Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset bygger videre på høstens kurs GK1 Introduksjon til design. Hovedfokus i vårens kurs ligger på inkluderende designprosesser og øving i teknikker og metoder for produktutvikling. Kurset gir en større oversikt over faget i kontekst gjennom bransjeinnsikt og innføring til flere av fagfeltene interaksjonsdesign og systemorientert design. Samtidig legges det opp til øvelsesoppgaver for å utforske eget ståsted som designer. Det legges vekt på formgivning og estetisk utforsking i semesteret med en egen modul i 3D formanalyse og konstruksjon både i leire og med digitale verktøy. I et lengre designprosjekt som løses gruppevis får studentene erfaring med å gjennomføre en designprosess i ulike faser frem mot et ferdig produkt som presenteres.
Kurset inneholder en integrert tegnemodul der studenten øves i relevante tegneteknikker for produktutvikling, visualisering og kommunikasjon i design. Tegneundervisningen avsluttes med et konseptualiseringsprosjekt med integrert opplæring i bruk av Photoshop som tegneverktøy. Visuell kommunikasjon tas videre i semesteret gjennom et Portfoliokurs.
Brukersentrert Design har en studietur til Spania der studentene får utvidet sin faglige kjennskap for å underbygge sitt ståsted som designer.
Kunnskaper
Ferdigheter
Generelt
Undervisningen bygges opp med forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning. Det legges opp til både individuelt og gruppevis arbeid. Det forventes at studentene selv anvender kunnskap fra forrige semester og det legges mindre vekt på workshops. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Det legges vekt på prosjektenes relevans i en samfunnsmessig kontekst og kontakt med eksterne aktører er sentralt. Det legges opp til en ukes studietur til Spania.
Tilhørende pensumlitteratur og artikler med fokus på formgivning og designprosesser generelt og inkluderende designprosesser og velferdsteknologi spesielt.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Other assessment method, define in comment field | Individual | Pass / fail | |
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | |
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | |
Project assignment | Group | Pass / fail | |
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | |
Other assessment method, define in comment field | Individual | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |