Hvordan er studiet bygget opp?
Grunnundervisning (1. -3. år)
De første tre årene gir basiskunnskaper og praktiske ferdigheter til å beherske form, verktøy og materialer, og du får øvelse i kreative metoder og teoretiske utfordringer. Du møter konseptutvikling og forskjellige tilnærminger til designprosesser. Studentene skisser, lager modeller og prototyper, og øver på å kommunisere design gjennom muntlige presentasjoner og visuelle framstillinger.Studieplan og kurs
Alle kursene i grunnundervisningen er obligatoriske. Studentene kan likevel dreie prosjektene i retning av en spesialisering. Særlig gjelder dette i tredje år. Grunnundervisningen foregår hovedsakelig på norsk.

1. året gir en generell innføring i designprosessen, designpraksis, kreativ produksjon og utforskning – samtidig som studentene orienterer seg innen industridesign, interaksjonsdesign og tjenestedesign.
2. året gir en introduksjon til fysiske produkter, interaktive produkter, tjenester og opplevelser.
3. året vil prosjektene settes i en bredere kontekst og støtte studentene ved overgangen til masternivå. Studentene får en introduksjon til systemorientert design.
Master (4. - 5. år)
På masternivå velger studentene spesialisering innen industridesign, interaksjonsdesign eller tjenestedesign. Du møter komplekse og selvstendige prosjekter ofte i samarbeid med næringsliv eller forskningsprosjekter. Undervisningen foregår på engelsk.
4. året består av kurs og prosjekter i spesialiseringsområdene.
5. året vies første semester til spesialiseringen eller til tverrfaglig arbeid innen systemorientert design. Parallelt begynner studentene å planlegge tema for diplomprosjektet sitt. Det siste semesteret er viet til diplomprosjektet. Dette kan gjennomføres i samarbeid med eksterne virksomheter og organisasjoner eller i tilknytning til forskning- og utviklingsarbeidet som ledes av AHOs Centre for Design Research og Institutt for design.