Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5 ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kursets hovedformål er å gi en innføring i Systemorientert Design og teamarbeid
Kurset skal utvikle studentenes evne til å mestre fremtidig designfaglig praksis med vekt på forholdet mellom designer, designteam, oppdragsgiver og samfunn. En viktig målsetning er å se sin egen design-praksis i en helhet som inkluderer større systemer og prosesser.
Temaet for designoppgaven er de systemiske utfordringene i gitte temaer som bestemmes avhengig av aktuelle samarbeidspartnere.
Kurset vil utvikle studentenes evne til å reflektere og kritisk diskutere og vurdere temaer som er knyttet til aktuelle partnere. Innsikt gjennom disse diskusjonene skal vises gjennom hva teamene velger å inkludere i sine prosjekter og hvordan de setter dette i sammenheng med motsetningsfylte interesser og kompromisser.
Kunnskaper, ferdigheter, generell kompetanse:
Studentene forventes å lære systemorientert design spesielt, i dette inngår visualisering av kompleksitet. Studentene skal trene å samarbeide i team med forskjellig ekspertise hvor oppgaver og utfordringer løses sammen samtidig som individuelle ansvarsområder fordeles og samkjøres.
KUNNSKAPER
Gi studenten kunnskap om hvordan en systemisk desigpraksis kan forstås og utføres.
Gi en grundig innføring i Systemorientert design og gigamapping. Kunnskap om team som system og hvordan team påvirkes er en del av kurset.
FERDIGHETER
Systemorientert Design
Utvikle forståelse og evne til å visualisere kompleksitet.
Kunne bruke Gigamapping som verktøy for å forstå systemer. Kunne analysere gigamappet og systemet gjennom bruk av ZIP og IMP analyser.
Visualisere relasjoner mellom elementene i systemene.
Kunne lage flere versjoner av Gigamap for å skape intervensjoner og forstå effekten av disse.
Kunne utvikle gode Gigamap for å kommunisere kompleksitet og foreslåtte intervensjoner i denne kompleksiteten.
Team:
Kunne definere teamets formål, normer og kommunikasjonformer.
Kunne håndtere sakskonflikter slik at de bidrar til bedre løsninger og ikke resulterer i relasjonskonflikter.
Fordele oppgaver og skape tilbakemeldingskultur i teamet
Forstå rollen til den «ideelle teamplayer» og hvordan man arbeider som team-leder
Forstå teamet som et system og hvordan systemet påvirkes av medlemmene, lederen, oppgaven og omgivelsene.
Kommunikasjon
Trene ferdigheter til å kommunisere prosessen og resultatet der man håndterer komplekse saker.
GENERELL KOMPETANSE
Gi studentene en dypere forståelse for systemisk tenkning og desingarbeid.
Gi grunnleggende kompetanse i å samarbeide og i team og i kunnskapsgenerering og fasilitering av giga-mapping workshops.
Gjøre studentene i stand til å anvende kunnskaper og ferdigheter i kontekst
En grundig introduksjon i SOD, metoder og praksis. Systemorientert design læres gjennom forelesningsserie, workshops med konkrete oppgaver og i prosjektarbeid og i gruppearbeid. Teamwork er sentralt.
Studentene skal arbeide i team med en felles designoppgave, Det blir fokus på samarbeid og kontekst. Studentene vil bli delt opp i team og vil jobbe med å utforske problemfeltet. Hvert team velger et område de ønsker å utforske.
Etter denne utforsker fasen deler teamene hva de har kommet fram til og hva de ønsker å utforske videre for å designe forslag til intervensjoner. Dette kobles til refleksjoner om designerens rolle i utvikling av mat-systemer og derigjennom designeres rolle i samfunnet.
Teamene vil, der det er naturlig, jobbe med å komplettere hverandre.
Det vil bli undervist gjennom prosjektarbeid, forelesning, workshops og veiledning.
Lærere på kurset: Abel Crawford, JOnathan Romm, Corbin Raymond
Sevaldson, B. (2022). Designing Complexity: The Methodology and Practice of Systems Oriented Design. Common Ground Research Networks. https://doi.org/10.18848/978-1-86335-262-8/CGP
Romm J. et. al. (2014) Practicing Systems Oriented Design: The Oslo School of Architecture and Design.
Sevaldson B. (2011) GIGA-MAPPING: VISUALISATION FOR COMPLEXITY AND SYSTEMS THINKING IN DESIGN: Nordic Design Research Conference. http://www.nordes.org/opj/index.php/n13/article/view/104/88
Sevaldson B. (2008) Rich Design Research Space: FORMakademisk vol: 1 sider: 28-44. https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/119/108
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | - | A-F | Det skal utvikles et helhetlig prosjekt for hver del av kurset. Prosjektarbeidene evalueres helhetlig etter fire kriterier: prosess, kommunikasjon, systemisk forståelse og resultat. Sluttresultatet skal bestå av 1 designforslag, 1 rapport, 1 digital presentasjon, 1 digital og printet GIGA map og utstilling av prosjektet under AHO Works Exhibition. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | Det er forventet tilstedeværelse på sal, forelesninger, og gruppearbeid. Det er forventet oppmøte på presentasjoner, bedrifts-workshoper og formelle veiledninger. Det må påberegnes at noe undervisning og veiledning legges digitalt i tråd med gjeldende Covid-19 restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse |