fbpx 70 172 Material X - Materialutforskning | The Oslo School of Architecture and Design

Languages

Start semester

70 172 Material X - Materialutforskning

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Material X - Materialutforskning
Credits: 
6
Course code: 
70 172
Level of study: 
Bachelor / Master
Teaching semester: 
2023 Autumn
Assessment semester: 
2023 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2023
Person in charge
Harald Skulberg
Course content

Materialutforskning gjennom uttesting av materialprøver for anvendelse i et nytt produkt. Utforskning av bl.a.:

  • Sammenhengen mellom form, materiale og prosess
  • Materialegenskaper
  • anvendelsespotensiale for nye materialer i ny kontekst
  • materialforekomst
  • tilvirkningsmetoder
Learning outcome

Studenten skal:

• Opparbeide innsikt i og kunnskap om materialers iboende egnskaper

• Tilegne seg kunnskap om materialers anvendelsespotensiale

• Kunnskap om tilvirkningsprosesser samt anvendelse tilpasset masseproduksjon

• Se sammenhengen mellom formgivning og tilvirkningsprosess for et valgt materiale

• Få økt innsikt i bruk av materialer i et bærekraftperspektiv

Kunnskaper: Studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike materialers iboende egenskaper, materialers potensielle anvendelsesområder, tilvirkningsprosesser for spesifikke materialer, samt aktuell produksjonsbedrift.

Ferdigheter: Studenten skal utnytte et selvvalgt materiale til å skape et nytt produkt. Studenten skal lage en fysisk modell der materialets iboende egenskaper kommer til uttrykk.

Generell kompetanse: Studenten skal tilegne seg evne til å se anvendelsesmuligheter for et gitt materiale i en spesifikk kontekst, samt kunne beskrive hvordan det valgte materialets iboende egenskaper utnyttes positivt i et produktforslag.

Working and learning activities

Forelesning, workshop, individuell veiledning.

Verkstedene vil bli brukt i kursperioden. 

Lærere på kurset: Harald Skulberg og Geir Jarle Jensen

Curriculum

Hovedbok:

Edwin Datschefski: The Total Beauty of Sustainable Products, 2001, Rotovision SA, ISBN 2-88046-545-1  

Kap 1. The hidden Ugliness of an Ordinary Day s. 14

Kap 2. Towards Total Beauty s. 26

Cyclic s.32

Solar s. 40

Safe s. 48

Efficient s. 56

Social s. 64

Kap 3. The Total Beauty of a Sustainable Day s.70

Kap 4. How to assess the Beauty of Products s. 152

Kap 5. Materials are the Message s. 158

Kap 6 Appendices s. 168

Further Learning s. 171

 

Øvrig støttelitteratur:

Roberto Lucci, Paolo Orlandini: Product Design Models, 1990, Van Nostrand Reinhold,    

ISBN 0-442-220654-2

Kap 1. Paper and boards

Kap 2. Expanded resins

Kap 3. Wood

Kap 4. Metal

Kap 5 Plastic

Kap 6 Fabric and rubber

Kap 7. Readymade and found objects

Kap 8. Graphics

Kap 9. Photographing models

 

Rune Monö: Design for Product Understanding, The Aestetics of Design from a Semiotic Approach, 1997, Liber, ISBN 91-47-01105-x

Kap 2. Perceiving a Product

Kap 3. The Aesthetics of Design

Kap 4. Gestalt

Kap 5. Message and communication

Kap 6. Sign

Kap 7. Semiotics

Kap 8. The current product sign

Kap 9. Semantic functions

Kap 10. Code

Kap 11. Syntax

Kap 12. Pragmatism

 

Bjørn Rybakken: Formsans og Design, 2008, Abstraks Forlag AS, ISBN 978-82-7935-230-6

  • Om form og formsans s. 9

Ytre faktorer som påvirker form:

  • Identitet s. 186
  • Materialer s. 202
  • Miljø s. 214
  • Funksjon s. 222
  • Naturkrefter s. 240
  • Inspirasjon s. 250

Eskild Tjalve: Systematic Design of Industrial Products, 2003, Institute for Product Development, Technical University of Denmark, ISBN 87-981360-1-1

Materialbibliotek

Material Connexion, https://materialconnexion.com/

Web-ressurser

The original network of green designers www.02.org

Silicon Valley Toxics Coalition www.svtc.org

The Institute of Local Self-Reliance www.ilsr.org

The Centre for Alternative Technology, Wales www.cat.org.uk

The Zero Emissions Research Institute, Geneve www.zeri.org

The Global Future Foundation, Industrial Ecology conferences etc. www.globalff.org

Green architect Bill McDonough www.mbdc.com

Centre for Sustainable Design, Towards Sustainable Product Development conference www.cfsd.org.uk

Products for the developing world, UNEP Sustainable Product Group www.unep.frw.uva.nl

Fairtrade Foundation www.fairtrade.org

Social accountability standard SA8000 www.cepaa.org

Green Marketing, Jacquelyn Ottman www.GreenMarketing.com

Bio-inspiration, the full text of Kevin Kelly’s book Out of Control www.well.com/user/kk/OutOfControl

Green Design, Carnegie Mellon University www.ce.cmu.edu/GreenDesign/education.html

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Portfolio assessment (Vurderingsmappe)IndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Portfolio assessment (Vurderingsmappe)
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment: