Materialutforskning gjennom uttesting av materialprøver for anvendelse i et nytt produkt. Utforskning av bl.a.:
Studenten skal:
• Opparbeide innsikt i og kunnskap om materialers iboende egnskaper
• Tilegne seg kunnskap om materialers anvendelsespotensiale
• Kunnskap om tilvirkningsprosesser samt anvendelse tilpasset masseproduksjon
• Se sammenhengen mellom formgivning og tilvirkningsprosess for et valgt materiale
• Få økt innsikt i bruk av materialer i et bærekraftperspektiv
Kunnskaper: Studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike materialers iboende egenskaper, materialers potensielle anvendelsesområder, tilvirkningsprosesser for spesifikke materialer, samt aktuell produksjonsbedrift.
Ferdigheter: Studenten skal utnytte et selvvalgt materiale til å skape et nytt produkt. Studenten skal lage en fysisk modell der materialets iboende egenskaper kommer til uttrykk.
Generell kompetanse: Studenten skal tilegne seg evne til å se anvendelsesmuligheter for et gitt materiale i en spesifikk kontekst, samt kunne beskrive hvordan det valgte materialets iboende egenskaper utnyttes positivt i et produktforslag.
Forelesning, workshop, individuell veiledning.
Verkstedene vil bli brukt i kursperioden.
Lærere på kurset: Harald Skulberg og Geir Jarle Jensen
Hovedbok:
Edwin Datschefski: The Total Beauty of Sustainable Products, 2001, Rotovision SA, ISBN 2-88046-545-1
Kap 1. The hidden Ugliness of an Ordinary Day s. 14
Kap 2. Towards Total Beauty s. 26
Cyclic s.32
Solar s. 40
Safe s. 48
Efficient s. 56
Social s. 64
Kap 3. The Total Beauty of a Sustainable Day s.70
Kap 4. How to assess the Beauty of Products s. 152
Kap 5. Materials are the Message s. 158
Kap 6 Appendices s. 168
Further Learning s. 171
Øvrig støttelitteratur:
Roberto Lucci, Paolo Orlandini: Product Design Models, 1990, Van Nostrand Reinhold,
ISBN 0-442-220654-2
Kap 1. Paper and boards
Kap 2. Expanded resins
Kap 3. Wood
Kap 4. Metal
Kap 5 Plastic
Kap 6 Fabric and rubber
Kap 7. Readymade and found objects
Kap 8. Graphics
Kap 9. Photographing models
Rune Monö: Design for Product Understanding, The Aestetics of Design from a Semiotic Approach, 1997, Liber, ISBN 91-47-01105-x
Kap 2. Perceiving a Product
Kap 3. The Aesthetics of Design
Kap 4. Gestalt
Kap 5. Message and communication
Kap 6. Sign
Kap 7. Semiotics
Kap 8. The current product sign
Kap 9. Semantic functions
Kap 10. Code
Kap 11. Syntax
Kap 12. Pragmatism
Bjørn Rybakken: Formsans og Design, 2008, Abstraks Forlag AS, ISBN 978-82-7935-230-6
Ytre faktorer som påvirker form:
Eskild Tjalve: Systematic Design of Industrial Products, 2003, Institute for Product Development, Technical University of Denmark, ISBN 87-981360-1-1
Materialbibliotek
Material Connexion, https://materialconnexion.com/
Web-ressurser
The original network of green designers www.02.org
Silicon Valley Toxics Coalition www.svtc.org
The Institute of Local Self-Reliance www.ilsr.org
The Centre for Alternative Technology, Wales www.cat.org.uk
The Zero Emissions Research Institute, Geneve www.zeri.org
The Global Future Foundation, Industrial Ecology conferences etc. www.globalff.org
Green architect Bill McDonough www.mbdc.com
Centre for Sustainable Design, Towards Sustainable Product Development conference www.cfsd.org.uk
Products for the developing world, UNEP Sustainable Product Group www.unep.frw.uva.nl
Fairtrade Foundation www.fairtrade.org
Social accountability standard SA8000 www.cepaa.org
Green Marketing, Jacquelyn Ottman www.GreenMarketing.com
Bio-inspiration, the full text of Kevin Kelly’s book Out of Control www.well.com/user/kk/OutOfControl
Green Design, Carnegie Mellon University www.ce.cmu.edu/GreenDesign/education.html
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail |