Kurset krever generell datakompetanse
Kurset gir en innføring i bruk av geografiske informasjonssystemer (GIS) som verktøy for å forstå og tolke bygde miljøer og landskap. Studenten vil bli introdusert til faget gjennom dataøvinger, aktuelle praksisformer og teoretiske diskusjoner. Kurset vektlegger spennet fra teknikker og analyser, til visuell tolkning og teoretiske reflkesjoner rundt GIS sin rolle innen arkitektur og byplanlegging.
Et bredt spekter av yrker krever geografisk data og romlig orientert informasjon for å analysere og forstå kompleske bymessige sammenhenger og som grunnlag for å utvikle prosjekter. Kurset har som mål å utvikle ferdigheter i bruk av GIS som setter studenten i stand til å analysere et sted og dets romlige relasjoner, samtidig som det utvikles ny kunnskap basert på bearbeidet data. Studenten lærer å kommunisere eventuelle funn gjennom grafiske og kartografiske fremstillingsformer.
Hver student skal velge et tema med geografisk relevans som skal utforskes gjennom semesteret. Det vil kreve innsamling/systematisering av geografisk data, tolkning og analyse, samt visuell formidling. Gjennom semesteret vil studenten presentere temaet for faglærere og medstudenter og bearbeide materialet på bakgrunn av innspill og tilbakemeldinger. Det vil bli utarbeidet egne formater for presentasjon og mot slutten av semesteret skal alle besvarelsene stilles ut i form av kart i det avtalte formatet. Det suppleres med tekst og annen informasjon for å gi en fullverdig fremstilling. Sensuren er basert på hvordan temaet er visuelt fremstilt og muntlig presentert, samt bearbeidet og utviklet gjennom semesteret.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt | Individuell | Bestått / ikke bestått | Det vil bli utarbeidet egne formater for presentasjon og mot slutten av semesteret skal alle besvarelsene stilles ut i form av kart i det avtalte formatet. Det suppleres med tekst og annen informasjon for å gi en fullverdig fremstilling. Sensuren er basert på hvordan temaet er visuelt fremstilt og muntlig presentert, samt bearbeidet og utviklet gjennom semesteret. |