fbpx 2025 Høst | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

2025 Høst

MURB4 Urbaniserte landskap

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Urbaniserte landskap
Emnekode: 
MURB4
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Høst
Eksamenssemester: 
2025 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Peter Hemmersam
Lisbet Harboe
Om emnet

I denne modulen studerer vi mangfoldet av urbaniserte landskap og teoriene som beskriver disse. Det handler om urbanisering og byområder utenfor storbyenes sentrum; om suburbane og periurbane landskap, storbyregioner, småbyer og bygdebyer. Vi tar utgangspunkt i de norske bylandskapene, men ser på disse urbaniserte landskapene som del av en global utvikling. Internasjonal forskning, moderne historie og nye strategier bringes inn. De ulike byformene studeres som fysiske, sosiale, funksjonelle og meningsfulle steder. Vi ser på forskning, rammebetingelsene og verktøyene for å realisere en mer bærekraftig utvikling i disse bylandskapene.

Læringsutbytte

Studentene har kunnskap om viktig forskning som beskriver og analyserer forskjellige typer urbaniserte landskap inkludert de livsformer, rammebetingelser og økologiske forhold som karakteriserer landskapene. Studentene kan drøfte mangfoldet av urbane omgivelser. Studentene kan anvende denne forståelsen i diskusjonen og utviklingen av strategier og prosjekter for en god og bærekraftig utvikling i forskjellige typer bylandskap.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, ekskursjoner, selvstudium og prosjektoppgave

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før oppstart på modulen

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Hjemmeeksamen-Bestått / ikke beståttDet vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.
Vurderinger:
Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.

MURB5 Byforskning og bærekraftig byutvikling

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Byforskning og bærekraftig byutvikling
Emnekode: 
MURB5
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Høst
Eksamenssemester: 
2025 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Peter Hemmersam
Lisbet Harboe
Om emnet

Modulen gir innsikt i aktuell, tverrfaglig byteori og byforskning om bærekraftig byutvikling. Posisjoner og perspektiver konkretiseres og forankres i norske og internasjonale diskusjoner. Foreleserne kommer fra en rekke ulike fagmiljøer, både vitenskapelige forskningsmiljøer og praksisfeltet. De forsker på byen og en bærekraftig byutvikling, leverer kunnskap til forvaltning og politikk i byutviklingen, og anvender forskning i praksis. Det inkluderer blant annet byplanlegging, naturforvaltning, kulturminneforvaltning, arkitektur og samfunnsvitenskapene.

Læringsutbytte

Studentene har viten om aktuell, ny og kritisk forskning om en kunnskapsbasert bærekraftig byutvikling. De kan drøfte hvordan ulike fagfelt benytter forskjellige forskningsmetoder, og resultatenes betydning for den konkrete planleggingen og byutviklingen. Studentene får kompetanse i å anvende forskning på kritisk måter i egen praksis og kunnskap om ulike metodiske tilnærminger til masteroppgaven.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Hjemmeeksamen-Bestått / ikke beståttDet vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger, pensumlitteratur og gjennomført analyse. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.
Vurderinger:
Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger, pensumlitteratur og gjennomført analyse. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.

MARV4 Arkitekturanalyse

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Arkitekturanalyse
Emnekode: 
MARV4
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Høst
Eksamenssemester: 
2025 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Kolbjørn Nesje Nybø
Even Smith Wergeland
Om emnet

Modulen omhandler analyse og verdisetting og tolkning av konkrete bygninger. Dette vil forholde seg til bygningenes stedstilhørighet, typologi og arkitekturhistoriske kontekst, samt tolkninger av enkeltbygninger – deres konstruksjoner, håndverksmessige utførelse og endringshistorikk. Modulen presenterer sentrale undersøkelsesmetoder som benyttes for å finne frem til en bygnings historikk, identitet og oppbygging.

Læringsutbytte

Modulen vil gi studenten kunnskap om viktige undersøkelsesmetoder som brukes på bygninger, og gi studentene bedre forståelse for sammenhengen mellom arkitektoniske helheter og -deler. Modulen skal også gi studentene bedre kunnskap om skriftlig framstilling av arkitekturanalyser, og bruk av et begrepsapparat innenfor samme.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av to seminarer og avsluttende muntlige presentasjoner. Seminar I og II er forelesninger og diskusjoner. På sluttseminaret presenterer studentene sin oppgave i plenum, med påfølgende kommentarer og diskusjon.

Seminar I:         Introduksjon. Analyser og analysemetoder. Arkiv og kilder.

 Bygningsarkeologisk metode, dateringsmetoder, analysering og tolkning

Seminar II:        Oppmåling, metoder og verktøy (også bruk av data), håndverksteknikker, m.m. Tekniske bygningsundersøkelser, Fargeundersøkelser, overflater, listverk, m.m. Verdisetting

Muntlig:            Presentasjon og drøfting av hjemmeoppgaver

 

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
ProsjektoppgaveIndividuellBestått / ikke beståttVurderingsformer er innlevering av moduloppgave, presentasjon av innlevert materiale og deltakelse på seminarer. Momenter fra forelesninger, diskusjoner og obligatorisk pensum, vil bli vektlagt under bedømmingen av oppgaven
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Vurderingsformer er innlevering av moduloppgave, presentasjon av innlevert materiale og deltakelse på seminarer. Momenter fra forelesninger, diskusjoner og obligatorisk pensum, vil bli vektlagt under bedømmingen av oppgaven

MARV5 Moderne arkitekturstrategier

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Moderne arkitekturstrategier
Emnekode: 
MARV5
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Høst
Eksamenssemester: 
2025 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Om emnet

Modulen består av et sammenhengende tema fordelt på to seminarer:

Seminar I:  Det kommer en rekke eksterne bidragsytere for å snakke om nylig utførte eller pågående plan- og arkitekturprosjekter der vern har en sentral rolle. Fokus ligger på hvordan vern kan håndteres gjennom ulike arkitektoniske strategier, både på overordnet nivå gjennom planer og helt ned til detaljnivå i prosjektering. Dette temaet belyses gjennom ulike faglige perspektiv, fra arkitekter, eiendomsutviklere og kulturminneforvaltere. Det er også lagt inn en ekskursjon i Oslo der vi skal befare relevante eksempler.

Seminar II: Intensiverer fokuset på arkitektonisk praksis i møte med vern, samt kulturminneforvaltningens møte med arkitektonisk praksis. Det vies særlig plass til vern i møte med bestemte sektorinteresser, som idrettsanlegg, sosial boligbygging og kulturarenaer.

Læringsutbytte

Studentene skal bli bedre kjent med viktige arkitektur- og planstrategier som retter seg inn mot vern, og hvordan slike strategier håndteres i praksis av norsk kulturminneforvaltning. Modulen setter også søkelys på aktuelle teorier om strategiske valg og faglige diskusjoner knyttet til kontroversielle eksempler og løsninger. Et særlig anliggende er å skjønne dynamikken mellom ulike aktører i bestemte prosjekter, fra arkitekt og oppdragsgiver til offentlig forvaltning og allmenne interessenter. Gjennom befaringer vil studentene få et konkret møte med nylige avsluttede og pågående kulturminneprosjekter, presentert av ulike aktører ute i feltet. Studentene skal dessuten få prøve ut et annet skriveformat i eksamensoppgaven, nærmere bestemt faglige artikler rettet mot publikasjon i norsk presse. Dette vil kunne gi en annen forståelse av fagstoffet og måten det kan formidles på.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av seminarer, ekskursjoner, skrivetrening og litteraturstudier.

Seminar I:         Forelesninger, ekskursjoner og diskusjoner.

Seminar II:        Forelesninger, skrivetrening og diskusjoner.

                       

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
ProsjektoppgaveIndividuellBestått / ikke beståttHjemmeeksamen med publiserbar tekst (artikkel eller kronikk) som format
Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger, ekskursjoner og pensumlitteratur, samt innholdet i skrivetreningen. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Hjemmeeksamen med publiserbar tekst (artikkel eller kronikk) som format
Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger, ekskursjoner og pensumlitteratur, samt innholdet i skrivetreningen. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul.

SOD3 Sustainability

Full course name in English: 
Sustainability
Studiepoeng: 
7,5
Emnekode: 
SOD3
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Høst
Eksamenssemester: 
2025 Høst
Undervisningsspråk: 
Engelsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Andreas Wettre
Jonathan Romm
Om emnet

It is impossible to find innovative solutions to complex problems without incorporating a sustainability perspective and the notion of the circular economy as well as a life-cycle assessment.

This module takes a broader look at worldviews, a deep dive into sustainability, and we will also go beyond sustainability and look at regenerative design. We will discuss and reflect together, and test out different concepts and ways of intervening.

Læringsutbytte
  • Comprehension of the use regenerative design, sustainability and concepts
  • Knowledge of system changes to achieve a more circular economy
  • Success in applying methods for visualization of complexity for better communication
Praktisk organisering og arbeidsmåter

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

Pensum

Wahl, D.C. 2016. Designing Regenerative Cultures. Triarchy Press. ISBN: 978-1-909470-77-4
An updated reading list of relevant articles will be available at the time of admission. 

Obligatorisk arbeidskravPåkrevde arbeidskravOppmøte påkrevdKommentar
Annet - spesifiser i kommentarfeltet PåkrevdParticipate in RSD Conference in October 25 is mandatory
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Annet - spesifiser i kommentarfeltet
Påkrevde arbeidskrav:
Oppmøte påkrevd:Påkrevd
Kommentar:Participate in RSD Conference in October 25 is mandatory
VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
HjemmeeksamenIndividuellBestått / ikke bestått
Muntlig presentasjonIndividuellBestått / ikke bestått
Vurderinger:
Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:
Vurderingsform:Muntlig presentasjon
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:

SOD4 SOD – Design for communication

Studiepoeng: 
7,5
Full course name in English: 
SOD – Design for communication
Emnekode: 
SOD4
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Høst
Eksamenssemester: 
2025 Høst
Undervisningsspråk: 
Engelsk
År: 
2025
Emneansvarlig
Andreas Wettre
Jonathan Romm
Om emnet

Organisations are described as "stream of conversations" (Patricia Shaw). Communication is hence central in any change process but especially in those coping with complexity. Building on the visual dialogues of gigamapping, the seminar will provide a series of concepts and tools for communication in/for/of complexity.

 

In this module, we study various organizations and their relationships from a systems-oriented design perspective. We will work through our communication framework. We study link it to relevant theories and dig deeper into the systems (people) behaviour and communication. This will include relevant elements from psychology.

We will utilize the knowledge from previous modules and use this as our lenses when exploring how to influence the different feedback loops and power dynamics in the mapping. This inquiry is, in turn, linked to organisational change and strategy work.

Læringsutbytte
  • Ability to use systemic thinking as an important basis for communication, creating common understanding and sustainability development in big organizations.
  • Experience with applying various tools to visualize relationships within and between systems and to use these in facilitation
  • An increased repertoire of facilitation tools
  • Increased understanding of using to SOD to understand systems and challenge dominant logic
  • Competence in employing systems-oriented design as a tool for communication to achieve change towards a desired future
Praktisk organisering og arbeidsmåter

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

Learning and Inspriation from the RSD conference will be a foundation of this module

Pensum

Gerald Midgley, Systemic Intervention; Praxis Page 279 - 396

Relevant articles linked to Ralph Stacey (TBD)

Relevant articles linked to SOD and communication found at the RSD conference

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
HjemmeeksamenIndividuellBestått / ikke bestått
Muntlig presentasjonIndividuellBestått / ikke bestått
Vurderinger:
Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:
Vurderingsform:Muntlig presentasjon
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar: