fbpx UNDER KONTROLL | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

UNDER KONTROLL

Lisa Siegel

Diplomprosjekt

Tjenestedesign
Vår 2022
Institutt for design

Kaja Misvær Kistorp
“Under kontroll” er et servicedesign diplomaprosjekt som har fokus på brukeropplevelsen til personer, som skal ta eller har tatt celleprøve i livmorhalsen i Norge. “Under kontroll” bygger på en eksisterende tjeneste med fokus på informasjonsmangel på avgjørende kontaktpunkter i reisen. Målet er å skape en bedre og tryggere brukeropplevelse ved hjelp av riktig informasjon til riktig tidspunkt, for å være med å forebygge livmorhalskreft. Sluttresultatet er basert på nøkkelfunn fra innsiktsfasen og brukertesting som bygger på livmorhalsprogrammets fremtidsmål.
kontaktpunkter_i_reisen.png

Tjenesten består av flere kontaktpunkter som er implementert i den eksisterene brukerreisen i dag. Helsenorge som samlested for all informasjon skal skape en mer sømløs og brukervennlig flyt med god informasjon på de riktige tidpunktene i reisen.

728x226_pixl_recovered-03.jpg

Denne påminnelsen er for de som akkurat har fylt 25 år og som nå anbefales å teste seg. Meldingen skal komme samtid for alle, både når det gjelder tidspunkt, dag og måned (september-måned da dette er sjekkdeg måneden). Grunnen til det er at når alle i denne brukergruppen får meldingen samtidig, kan det trigge frem en samtale som skaper oppmerksomhet og åpner opp.

Helsenorge som avsender skaper troverdighet, og sannsynligheten for at folk tar denne melding på alvor er høy. Påminnelsen er nøye gjennomtenkt i form av “tone of voice”. Den skal både henvise til #sjekkdeg-måneden, som da vil være aktuelt siden meldingen blir sendt i september. Det vil være mulig til umiddelbart handling av timebestilling, ved hjelp av en link som linker direkte til dashbordet inne på Helsenorge, hvor man kan bestille time eller lese mer om programmet. Samtidig som at siste setning skal være med på å ta prøven og være med på å utrydde livmorhalskreft. Ikke bare for seg selv men også for andre som et felleskap.

750x400pxl-05.jpg

“Siden” for timebestillingen gir mulighet til å gi mer utfyllende informasjon om pasienten på forhånd. Dette er både en fordel for fastlegen men også for pasienten da opplevelsen kan bli mer tilrettelagt. Relevante spørsmål som “Har du spesielle behov?” viser til mulighet for et mer tilrettelagt tilbud. Dette kan skape en følelse av trygghet men også for å føle seg sett/hørt. På høyresiden er det lagt ved tips til “forberedelser før prøvetaking” som er noe alle burde ha kunnskap om før de bestiller time. Spørsmålene er utviklet sammen med Kreftforeningen, Livmorhalsprogrammet, Gynekolog og sluttbrukere.

750x400pxl-01.jpg
 
lisa_siegel_.jpeg
Lisa Siegel / lisa-siegel@hotmail.com / https://lisasiegel.myportfolio.com/work