fbpx 70 166 Visualisering av opplevelser: Pennen er viktigere enn "post-it"! | The Oslo School of Architecture and Design

Languages

70 166 Visualisering av opplevelser: Pennen er viktigere enn "post-it"!

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Visualisering av opplevelser: Pennen er viktigere enn "post-it"!
Credits: 
6
Course code: 
70 166
Teaching semester: 
2022 Spring
Assessment semester: 
2022 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2022
Maximum number of students: 
15
Person in charge
Anna Martine Nilsen
Course content

«Når du bruker tegning for å uttrykke en idé, i stedet for ord eller tall, aktiviserer du en annen del av hjernen. For å tegne en idé nøyaktig, må en del avgjørelser tas som selv det mest presise språk kan overse. Resultatet av å ta denne rekken av små avgjørelser? At du raskere kommer fram til nye løsninger...” Tim Brown.

En av designerens grunnleggende ferdigheter er å kommunisere, formidle, artikulere, tenke og løse problemer visuelt. Designfeltet er under utvidelse og inkluderer stadig oftere immaterielle løsninger som tjenester og systemer. Evnen til å visualisere og kommunisere i  arbeidet med problemløsning og løsningsutvikling har aldri vært mer relevant.

Fristelsen til å stole på post-it-lapper eller glatt visuell grafikk laget i programmer som Illustrator, gjør imidlertid at designere som jobber innenfor disse nye områdene ikke øver opp og finpusser tegneferdighetene sine med tanke på visuell kommunikasjon.

I dette kurset vil vi jobbe med evnen til å tegne raskt for å kunne kommunisere kompleksitet, for å konkretisere det immaterielle som erfaring eller tid, eller som en tilnærming til å legge til rette for workshops.

Learning outcome

Kunnskaper:

  • Hvilke typer tegning kan brukes i ulike faser av designprosessen
  • Forstå hvordan tegning kan frigjøre kreativ kapasitet
  • Teoretiske perspektiver på bruk av det visuelle til emosjonell speiling
  • En bredere forståelse av hvilken verdi tegning og visualisering har i håndverket service- og systemorientert design

 

Ferdigheter:

  • Hvordan visualisere opplevelser, tid og det immaterielle
  • Hvordan bruke tegning som et verktøy for innsikt og intervju av brukere
  • Hvordan visualisere kompleksitet
  • Tegning som notat-teknikk
  • Tegning som tilrettelegging

 

Generell kompetanse:

  • Evne til å tegne raskt som en måte å støtte og oppmuntre til samtale, innsikt og tilrettelegging
  • Selvtillit til å tegne foran andre
  • Lage mentale modeller og visuelle metaforer
  • Utvikle egne ferdigheter og forståelse for tegning som en nøkkel for å støtte tjeneste- og systemdesign
Working and learning activities

Emnet er praksisorientert og vil hovedsaklig foregå gjennom forelesninger etterfulgt av øvelser. Forelesningene vil dekke områder som:

• Tegning som verktøy for innsikt

• Visualisering av kompleksitet fra kartlegging av tjenestesystemer til verdinettverk

• Visualisering av opplevelser over tid

• Grafisk erfaringsbevis (GEE) og tegneserie

• Visuell notat-teknikk

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Portfolio assessment (Vurderingsmappe)-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Portfolio assessment (Vurderingsmappe)
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment: