Gjennomført GK1, dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering.
Kurset materialteknologi introduserer ulike materialegenskaper for studentene, som for eksempel fasthet, elastisitet, densitet, holdbarhet, evne til å varmeisolere, evne til å magasinere varme etc. Videre belyses disse materialegenskapene i presentasjonen av et knippe materialer som er relevante for arkitekter:
- mineralske materialer (betong, glass, tegl, jord),
- naturlige materialer (tre),
- metaller (stål, aluminium).
Kurset tar også for seg tema som bærekraft, produksjonsmetoder knyttet til de ulike materialene, samt hvilke muligheten man har til å formgi eller på andre måter påvirke det estetiske uttrykket.
Lærere:
Solveig Sandness, universitetslektor
Finn Erik Nilsen, professor II
Bjørn Sandaker, professor
Tine Hegli, professor
Etter endt kurs skal studentene ha kunnskaper om og forståelse for ulike materialers egenskaper og anvendelsesområder. Viktige materialegenskaper studentene skal ha kunnskap om er bl.a. styrke, stivhet, vekt, holdbarhet etc. Studentene skal også vite hvordan man vurderer ulike materialer ut fra et bærekraftig perspektiv. Studentene skal være i stand til å vurdere og sammenligne ulike materialer med tanke på spesifikk bruk. De skal bl.a. kunne vurdere egnethet med tanke på mekaniske, funksjonelle, produksjonsmessige, bærekraftige og estetiske egenskaper. Studentene forventes også å kunne beregne et materiales E-modul, flytespenning og strekkfasthet basert på et strekkforsøk. Studentene vil også få trening i å være oppmerksomme og kritiske når de finner og bruker informasjon fra nettet. De må bl.a. forholde seg til ulike formler, enheter og symbolbruk.
Kurset kjøres hovedsakelig som et forelesningskurs med teoretiske og praktiske øvingsoppgaver. I starten av kurset er det en intensivuke hvor man kun konsentrerer seg om dette faget. I løpet av denne uken har man forelesninger, praktiske øvinger og innleveringer. Videre utover i semesteret er det vanligvis en forelesning i uken og øvingsinnlevering en til to gang i måneden.
COVID-19: Det må påberegnes at noe undervisning og veiledning legges digitalt i tråd med gjeldende Covid-restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse.
Sandaker, B. N., Sandvik, M., & Vik, B. (2003). Materialkunnskap. Lillestrøm: Byggenæringens forl.
Anbefalt pensum:
Victoria Ballard Bell, Patrick Rand (2006). Materials for Architectural Design. Laurence King Publishing
Solheim, O., & Andersen, J. (2005). Materiallære. Oslo: Gyldendal undervisning.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Øvinger | 7 | Ikke påkrevd | For å bli vurdert i kurset må det løses og leveres inn 7 øvinger i løpet av semesteret: 2 øvinger i mindre grupper (ca 20 grupper a 3 studenter) 5 individuelle øvinger Øvingene og dato og detaljer for innlevering finner du i emnets område på Moodle. Alle øvingene er obligatoriske og må leveres og godkjennes for å få bestått kurset. Innleverte øvinger hvor det ikke er gjort et synlig forsøk på å løse alle deloppgaver anses som ikke levert. Har studenten gjort et hederlig forsøk på å løse en øving, men likevel får underkjent, vil studenten få mulighet til å gjøre en erstatningsøving. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt | Individuell | Bestått / ikke bestått | For å bli vurdert i kurset må 7 obligatoriske øvinger vært levert inn på gitte datoer løpet av semesteret: 2 øvinger i mindre grupper (ca 20 grupper a 3 studenter) 5 individuelle øvinger Alle øvinger er obligatoriske og må være levert og godkjent for å få bestå kurset. Innleverte øvinger hvor det ikke er gjort et synlig forsøk på å løse alle deloppgaver anses som ikke levert. Har studenten gjort et hederlig forsøk på å løse en øving, men likevel får underkjent, vil studenten få mulighet til å gjøre en erstatningsøving. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Individuell oppgaveløsning | Det forventes at studentene deltar på det praktiske øvingsopplegget. |
Oppmøte | Det forventes at studentene deltar på forelesninger. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse. |