Le |
Studentrepresentant | Marius Engen |
Ansattrepresentant | Andreas Wettre |
Ansattrepresentant | Kjersti Bjerke |
Opptakskomiteen er et underutvalg til studieutvalget (utdanningsutvalget). Utvalget har i henhold til § 9-1(2) i Universitets og høgskoleloven delegert myndighet fra styret når det gjelder opptak til første år.
Opptakskomiteens funksjonstid er fra 1. september til 31. august.
Opptakskomiteen har rådgivende, innstillende og avgjørende myndighet i samsvar med de fullmakter styret har gitt gjennom disse retningslinjer eller gjennom særlige beslutninger fattet av styret.
Opptakskomiteen skal påse at opptaket foregår innenfor de til enhver tid gjeldende opptaksrammer.
Opptakskomiteen skal ha følgende sammensetning:
Medlemmenes funksjonsperiode er 3 år, hvor ett medlem fra hvert studieprogram skiftes ut hvert år. Studentrepresentantene velges av SAHO for ett år av gangen.
Opptakskomiteens medlemmer har taushetsplikt.
UU har delegert oppnevnelsen av representanter, unntatt leder, til de ulike programstyrene.
Beslutningsdyktighet
For at komiteen skal være beslutningsdyktig, må minst tre medlemmer, en fra hvert studieprogram, være til stede. Opptakskomiteens leder er ansvarlig for avklaring av prinsipielle spørsmål med studieutvalget (utdanningsutvalget).
Arbeidsoppgaver
Programstyrene skal kvalitetssikre opptaksprøvene i henhold til sitt programansvar.
Studieadministrasjonen er sekretariat for opptakskomiteen og har ansvar for tilretteleggelse av gjennomføringen av opptaksprøvene.
Revidert og vedtatt i UU 16.10.2019 sak.23/19
Leder: ARK Jørgen Tandberg
ARK:Navn | Rolle |
---|---|
Hanna Charlotta Dencik Petersson | Leder |
Luis Callejas | |
Sabine Müller | |
Janike Kampevold Larsen | |
Karin Helms | |
Miguel Hernandez Quintanilla | |
Kaveh Kawousi | Student |
Christopher Fettke von Koeckritz | Student |
Catharina Oustad | Sekretariat |
Navn | Enhet/institutt | Rolle |
---|---|---|
Rolf Gerstlauer (Fungerende instituttleder) | ARK | leder |
Matthew Anderson | ARK | |
Tine Hegli | ARK | |
Beate Hølmebakk | ARK | |
Erik Langdalen | ARK | |
Thomas McQuillan | ARK | |
Kathrine Næss | ARK | |
Andreas Kalstveit |
UL | |
Halvor W. Ellefsen | UL | vara |
Anders Ese | UL | |
Felicia Segura Hexeberg | SAHO | |
Sharkiya Yousif Taher | SAHO | |
Inger Helene Ruud | UFF | sekretær |
Navn | Enhet | Rolle |
---|---|---|
Rachel Troye | ARK | Prorektor |
Ulrika Herlofsen | UFF | Seksjonssjef |
Inger Helene Ruud | UFF | Fagansvarlig studieadministrasjon |
Annette Medhus | UFF | Fagansvarlig bibliotek |
Roald Jenssen | UFF | Fagansvarlig verksted |
Dette dokumentet er en avklaring av rutiner og prosesser for programstyret for arkitektur sin løpende drift beskrevet i retningslinjene til programstyrene ved AHO.
Programstyret inngår i en organisasjonsstruktur sammen med andre organer på AHO: styret, studieutvalget, ledermøtet, opptakskomitéen, internasjonalt kontor, forskningsutvalget, læringsmiljøutvalget, likestillingsutvalget, underutvalg med delegert ansvar fra programstyret m.v.
Programstyret har det faglige ansvaret for å sikre at studieprogrammet organiseres og gjennomføres som et helhetlig studieprogram med høy faglig kvalitet. Programstyret sin rolle er å utvikle og kvalitetssikre utdanningen og gjennomføre strategiske diskusjoner.
Programstyret ledes av instituttleder for arkitektur. Programstyreleder har beslutningsmyndighet og overordnet ansvar i både løpende programstyrearbeid og beslutninger i den daglige driften/virksomheten, samt forberedelse til arbeidsmøter og ordinære styremøter.
Navn | Enhet | Rolle |
---|---|---|
Rachel Troye | DES | Leder |
Einar Sneve Martinussen | DES | Fagansvarlig interaksjonsdesign |
Steinar Killi | DES | Fagansvarlig industridesign |
Ted Matthews | DES | Fagansvarlig tjenestedesign |
Lise Amy Hansen | DES | Viserektor for forskning |
Johan Møller | SAHO | |
Hobbe Michael Erik Strömberg | SAHO | |
Tove Carlsen | UFF | Sekretær |
Navn | Enhet | Rolle |
---|---|---|
Espen Surnevik | ARK | Prorektor |
Ulrika Herlofsen | UFF | Seksjonssjef |
Silje H. Nygaard | UFF | Fagansvarlig studieadministrasjon |
Lise Kjærstad | UFF | Fagnasvarlig bibliotek |
Roald Jenssen | UFF | Fagansvarlig verksted |
Navn | Rolle |
---|---|
Silje Kolltveit (AHO) | Leder |
Hanna Dencik Petersson (AHO) | Instituttleder |
Thomas Juel Clemmensen (UiT) | |
Janike Kampevold Larsen (AHO) | |
Elisabeth Ulrika Sjødahl (AHO) | |
Mari Bergset (UiT) | |
Aleksander Weiss | Student |
Julie Hjelt Wold | Student |
Tomine Haaland Furelid | Student, vara |
Viktoria Elena Kattil Bolstad | Student, vara |
Merete Blichfeldt (UiT) | Sekretariat |
Catharina Oustad (AHO) | Sekretariat |
Verv | Navn |
---|---|
Leder | Rachel Troye |
Medlem, arkitektur | Lisbeth Funck |
Medlem, design | Vera Pahle |
Medlem, EVU | Lisbeth Harboe |
Medlem, UFF | Ulrika Herlofsen |
Studentrepresentant, design | Dagny Marie Sand Haarberg |
Studentrepresentant, lanskapsarkitektur | Hanne Marie Bøe Lanestedt |
Studentrepresentant, arkitektur | |
Observatør, rektor | Irene Lønne |
Observatør, verkstedene | Roald Jensen |
Observatør, bibliotek | Annette Medhus |
Observatør, studieadministrasjonen | Catharina Oustad |
Observatør, studieadministrasjonen | Tove Carlsen |
Observatør, studieadministrasjonen | Elisabeth Mari Havig |