Opptaksprøve 2014
DAG 1
Oppgave 1 Grenser
Hva er «grenser» for deg?
Bruk form og farge til å illustrere hva du legger i ordet. Gi illustrasjonen din en tittel på maks fem ord.
Teknikk: Tegning
Format: 1 stk. A3 ark
Materialer: Hvitt papir, A3-format
Oppgave 2 Tyngdekraft (10.00 – 16.00)
Nedenfor følger to tekster som kan inspirere til løsning av oppgaven:
Isaac Newton var den som først formulerte loven om tyngdekraft. Det var et vitenskapelig gjennombrudd da han kunne forklare at himmellegemene holdt seg i banene sine ved hjelp av den samme kraften som får et eple til å falle mot bakken.
«Jeg elsker alt som faller, alt som faller, alt som faller. Eller – alt som svever, alt som svever uten hensyn til gravitasjonskrefter, rett før oppstigning eller nedstigning. Og jeg ser på dokumentaren om den visjonære amerikanske arkitekten Buckminster Fuller hvor han smiler rett inn i åttemillimeterkameraet og forteller at vi alle er astronauter. Han sverger på at det er sant: I dette øyeblikket faller jordkloden i tusenvis av kilometer i timen gjennom verdensrommet, så det er et udiskutabelt faktum – vi er alle astronauter». – Tekst av Lars Finborud.
Del 1
På pulten din ligger et eple.
Lag et rom til det og plasser eplet i rommet. Lag en konstruksjon som holder rommet med eplet over pulten. Rommets avstand til pulten skal minimum være 20 cm.
Teknikk: Modell. Du kan bruke medbrakt lim og tape som festemidler
Format: Hele konstruksjonen skal ikke være større enn 80x80x80 cm. Modellen må stå stødig og kunne flyttes.
Materialer: Eple 1 stk., tre-lister 20 stk., grillpinner 10 stk., tannpirkere 100 stk rull tynn ståltråd 1 stk., sytråd 1 stk., strømpe 1 stk.
Del 2
Rommet mellom eplet og pulten er et resultat av tyngdekraftens påvirkning.
Inspirert av tekstene overfor, lag en tegning av dette rommet.
Teknikk: Tegning
Format: 1 stk. A3-ark
Materialer: Hvitt papir, A3 format
DAG 2
Oppgave 3 Logikk (09.00 – 11.00)
Tenk deg at du har fått utlevert 8 kuler av leire med diameter 2 cm. Hvis du knar disse 8 kulene sammen til en stor kule, hva blir diameteren i den? Oppgaven kan løses på mange måter, både ved hjelp av matematiske formler eller ved logiske sammenhenger. Vis hvordan du har kommet frem til resultatet ditt!
Oppgave 4 eller 5 (11.30 – 16.00)
Velg mellom oppgave 4 eller 5. Begge deler av oppgaven du velger må besvares.
Oppgave 4 Lysfanger
Lag en lysfanger med materialene som ligger på pulten din og illustrer deretter lyset i en tegning.
Del 1
Bygg et objekt som kan fange lys (en lysfanger)
Teknikk: Modell. Du kan bruke medbrakt lim og tape som festemidler.
Format: Ikke mindre enn hodet ditt og ikke lenger enn armen din. Modellen må kunne stå stødig og kunne flyttes.
Materialer: Grillpinner 10 stk., silkepapir 3 stk., hyssing 150 cm, rull tykk ståltråd 1 stk., sugerør 20 stk., sytråd 1 stk., binders 20 stk., gummistrikk 10 stk., grå papp 1 mm 1 stk.
Del 2
Illustrer og vis lyset som lysfangeren skaper under to ulike tidspunkt på dagen og hvordan lyset endrer seg. Valgfri maleteknikk. Oppgaven besvares på 1 stk. A3 ark.
Oppgave 5 Sanseforsterker
Lag en sanseforsterker med materialene som ligger på pulten din og visualiser deretter sanseforsterkerens funksjon i en tegning.
Del 1
Du skal velge deg en sans og bygge en konstruksjon eller et apparat som forsterker eller tydeliggjør denne.
Teknikk: Modell. Du kan bruke medbragt lim og tape som festemidler.
Format: Konstruksjonen eller apparatet skal ha en relasjon til menneskekroppen og må kunne flyttes.
Materialer: Grillpinner 10 stk., silkepapir 3 stk., hyssing 150 cm, rull tykk ståltråd 1 stk., sugerør 20 stk., sytråd 1 stk., binders 20m stk., gummistrikk 10 stk., grå papp 1 mm 1 stk.
Del 2
Tegn sanseforsterkeren din i bruk og vis den i relasjon til menneskekroppen. Oppgaven skal besvares på 1 stk. A3 ark
Teknikk: Tegning
Format: 1 stk A3 ark
Materialer: Hvitt papir, A3 format