fbpx 2025 Høst | The Oslo School of Architecture and Design

Languages

2025 Høst

MURB4 Urbaniserte landskap

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Urbaniserte landskap
Credits: 
6
Course code: 
MURB4
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Peter Hemmersam
Lisbet Harboe
Course content

I denne modulen studerer vi mangfoldet av urbaniserte landskap og teoriene som beskriver disse. Det handler om urbanisering og byområder utenfor storbyenes sentrum; om suburbane og periurbane landskap, storbyregioner, småbyer og bygdebyer. Vi tar utgangspunkt i de norske bylandskapene, men ser på disse urbaniserte landskapene som del av en global utvikling. Internasjonal forskning, moderne historie og nye strategier bringes inn. De ulike byformene studeres som fysiske, sosiale, funksjonelle og meningsfulle steder. Vi ser på forskning, rammebetingelsene og verktøyene for å realisere en mer bærekraftig utvikling i disse bylandskapene.

Learning outcome

Studentene har kunnskap om viktig forskning som beskriver og analyserer forskjellige typer urbaniserte landskap inkludert de livsformer, rammebetingelser og økologiske forhold som karakteriserer landskapene. Studentene kan drøfte mangfoldet av urbane omgivelser. Studentene kan anvende denne forståelsen i diskusjonen og utviklingen av strategier og prosjekter for en god og bærekraftig utvikling i forskjellige typer bylandskap.

Working and learning activities

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, ekskursjoner, selvstudium og prosjektoppgave

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før oppstart på modulen

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home Examination-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MURB5 Byforskning og bærekraftig byutvikling

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Byforskning og bærekraftig byutvikling
Credits: 
6
Course code: 
MURB5
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Peter Hemmersam
Lisbet Harboe
Course content

Modulen gir innsikt i aktuell, tverrfaglig byteori og byforskning om bærekraftig byutvikling. Posisjoner og perspektiver konkretiseres og forankres i norske og internasjonale diskusjoner. Foreleserne kommer fra en rekke ulike fagmiljøer, både vitenskapelige forskningsmiljøer og praksisfeltet. De forsker på byen og en bærekraftig byutvikling, leverer kunnskap til forvaltning og politikk i byutviklingen, og anvender forskning i praksis. Det inkluderer blant annet byplanlegging, naturforvaltning, kulturminneforvaltning, arkitektur og samfunnsvitenskapene.

Learning outcome

Studentene har viten om aktuell, ny og kritisk forskning om en kunnskapsbasert bærekraftig byutvikling. De kan drøfte hvordan ulike fagfelt benytter forskjellige forskningsmetoder, og resultatenes betydning for den konkrete planleggingen og byutviklingen. Studentene får kompetanse i å anvende forskning på kritisk måter i egen praksis og kunnskap om ulike metodiske tilnærminger til masteroppgaven.

Working and learning activities

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home Examination-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MARV4

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Arkitekturanalyse
Credits: 
6
Course code: 
MARV4
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Kolbjørn Nesje Nybø
Even Smith Wergeland
Course content

Modulen omhandler analyse og verdisetting og tolkning av konkrete bygninger. Dette vil forholde seg til bygningenes stedstilhørighet, typologi og arkitekturhistoriske kontekst, samt tolkninger av enkeltbygninger – deres konstruksjoner, håndverksmessige utførelse og endringshistorikk. Modulen presenterer sentrale undersøkelsesmetoder som benyttes for å finne frem til en bygnings historikk, identitet og oppbygging.

Learning outcome

Modulen vil gi studenten kunnskap om viktige undersøkelsesmetoder som brukes på bygninger, og gi studentene bedre forståelse for sammenhengen mellom arkitektoniske helheter og -deler. Modulen skal også gi studentene bedre kunnskap om skriftlig framstilling av arkitekturanalyser, og bruk av et begrepsapparat innenfor samme.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og avsluttende muntlige presentasjoner. Seminar I og II er forelesninger og diskusjoner. På sluttseminaret presenterer studentene sin oppgave i plenum, med påfølgende kommentarer og diskusjon.

Seminar I:         Introduksjon. Analyser og analysemetoder. Arkiv og kilder.

 Bygningsarkeologisk metode, dateringsmetoder, analysering og tolkning

Seminar II:        Oppmåling, metoder og verktøy (også bruk av data), håndverksteknikker, m.m. Tekniske bygningsundersøkelser, Fargeundersøkelser, overflater, listverk, m.m. Verdisetting

Muntlig:            Presentasjon og drøfting av hjemmeoppgaver

 

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MARV5

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Moderne arkitekturstrategier
Credits: 
6
Course code: 
MARV5
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modulen består av et sammenhengende tema fordelt på to seminarer:

Seminar I:  Det kommer en rekke eksterne bidragsytere for å snakke om nylig utførte eller pågående plan- og arkitekturprosjekter der vern har en sentral rolle. Fokus ligger på hvordan vern kan håndteres gjennom ulike arkitektoniske strategier, både på overordnet nivå gjennom planer og helt ned til detaljnivå i prosjektering. Dette temaet belyses gjennom ulike faglige perspektiv, fra arkitekter, eiendomsutviklere og kulturminneforvaltere. Det er også lagt inn en ekskursjon i Oslo der vi skal befare relevante eksempler.

Seminar II: Intensiverer fokuset på arkitektonisk praksis i møte med vern, samt kulturminneforvaltningens møte med arkitektonisk praksis. Det vies særlig plass til vern i møte med bestemte sektorinteresser, som idrettsanlegg, sosial boligbygging og kulturarenaer.

Learning outcome

Studentene skal bli bedre kjent med viktige arkitektur- og planstrategier som retter seg inn mot vern, og hvordan slike strategier håndteres i praksis av norsk kulturminneforvaltning. Modulen setter også søkelys på aktuelle teorier om strategiske valg og faglige diskusjoner knyttet til kontroversielle eksempler og løsninger. Et særlig anliggende er å skjønne dynamikken mellom ulike aktører i bestemte prosjekter, fra arkitekt og oppdragsgiver til offentlig forvaltning og allmenne interessenter. Gjennom befaringer vil studentene få et konkret møte med nylige avsluttede og pågående kulturminneprosjekter, presentert av ulike aktører ute i feltet. Studentene skal dessuten få prøve ut et annet skriveformat i eksamensoppgaven, nærmere bestemt faglige artikler rettet mot publikasjon i norsk presse. Dette vil kunne gi en annen forståelse av fagstoffet og måten det kan formidles på.

Working and learning activities

Modulen består av seminarer, ekskursjoner, skrivetrening og litteraturstudier.

Seminar I:         Forelesninger, ekskursjoner og diskusjoner.

Seminar II:        Forelesninger, skrivetrening og diskusjoner.

                       

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

SOD3 Sustainability

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Sustainability
Credits: 
7,5
Course code: 
SOD3
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
English
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Andreas Wettre
Jonathan Romm
Course content

It is impossible to find innovative solutions to complex problems without incorporating a sustainability perspective and the notion of the circular economy as well as a life-cycle assessment.

This module takes a broader look at worldviews, a deep dive into sustainability, and we will also go beyond sustainability and look at regenerative design. We will discuss and reflect together, and test out different concepts and ways of intervening.

Learning outcome
  • Comprehension of the use regenerative design, sustainability and concepts
  • Knowledge of system changes to achieve a more circular economy
  • Success in applying methods for visualization of complexity for better communication
Working and learning activities

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

Curriculum

Wahl, D.C. 2016. Designing Regenerative Cultures. Triarchy Press. ISBN: 978-1-909470-77-4
An updated reading list of relevant articles will be available at the time of admission. 

Mandatory courseworkCourseworks requiredPresence requiredComment
Annet - spesifiser i kommentarfeltet Required
Obligatoriske arbeidskrav:
Mandatory coursework:Annet - spesifiser i kommentarfeltet
Courseworks required:
Presence required:Required
Comment:
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Oral presentationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Oral presentation
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

SOD4 SOD – Design for communication

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
SOD – Design for communication
Credits: 
7,5
Course code: 
SOD4
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Autumn
Assessment semester: 
2025 Autumn
Language of instruction: 
English
Year: 
2025
Person in charge
Andreas Wettre
Jonathan Romm
Course content

Organisations are described as "stream of conversations" (Patricia Shaw). Communication is hence central in any change process but especially in those coping with complexity. Building on the visual dialogues of gigamapping, the seminar will provide a series of concepts and tools for communication in/for/of complexity.

 

In this module, we study various organizations and their relationships from a systems-oriented design perspective. We will work through our communication framework. We study link it to relevant theories and dig deeper into the systems (people) behaviour and communication. This will include relevant elements from psychology.

We will utilize the knowledge from previous modules and use this as our lenses when exploring how to influence the different feedback loops and power dynamics in the mapping. This inquiry is, in turn, linked to organisational change and strategy work.

Learning outcome
  • Ability to use systemic thinking as an important basis for communication, creating common understanding and sustainability development in big organizations.
  • Experience with applying various tools to visualize relationships within and between systems and to use these in facilitation
  • An increased repertoire of facilitation tools
  • Increased understanding of using to SOD to understand systems and challenge dominant logic
  • Competence in employing systems-oriented design as a tool for communication to achieve change towards a desired future
Working and learning activities

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

Learning and Inspriation from the RSD conference will be a foundation of this module

Curriculum

Gerald Midgley, Systemic Intervention; Praxis Page 279 - 396

Relevant articles linked to Ralph Stacey (TBD)

Relevant articles linked to SOD and communication found at the RSD conference

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Oral presentationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Oral presentation
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment: