fbpx Integrert og assosiativ computational design i arkitektur | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Integrert og assosiativ computational design i arkitektur

Emnenavn på English: 
Integrated and associative computational design in architecture
Studiepoeng: 
6
Emnekode: 
40 305
Studienivå: 
Syklus 2
Undervisningssemester: 
2015 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk/Engelsk
Forkunnskapskrav

Grunnleggende kunskaper i Rhino

Om emnet

Fordypningskurset vil ta for seg assosiativ modellering i Rhino / Grasshopper, strukturell analyse i Karamba, virtuell virkelighet og Arduino basert teknologi.
Kurset er kun åpent for studenter ved RCAT / ACDL studio kurs.

Undervisningen vil være basert på et design prosjekt som fungerer som et redskap for å lære metoder, verktøy og ferdigheter.

Assosiativ modellerings komponenten introduserer nybegynnere til assosiative design og de som allerede kan Grasshopper til en serie av generative verktøy i programvaren.

Studentene vil bli introdusert til visualisering i utvidet- og virtuell virkelighet og til etablering av oppsett for datainnsamling i Arduino.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten ha fått kunnskap i assosiativ modellering og VR-visualisering og arbeide innenfor Arduino miljøet.

Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten ha ferdigheter i data-drevne computational design prosesser som integrerer assosiativ modellering, avansert visualisering og datainnsamling.

Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten ha kunnskap og ferdigheter knyttet til studiokurset.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

1. Forelesninger og workshops om utvalgte emner innen computational design
2. Veiledning på individuell og gruppebasis for bygging av ferdigheter
3. Workshop-økter som introduserer spesifikke temaer og ferdigheter

Merk: Alle instruksjoner er basert på aktiv deltakelse fra studentene og 90% frammøte.

Pensum

Anbefalt:

Bøker:

Ayres, P. ed. (2012) Persistent Modelling. London: Routledge.

Frazer, J. (1995) An Evolutionary Architecture. London : AA Publications. PDF Online: http://www.aaschool.ac.uk/publications/ea/intro.html

Kolarevic, B. Ed. (2003) Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. London. Taylor and Francis.

Kolarevic, B. and Malkavi, A. Eds. (2005) Performative Architecture – Beyond Instrumentality. London: Spon Press.

Kolarevic, B. and Klinger, K. Eds. (2008) Manufacturing Material Effects: Rethinking Design and Making in Architecture. London: Routledge.

 

Tilleggslitteratur vil bli introdusert i løpet av kurset på individuell basis.

 

Online ressurser:

Grasshopper :

http://www.grasshopper3d.com/

Grasshopper Guider :

http://www.grasshopper3d.com/page/tutorials-1

Oppmøte påkrevdKommentar
Ikke påkrevd90% tilstedeværelse
Obligatoriske arbeidskrav:
Oppmøte påkrevd:Ikke påkrevd
Kommentar:90% tilstedeværelse
VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Prosjektoppgave-Bestått / ikke beståttindividuell eller gruppearbeid
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:individuell eller gruppearbeid
Aktivitet
Individuell oppgaveløsning
Forventet arbeidsinnsats:
Aktivitet:Individuell oppgaveløsning