fbpx Lønnsjustering i løpet av de første 12 månedene etter ansettelse | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Lønnsjustering i løpet av de første 12 månedene etter ansettelse

Lønnsjusteringen er hjemlet i Hovedtariffavtalen punkt 2.5.5, nr. 3: "Arbeidsgiver skal inntil 12 måneder etter ansettelse, og ved overgang fra midlertidig til fast ansettelse, vurdere arbeidstakerens lønnsfastsettelse. Dette gjøres etter dialog med den ansatte"

Lønnsjustering etter 2.5.5 er ikke automatisk, men arbeidsgiver er etter forhandlingene om ny hovedtariffavtale i 2022 forpliktet til å gå i dialog med arbeidstaker i vurderingen av lønnsfastsettelse. Stillingskoden kan ikke endres med hjemmel i 2.5.5.

Prosedyre:    
  1. Teamleder/avdelingsleder/instituttleder sender begrunnet anmodning om lønnsjustering etter 2.5.5. til Teamleder HR på epost 
  2. Fagansvarlig HR følger opp anmodningen sin anbefaling videre til direktør for godkjenning /avslag. Godkjenning forutsetter en budsjettdekning.
  3. Ved godkjenning av kravet, sendes beskjed om dette til teamleder/avdelingsleder/ med kopi til HR-rådgiver for iverksetting 
  4. Ved godkjenning av 2.5.5. arkiverer HR-rådgiver epost korrespondanse om saken i Public360 i personalmappe til den som tilstås opprykket
  5. Det utarbeides formelt brev om 2.5.5. opprykk i Public360 som sendes på flyt til lønn.

Lønnsforhandlinger etter 2.5.3 

Lønnsforhandlinger på særlig grunnlag, HTA 2.5.3, ved AHO foregår i forbindelse med faste IDF møter. Både arbeidsgiver og fagforeningene kan kreve forhandlinger om endret lønn og/eller endring av stillingskode ved vesentlige endringer i ansattes ansvars- og/eller arbeidsoppgaver.

Vilkår
For å fremme krav etter HTA pkt 2.5.3 må arbeidstakeren oppfylle ett av følgende vilkår:
  1. Har hatt en vesentlig endring av arbeidsoppgavene (dvs at arbeidsoppgavene ligger på et høyere nivå og at de kvalitativt sett krever mer enn tidligere)
  2. Har gjort en ekstraordinær innsats som kjennetegnes av at den ansatte har hatt arbeidsoppgaver som ligger langt utover det som vanligvis kan forventes i stillingen (både kvalitativt og kvantitativt)
  3. Det er særlig vanskelig å rekruttere og beholde spesielt kvalifisert arbeidskraft (det skal foreligge tilbud om ny jobb)
  4. Ubegrunnede lønnsforskjeller etter omorganisering
  5. Der det er dokumenterte lønnsforskjeller som ikke kan forklares med annet enn kjønn

Prosedyre ved krav fra arbeidsgiver:
  1. Teamleder/avdelingsleder fremmer utfylt kravskjema til HR på epost minimum 2 uker før neste IDF møte
  2. HR kontrollerer at det korrekt utfylt og at det er i henhold til retningslinjene for 2.5.3.
  3. HR legger det i Public360 og følger opp saken videre til direktøren 
  4. Ved godkjenning av direktøren går saken videre til IDF sekretær for videre saksbehandling og forhandling