fbpx Urban Design: Arctic City - Longyearbyen | The Oslo School of Architecture and Design

Languages

Start semester

Urban Design: Arctic City - Longyearbyen

Full course name in Norwegian Bokmål: 
Urban Design: Arctic City - Longyearbyen
Credits: 
24
Course code: 
60 502 N
Level of study: 
Master
Teaching semester: 
2015 Autumn
Language of instruction: 
English
Person in charge
Peter Hemmersam
Required prerequisite knowledge

Åpent for studenter innen Arkitektur og Landskapsarkitektur

Course content

Arktis er en verdensdel i endring. Det gjelder ikke bare klima og miljø i Arktis, men også demografi og urbanitet. Disse endringene har ført til opphetede debatter og omfattende forskning. Institutt for urbanisme og landskap har gjennom forskningsprosjektet Future North (www.futurenorth.no) og en serie studiokurs utforsket urbane landskap og deres utvikling i forskjellige arktiske byer som klart viser at det ikke finnes en enkelt standard for arktisk urbanisme.
Studioet vil vektlegge det faktum at endringer i arktiske byer ikke nødvendigvis skyldes endret ressursutnyttelse, men like gjerne generelle endringer i samfunnsutviklingen. Nåtidige forestillinger ser arktisk urbanisme som determinert av landskap og klima, og reduserer urbanisme til teknisk ytelse. Studioet vil utfordre oppfatningen om at arktiske småsamfunn (byer og bygder) ikke er urbane, men også forestillingen om at urbanitet i Arktis er noe som importeres fra sørlige regioner.

Et hovedtema for utviklingen av de arktiske byene, vil være å skape sosialt, økonomisk og miljømessig bærekraftige bysamfunn. Dette studiet vil utforske Longyearbyens spesifikke, urbane landskap. Dette lokalsamfunnet har vært gjennom en rivende utvikling og står antakeligvis overfor nye omveltninger i kommende år. I dette kurset vil vi kartlegge på et bredt tematisk spektrum, ikke for å se på temaene hver for seg, men for å fange inn kompleksiteten i den lokale situasjonen – i den globale sammenhengen. Hvilke urbane strategier, prosjekter og intervensjoner vil være viktige bidrag til den videre utviklingen i Longyearbyen skal bli en mer bærekraftig, behageligere og morsommere arktisk by?

I dette studioet skal vi utvikle sterke, komplementære urban design-logikker som fokuserer på et vidt register av tematikker: sosiale, kulturelle, infrastrukturelle, økologiske, osv. Det er nettopp det komplementære i disse tilnærmingene som kan bidra til en bærekraftig framtid for byene i Arktis.
En kartlegging av Longyearbyens særlige potensial og ressurser, utfordringer og behov, inkludert beboernes tiltak og ønsker, danner grunnlaget for utviklingen av oppgaver og problemstillinger. Noen spesifikke temaer avtegner seg allerede og involverer: nye havnefasiliteter, utfasing av gruvedrift, nye boligområder, strategier for en bærekraftig byutvikling med fokus på universell utforming, infrastruktur for turisme, nye sosiale og kommersielle fasiliteter i byen

Dette kurset knytter an til en større forsknings- og læringsmiljø, og vil kjøre parallelt med et studiokurs i landskapsarkitektur på Tromsø Academy of Landscape and Territorial Studies (AHO). Dette betyr at forskere fra Future North og undervisere fra Universitetet i Tromsø vil være aktive på kurset.

Learning outcome

Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten kjennskap til teorier og aktuell kunnskap om by- og landskapsutforming i arktiske strøk.

Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten ha erfaring med - og ferdigheter innen - feltarbeid samt beherske etablerte og eksperimentelle metoder for urban kartlegging.

Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten være i stand til å utvikle en kritisk teoretisk posisjon i forhold til arkisk urbanisme, og utvikle denne ved innsamlingen av relevant informasjon. På basis av dette skal studenten være i stand til selvstendig å utvikle strategisk design i nordlige, urbane landskap og byer.

Working and learning activities

Studio innledes med et arbeidsintensivt teoretisk seminar med obligatorisk pensum om arkisk urbanisme og samfunnsutvikling. Studentene presenterer utvalgte tekster i plenum. Heretter følger en ukes feltarbeid i Longyearbyen. Studentene skal her gruppevis foreta kartlegginger og etablere en felles kunnskapsbase. Deretter skal studentene utarbeide program og designprosjekt - enten alene eller i team á to. Kurset omfatter også to obligatorisk designworkshops knyttet til studentenes prosjekter. Alle studentene bidrar til en avsluttende bok som dokumenterer sentrale teoretiske perspektiver, kunnskapsbasen og designforslag. Kurset avsluttes med en presentasjon med ekstern sensor.
Ved påmelding til kurset forplikter studentene seg til en ukes feltarbeid i Longyearbyen og må dekke utgiftene til reise og opphold der (reise må bestilles tidlig).

Presence required
Not required
Obligatoriske arbeidskrav:
Presence required:Not required
Workload activityComment
CurriculumTeoretisk seminar med obligatorisk lesing og plenumpresentasjon
Group workKartlegging, referensestudier og hurtigoppgave hvorav en uke i Longyearbyen
Planning assignmentIndividuell programmering og prosjektering (evt i team á to)
Group work4 dager designworkshop - knyttet til prosjekteringsoppgaven
Individual supervisionFelles produksjon av kursbok
10 individuelle veiledninger med lærergruppen
Forventet arbeidsinnsats:
Workload activity:Curriculum
Comment:Teoretisk seminar med obligatorisk lesing og plenumpresentasjon
Workload activity:Group work
Comment:Kartlegging, referensestudier og hurtigoppgave hvorav en uke i Longyearbyen
Workload activity:Planning assignment
Comment:Individuell programmering og prosjektering (evt i team á to)
Workload activity:Group work
Comment:4 dager designworkshop - knyttet til prosjekteringsoppgaven
Workload activity:Individual supervision
Comment:Felles produksjon av kursbok
Workload activity:
Comment:10 individuelle veiledninger med lærergruppen