Bestått studiodelen av første og andre semester. Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner i første studieår.
Emnet gir en introduksjon til landskapets fysiske oppbygging og undersøker hvordan naturlige systemer fungerer og former landskap.
Gjennom prosjektarbeid belyses sammenhenger mellom større system og stedspesifikke variasjoner, samt hvordan transformasjon av landskapet virker inn på de naturgitte forhold.
Kurset bygger videre på formgivningen fra første undervisningsår og legger til forståelsen for større skalaer og hvordan landskapets former er blitt til. Samspillet mellom hydrologi, økologi, geomorfologi og klimatiske forhold studeres med fokus på hvordan dette påvirker, og kan benyttes,i formgivning.
Vann som kvalitet og endringselement er sentralt i kurset. Vannets bevegelseslogikk i landskapet belyses ut fra et hydrologiskperspektiv og er grunnlaget for formgivningsoppgaven.
Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Undervisningen foregår hovedsakelig i form av ukentlig veiledning og gjennomgang av prosjektarbeider.
I tillegg kan undervisningen gis i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer, workshops og feltarbeid. Felles gjennomganger der studentene legger frem eget arbeid eller gruppearbeid utgjør en viktig del av undervisningen. Kontakten mellom lærere og studenter foregår på tomannshånd, i grupper eller i plenum.
Litteraturlisten vil være tilgjengelig i Leganto.
Anbefalt litteratur
Diedrich, Lisa, Henri Bava, Michel Hoessler, and Olivier Philippe. 2009. Territories: from landscape to city. Basel: Birkhauser.̈
Dramstad, Wenche E., James D. Olson, and Richard T. T. Forman. 1996. Landscape ecology principles in landscape architecture and land-use planning. [Cambridge Mass.]: Harvard University Graduate School of Design.
Foxley, Alice, and Gunther Vogt. 2010. Distance and Engagement: walking, thinking and making landscape: Vogt Landscape Architects. Baden: Lars Muller Publishers.̈
Girot, Christophe. 2016. The course of landscape architecture: A history of our designs on the natural world, from prehistory to the present. Farnborough: Thames & Hudson Ltd.
Harmon, Katharine, and Gayle Clemans. 2010. The map as art: contemporary artists explore cartography. New York: Princeton Architectural Press.
Eric Lorange. Byen i Landskapet Rommene i Byen
Loidl Hans, Opening Spaces
P. Stahlschmidt og V. Nellmann, Metode til landskapsanalyse
Marsh, William M., and Jeff Dozier. 1981. Landscape, an introduction to physical geography. Reading, Mass: Addison-Wesley.
Mollison, B. C. 1988. Permaculture: a designer's manual. Tyalgum, Australia: Tagari Publications.
Tvedt, T., and Eva Jakobsson. 2006. "Water History is World History". A History of Water. 1, pp. IX-XXIII.
Orf, Kate Towards Urban Ecology
Spirn, Anne Whiston. 1984. The Granite Garden.
Gali-Izard, Teresa. 2006. The same landscapes: ideas and interpretations = Los mismos paisajes. Barcelona: Gustavo Gili.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Ikke påkrevd | Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: • Deltakelse på gjennomganger samt aktiviteter definert som sentrale for kurset. • Innlevering av mappe med dokumentasjon av arbeidsprosess. Denne mappen leveres samtidig med vurderingsmappen for hele kurset. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Vurderingsmappe: Semestret består av flere prosjektinnleveringer som samlet danner grunnlag for vurderingen. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det forventes fulltids deltagelse i undervisningen gjennom hele semesteret. Undervisningen foregår først og fremst i form av ukentlig veiledning, gjennomgang av prosjektarbeidet, feltarbeid, forelesninger og workshops. Kontakten mellom lærere og studenter foregår på tomannshånd, i grupper eller i plenum. Kurset benytter den digitale læringsplattformen Moodle til komunikasjon av semesterets innhold og planer. |
Ekskursjon | De som ikke har anledning til å delta på ekskursjon vil få en oppgave/et prosjekt som erstatter denne. |