Course | 2025 Spring | 2025 Autumn | 2026 Spring | 2026 Autumn | 2027 Spring | 2027 Autumn |
---|---|---|---|---|---|---|
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
12 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
30 | ||||||
Sum | 18 | 12 | 18 | 12 | 0 | 30 |
Masterstudiet skal:
Faglig innhold
Videreutdanningmaster i arkitekturvern tar for seg bevaring, forvaltning og fornying av bygninger og urbane miljøer, samt relevante metoder og teorier. Studiet omfatter verneideologier, vernefagets historie, arkitekturhistorie, byplanhistorie, minneteori, transformasjon, restaurering, konservering og forvaltningsproblematikk. Det legges mye vekt på arkitekturvern som et bærekraftig felt, med fokus på gjenbruk av bygninger, vern gjennom bruk, resirkulering av byggematerialer og en produktiv dialog mellom kulturminnevern og miljøvern. Undervisningen skjer med bevissthet om bygninger, bygningsmiljøer og større planområder både som historiske og sosiokulturelle produkter og som resultat av arkitektoniske og håndverksmessige intensjoner. Konkret gir dette seg utslag i fem overordnede ambisjoner:
Etter fullført studium skal studenten ha helhetlig kunnskap om emner innenfor arkitektur, vern og transformasjon. Dette inkluderer både teorier, praksiser og prosjekter.
KUNNSKAP
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
Studiet omfatter en serie seminarer, studietur(er), litteraturstudier, hjemmeeksamener og en masteroppgave.
Masterutdanningens seminarserie er delt inn i 9 selvstendige moduler, samt en avsluttende masteroppgave (Modul 10). Modul 3 består av en ukes studietur utenlands og det er også lagt inn en Norges-ekskursjon i forbindelse med modul 8. Utover dette består fire av modulene av 2 intensive seminarer á 3 dager, og ett seminar på 2 dager med presentasjon av- og diskusjoner med utgangspunkt i studentenes moduloppgaver. De fire øvrige modulene består av 2 seminarer á 3 dager, samt hjemmeeksamen. Studiets litteratur omfatter et obligatorisk pensum samt anbefalt- og selvvalgt faglitteratur. Hele masterstudiet baserer seg på høy grad av selvstudium. Litteraturlisten for hver enkelt modul vil normalt foreligge 3 uker før første seminar i modulen.
Seminarseriene ved AHO undervises av skolens egne lærere samt en rekke forelesere hentet fra instituttets nasjonale- og internasjonale nettverk. I tillegg legges det opp til at studentene selv skal presentere faglige innlegg og utdrag fra pensum for resten av gruppa, både for å bidra med egen ekspertise og styrke evnen til å presentere muntlig. Skrivesesjoner skal gi studentene økte ferdigheter i faglig tekstproduksjon. Studiet har særlig fokus på studentenes egen faglige kompetanse, og legger til rette for utveksling og diskusjoner studentene i mellom.
Videreutdanningsmaster i Arkitekturvern samarbeider med Videreutdanningsmaster i urbanisme og har flere seminarer felles. De to utdanningsforløpene etablerer en felles faglig plattform for de mange ulike faggruppene; arkitekter, planleggere, kunsthistorikere, kulturhistorikere, ingeniører, designere, forvaltere, etc., som arbeider innenfor bygningsvern og urbanisme.
Videreutdanningsmaster i Arkitekturvern er bygget opp av moduler og består av intensive seminarer med forelesninger og diskusjoner. Disse krever tilstedeværelse. Gjennomgang av pensumlitteratur og eventuell anbefalt litteratur er basert på selvstudium. Det er viktig å beregne nok tid til dette i egen hverdag. Forelesningene vil ikke være en gjennomgang av pensum, men belyse en del av pensum, samt supplere med andre relevante perspektiv. Det anbefales å lese pensumlitteraturen for hver modul før undervisningen starter. Hver modul består av en selvstendig akademisk besvarelse i form av en hjemmeeksamen. På noen av modulene skal besvarelsen presenteres muntlig for resten av arkitekturvernstudentene.
Undervisningsopplegget er omfattende og krever betydelig egeninnsats.
Videreutdanningsmasteren er et deltidsstudium over 3 år som omfatter 90 ECT (studiepoeng). Studiet baserer seg på samlinger og hjemmeoppgaver og lar seg kombinere med jobb.
Hele masterstudiet baserer seg på høy grad av selvstudium.
Bestått/Ikke bestått