Emnenavn på Norwegian Bokmål:
Økologi for landskapsarkitektur - Planter og jord
Teaching semester:
2020 Spring
Assessment semester:
2020 Spring
Language of instruction:
Norwegian
Person in charge
Kari Anne Bråthen
Required prerequisite knowledge
Gjennomført alle emner fra første semester, dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering.
Course content
Emnet starter med en generell avgrensning av økologi som vitenskap og økologi som begrep, og hvorfor en slik avgrensning er viktig for hvordan økologi skal inspirere og informere lanskapsarkitekturen. I emnet skal forskjellen demonstreres og diskuteres.
Emnet gir videre en grunnleggende innføring i elementære økologiske begreper og konsepter med eksempler relatert til planter og jord i kalde klima.
Learning outcome
Kunnskaper:
- Definisjon og avgrensning av begrepene økologi/økologisk
- Grunnleggende kjennskap til sentrale økologiske konsepter
Ferdigheter:
- Kunne integrere abstrakte økologiske begreper i forståelsen av hvordan planter og jord fungerer sammen i et system
- Kunne inspireres av abstrakte økologiske begreper i utviklingen av landskapsarkitekturen
Kompetanse:
- Anvendelse av økologiske konsepter relatert til planter og jord i både menneskeskapte og naturgitte omgivelser
Working and learning activities
Undervisningen foregår som en serie forelesninger, feltarbeid samt gruppe -presentasjoner.
Curriculum
Emneansvarlig utarbeider pensumliste
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
Presence required | | Required | |
Obligatoriske arbeidskrav:
Mandatory coursework: | Presence required |
Courseworks required: | |
Presence required: | Required |
Comment: | |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
Home Examination | Individual | A-F | |
Vurderinger:
Form of assessment: | Home Examination |
Grouping: | Individual |
Grading scale: | A-F |
Comment: | |
Workload activity | Comment |
Lectures | |
Forventet arbeidsinnsats:
Workload activity: | Lectures |
Comment: | |