fbpx | The Oslo School of Architecture and Design

Languages

61 161 Landscape Theory – Reading and interpreting northern landscapes and places

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Landskapsteori - Forståelse og lesning av nordlige landskap og steder
Credits: 
6
Course code: 
61 161
Level of study: 
Bachelor
Teaching semester: 
2024 Spring
Assessment semester: 
2024 Spring
Language of instruction: 
Norwegian / English
Year: 
2024
Required prerequisite knowledge

Bestått alle emner i 1. og 2. semester. Bestått studiodelen av 3. og 4. semester. Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner 3, 4 og hele 5. semester.

Course content

Landskapsteori med vekt på forståelse og lesning av nordlige landskap og steder. Kurset studerer stedsteori og visuelt materiale (kart og fotografier) som representasjon av steder i Nord-Norge.

Aktuelle steder velges før og under studieturen til Nord-Norge, og gjennom resten av semesteret vil kurset diskutere og undervise metoder for å lese og analysere sted.

Videre vil kurset diskutere ulike måter å designe for sted, både med vekt på estetisk uttrykk og som del av en samfunnskontekst. Kurset vil diskutere forskjellene i tilnærming til tettbefolkede og mindre tettbefolkede steder. Det vil diskutere design som estetisk form, som deltagende prosesser og som bottom-up strategi.

Grunnleggende landskapsteori vil bli supplert med teori fra samfunnsplanlegging og kulturgeografi, og basert på disse vil studentene trenes i å velge metoder for tilnærming til spesifikke sted.

Learning outcome

Kunnskaper:

  • Studenter vil lære hvordan å tilnærme seg, lese og analysere steder i nord.
  • De vil få grunnleggende kjennskap til endringsprosesser i nordlige steder.
  • De vil få kjennskap til nordlige steders avhengighet av ressursgrunnlag og god forvaltning.
  • Grunnleggende kunnskap om redskap og metoder for stedsanalyse.
  • Grunnleggende forståelse for nordlige steders karakter og særpreg både i naturlig, kulturell og geopolitisk kontekst.

Ferdigheter:

  • De skal på et grunnleggende nivå være i stand til å nyansere tilnærminger til sted.
  • Studenter skal ha en forståelse av stedsanalyse og av nyere teorier om innovasjon i stedsutvikling.

Generell kompetanse:

  • Evne til, på et høyt faglig nivå, å kunne reflektere over og diskutere nordlige steders særpreg og utfordringer, samt landskapsarkitekturens muligheter til og utfordringer ved å intervenere i disse stedene.
Working and learning activities

Undervisningen foregår som en serie forelesninger, gruppearbeid, felttur og en kombinasjon av muntlige og skriftlige presentasjoner individuelt eller i gruppe.

Fysisk oppmøte

Mandatory courseworkCourseworks requiredPresence requiredComment
Annet - spesifiser i kommentarfeltet Not required
Obligatoriske arbeidskrav:
Mandatory coursework:Annet - spesifiser i kommentarfeltet
Courseworks required:
Presence required:Not required
Comment:
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Project assignmentIndividualA-F
Vurderinger:
Form of assessment:Project assignment
Grouping:Individual
Grading scale:A-F
Comment: