Gjennomført:
70 111 GK1 Introduksjon til design
70 120 GK2 Å utforske design gjennom interaksjon
Kurset vil utforske tilnærminger og metoder innen design. Vi bruker design for tjenester som linse for denne utforskningen.
Gjennom en serie korte, intense moduler introduseres studentene for mange av de viktigste tilnærmingene, metodene, rammeverket og kunnskapen som brukes i utformingen av tjenester. Kurset gir også rom for studentenes egen analyse av hva tjenester er, samt refleksjon over deres spirende tilnærming til design. En målsetting for kurset er å tilrettelegge for at studentene utvikler begeistring for tjenestedesignprosessen og utførelsen av denne. Samtidig vil man sikre at konteksten ikke blir for kompleks og dermed for overveldende. Gjennom kurset understrekes viktigheten av en brukerfokusert tilnærming til design for tjenester.
Kunnskap:
Kurset skal gi studentene forståelse for:
En introduksjon til hovedfasene og verktøyene i tjenestedesignprosessen, inkludert:
Utvikle ferdigheter og kunnskap innen:
• Visualisering
• Tilrettelegging
• Co-design
Kurset vil også introdusere en rekke tjenestedesignmetoder med spesielt fokus på AT ONE-metoden (Actor, Touchpoints, Offerings, Needs, Experiences)
Ferdigheter:
Studentene skal etter endt kurs:
Være i stand til å visualisere og kommunisere:
Vite hvordan man:
Kunne artikulere og reflektere over forskjellen mellom designtilnærming som helhet og de spesifikke metodene knyttet til disiplinære tradisjoner.
Generell kompetanse
Studentene skal lære de generelle prinsippene, kunnskapen og ferdighetene om hvordan man jobber med eksisterende tjenester og inkrementelle forbedringer av eksisterende tjenester, hvordan man jobber med brukere, hvordan man jobber i et designteam, hvordan man designer nye tjenester, hvordan man jobber samskapende, samt hvordan men tester og prototyper for tjenesteutvikling. Studentene vil også bli oppmuntret til kritisk refleksjon over metodene for tjenestedesign og begrensninger i slike tilnærminger.
Undervisningen vil være studiobasert med en balansert blanding av aktiviteter i og utenfor campus. Studentene vil hovedsakelig jobbe i team (en kjernekompetanse innen tjenestedesign), men sammensetningen av disse teamene vil endres gjennom semesteret.
Kurset undervises gjennom forelesninger, introduksjon til teori, workshops, ekskursjoner, besøk til tjenestedesignbyråer og offentlige SD-avdelinger, gruppeveiledning og coaching. Det vil være presentasjoner av arbeid etter hver modul. Studentene vil få karakterer basert på arbeidsinnsats, prosess, fremdrift, tilstedeværelse på skolen og på deres evne til å svare på designbrief demonstrert i deres presenterte arbeid.
Lærere på kurset:
Andrea Plesner, Ted matthews, Maria Hartman, Josina Vink, Diogo Valeria.
Kurset vil tilby et kompendium med obligatorisk litteratur, sammen med en anbefalt pensumliste.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F | Alle moduler må være levert og presentert. Elementer som teller med i vurderingen er; arbeidsinnsats, prosess, tilstedeværelse, evne til å svare på designbrief, samt nivå og kvalitet på leveranser. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. |