Før du bestiller kontrakt
Vurder hva slags type kontrakt du skal bestille:
Husk at arbeidskontrakten må inngås i god tid før arbeidet igangsettes. Hvis ikke, blir lønnsutbetalingen forsinket.
På AHO bruker vi Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin digitale løsning for å opprette kontrakter til timeavtaler og oppdragsavtaler. Se DFØs veiledninger her:
Slik oppretter du kontrakt:
- Vurder hvilken kontraktstype du skal bestille: oppdragsavtale eller timeavtale.
- Bestill ønsket kontrakt i selvbetjeningsportalen (dfo.no) eller DFØ-appen (dfo.no).
- Fyll inn tilgjengelig informasjon om arbeidsforholdet i bestillingsskjemaet. Det er få felt du skal fylle ut, derfor må du legge viktig informasjon i kommentarfeltet.
Informasjon i kommentarfeltet
Det er viktig at du legger inn all tilgjengelig informasjon. Dette er for å sikre at korrekte kontrakter blir opprettet og reduserer behovet for avklaringer underveis.
I kommentarfelt nederst i bestillingsskjemaet skal du legge inn denne informasjonen:
- Stillingsinformasjon
Eksempel: studentassistent, universitetslektor og vitenskapelig assistent.
- Antall timer eller beløpet på oppdraget
Timekontrakt: Legg inn maks antall timer for hele tidsperioden personen skal jobbe.
Oppdragskontrakt: Legg inn beløpet personen skal motta.
- Emnekode eller studiekode
Legg inn kurskode, dersom arbeidet er knyttet til et kurs/en emne.
- Lønnsinformasjon
Timekontrakt: Legg inn lønnstrinn eller årslønn.
Oppdragskontrakt: Lages med et fast beløp.
- Konteringsopplysninger
Kostnadssted, delprosjekt.
- Annen relevant informasjon til koordinator som lager kontrakt
Beskrivelse av oppgaver som skal utføres, oppmøtetidpunkt, informasjon om en eventuell reiserefusjon, annet relevant informasjon i forbindelse med oppdraget.
Når kontraktsmottaker har signert kontrakten får de tilgang til selvbetjeningsportalen til DFØ og DFØ-appen, slik at de kan levere timelister digitalt.
Les mer om timelister her.