Bestått studiodelen av GK1 og GK2.
Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) øvrige emner i GK1 og 2, samt hele GK3.
Det overordnede mål for 2. år er integrasjon av de emnene som utgjør de viktigste elementene i prosjektering av byggverk, gjennom en konseptuell tilnærming til prosjektarbeid. Det blir lagt vekt på forhold mellom idé, rom, konstruksjon, og materialitet. Semestertema for kurset er offentlig arkitektur. Semesteroppgavenes program tar for seg arkitekturens rolle i offenligheten, med vekt på sosial interaksjon, kontekstualitet og økonomi. Programmet studeres med henblikk på fleksibilitet og ulike bruksmønster. Et viktig aspekt ved programmets tilnærming er hvordan generalitet kan sikre langtidsbruk og innby til endring av programmatisk innhold.
Kunnskap ∙ Kunnskap om grunnleggende konsepter i moderne og samtidig arkitektur ∙ Kunnskap om konstruktive prinsipper og konstruktiv idéer ∙ Kunnskap om kontekstuell tilnærming og tomteanalyser ∙ Kunnskap om klimaskallets arkitektoniske rolle ∙ Kunnskap om materialenes arkitektoniske roller Ferdigheter ∙ prosjeksjonstegninger ∙ manuelle og digitale fremstillingsteknikker ∙ skala modellbygging Generell Kompetanse ∙ evne til å utvikle konseptuelle hovedgrep ∙ evne til å ta og argumentere for egne valg ∙ evne til realisere hovedgrep gjennom arkitektonisk form, materialer og løsninger
Andre år introduserer studenten for integrert arkitekturprosjektering gjennom en estetisk syntese av romlige grep, konstruktive idéer, materialegenskaper og tekniske løsninger. Disse introduseres gjennom forelesninger og bearbeides gjennom kortere hurtigoppgaver, før de blir iverksatt i prosjektarbeid. Prosjektene gjennomgåes i mindre og større grupper gjennom semesteret. Det legges vekt på utvikling av «sidemannskritikk» der studentene fungerer som kritikker for hverandre.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Excursion | |
Lectures | |
Attendance |