Course | 24 A | 25 S | 25 A | 26 S | 26 A | 27 S | 27 A | 28 S | 28 A | 29 S |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
20 | ||||||||||
6 | ||||||||||
4 | ||||||||||
20 | ||||||||||
6 | ||||||||||
4 | ||||||||||
20 | ||||||||||
6 | ||||||||||
4 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
20 | ||||||||||
6 | ||||||||||
4 | ||||||||||
Studiokurs ved Universitet i Tromsø/ Utveksling | 24 | 24 | 24 | |||||||
Fordypningskurs ved Universitetet i Tromsø / Utveksling | 6 | 6 | ||||||||
Pre-Diplom ved Universitetet i Tromsø | 6 | |||||||||
Diplom ved Universitetet i Tromsø | 30 | |||||||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Landskapsarkitekter arbeider i både offentlig og privat sektor. Landskapsarkitekter har forståelse for den romlige sammenhengen mellom by, landskaper og territorier, og kan gi form til omgivelsene våre gjennom alt fra prosessledelse, by- og tettstedsplanlegging til design- prosjekteringsarbeid. Kvalifiserer for opptak til PhD.
Organisering:
Første år gir en grunnleggende introduksjon til landskapsarkitektur, der formgivning og den kunstneriske dimensjonen i landskapsarkitekturfaget vektlegges særskilt.
Andre år gir en grunnleggende trening i å formgi i ulike skalaer med spesiell vekt på hvordan ulike systemer (både naturlige og menneskeskapte) virker sammen.
Tredje året gir en bred introduksjon til fagfeltet urbanisme med spesiell vekt på å syntetisere kunnskap om det naturgitte, samfunn og kultur som grunnlag for utforming av lokalsamfunn, nærmiljø og fellesrom. I sjette semester legges det opp til studio/feltarbeid utenfor studiestedet.
I det fjerde året tilbys det en spesialisering i og for nordlige forhold
I det femte året tilbys det en spesialisering i og for nordlige forhold. I siste semester gjennomføres diplomoppgaven.
Studiested:
Studentene starter sin utdanning ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og følger et treårig fastlagt studieforløp med obligatoriske emner. De to siste årene er studiestedet Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT).
Godskriving av utdanning – Innpassing:
Innpassing av emner fra andre arkitektur- og landskapsarkitektutdanninger, kombinert med utvekslingsopphold i utlandet, gir en rekke valgmuligheter i fjerde og femte år – se oppbygging av studieprogram og utveksling nedenfor.
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Studiet er et heltidsstudium over fem år. For å nå læringsmålene må studentene forvente å arbeide minimum 40 timer i uken med studiene. Undervisning og arbeidsformer beskrives nærmere i de enkelte emneplaner. Undervisningsformer kan være forelesninger, feltarbeid/ekskursjoner, gruppearbeid, prosjekter, seminarer, studioer/workshoper og lignende. Prosjekt/studioarbeid med direkte lærer/student – student/student dialog vil utgjøre en betydelig del av læringsprosessen. Det forventes aktiv deltakelse, tilstedeværelse og evne til både selvstendig arbeid og til samarbeid.
Studiet passer best for søkere med interesse for formgivning, skapende kunstnerisk og vitenskapelig arbeid, samt forståelse og interesse for kulturelle og samfunnsmessige forhold. For å følge studiet må studentene ha grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy samt tilgang til egen bærbar PC/MAC. Studenter får tilgang til nødvendig programvare.
Det vil bli lagt til rette for utvekslingsopphold ved godkjente partnerinstitusjoner. Utveksling kan skje i 7., 8. og 9. semester med en samlet maksimal lengde på to semester. Godkjenning av utveksling i 9. semester forutsetter at arbeid med prediplom inngår.
Det forutsettes at studenten har avlagt eksamen i henhold til normert studieprogresjon før utveksling kan godkjennes. Prediplom i 9. semester skal være gjennomført og godkjent før oppstart 10. Semester.
Evaluering av studieprogrammet skjer i henhold til kvalitetssikringssystem fastsatt i særskilt avtale mellom partene.
Deltakelse i undervisning og andre forpliktelser knyttet til studiet er nærmere beskrevet i emneplaner og i egen avtale om kvalitetssikring mellom partene.
Søkere som ønsker å utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor landskapsarkitektur for å bidra til relevant og nyskapende samfunnsutvikling, med særlig vekt på raske endringsprosesser i sårbare landskap og samfunn i nord.
300 studiepoeng
Eksamensordning er beskrevet i emnebeskrivelsene for hvert enkelt emne som inngår i programmet.
De vanligste eksamensordninger i studiet er skriftlig eksamen, muntlig eksamen, prosjektrapporter og mappevurdering, også i ulike kombinasjoner.
Følgende vurderingsuttrykk benyttes:
Masteroppgaven kan leveres individuelt eller som gruppe med maksimalt tre medlemmer – da med felles bedømmelse. Masteroppgaven kan leveres på engelsk.