Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Gjennomført GK6 Introduksjon til Systemorientert Design og GK6 Design Fordypning.
Kurset er en 2 uker intensiv modul som introduserer metoder for å planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra felt studier, som en del av en designprosess. Felt studie i kurset skjer ombord et skip, hvor forskjellige arbeidere og arbeidsplasser er observert og analysert av studentene. Kurset bygger på resultater fra forskningsprosjektene UBC og ONSITE og innfører "Model for Design-Driven Field Research". Studentene vil lære hvordan man effektivt og forsvarlig kan tilegne seg og dokumentere kunnskap om bruk, brukere og brukssted ved å besøke arbeidsplasser i feltet. Det vil være fokus på hvordan man planlegger feltstudier, valg og bruk av metoder i praksis, analyse av data, dokumentasjon og deling av funn. Kurset vil i tillegg belyse feltstudienes rolle i en design prosess. Kurset legger vekt på å la studenten tilegne seg praktisk erfaring ved å gjennomføre en realistisk studie i løpet av kurset.
KUNNSKAPER
FERDIGHETER
Studenten skal kunne
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt kurs skal studenten:
Prosjektet gjennomføres gjennom praktiske oppgave og teori. Den praktiske komponenten utføres sammen med bedrift.
Del 1. Introduksjon i feltstudier. Innføring i teori og praktiske erfaringer knyttet til feltstudier.
Del 2. Feltstudier i praksis. Planlegging og gjennomføring av en feltstudie knyttet til eget prosjekt.
Del 3. Feltstudier i design. Analysere, dokumentere og reflektere på feltdata for design.
Lurås, S., Nordby, K., 2014. Field studies informing ship’s bridge design. Presented at the International Conference on Human Factors in Ship Design and Operation, 26-27 February 2014, London, UK. https://doi.org/10.3940/rina.hf.2014.05
Introducing a 10-day course in field studies
What happens when 30 design students spend 3 days on a ship to do 9 simultaneous field studies
Why field studies matter in maritime design and how we do them
Field study case: design of ship engine rooms
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Excursions | Required | It is mandatory to go on the fieldtrip, as this is a major part of the course content. If there is a valid reason not to take part, an alternativ task may be offered. The teachers will decide what is an acceptable reason. |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | Throughout the course the students are to submit written observations and reflections from every day of the course. Additionally notes, photos and videomaterial is also to be submitted. |
Report | Group | Pass / fail | The students will receive a short written response about the quality of the report and what can be improved. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | This is an intensive course and it demands daily attendance in the studio. Students are expected to be present in the studio on a daily basis at least 80% of the course in order to be able to pass the course. |