fbpx Urban Design: Arctic City - Longyearbyen | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Start semester

Urban Design: Arctic City - Longyearbyen

Full course name in English: 
Urban Design: Arctic City - Longyearbyen
Studiepoeng: 
24
Emnekode: 
60 502 N
Studienivå: 
Syklus 2
Undervisningssemester: 
2015 Høst
Undervisningsspråk: 
Engelsk
Emneansvarlig
Peter Hemmersam
Forkunnskapskrav

Åpent for studenter innen Arkitektur og Landskapsarkitektur

Om emnet

Arktis er en verdensdel i endring. Det gjelder ikke bare klima og miljø i Arktis, men også demografi og urbanitet. Disse endringene har ført til opphetede debatter og omfattende forskning. Institutt for urbanisme og landskap har gjennom forskningsprosjektet Future North (www.futurenorth.no) og en serie studiokurs utforsket urbane landskap og deres utvikling i forskjellige arktiske byer som klart viser at det ikke finnes en enkelt standard for arktisk urbanisme.
Studioet vil vektlegge det faktum at endringer i arktiske byer ikke nødvendigvis skyldes endret ressursutnyttelse, men like gjerne generelle endringer i samfunnsutviklingen. Nåtidige forestillinger ser arktisk urbanisme som determinert av landskap og klima, og reduserer urbanisme til teknisk ytelse. Studioet vil utfordre oppfatningen om at arktiske småsamfunn (byer og bygder) ikke er urbane, men også forestillingen om at urbanitet i Arktis er noe som importeres fra sørlige regioner.

Et hovedtema for utviklingen av de arktiske byene, vil være å skape sosialt, økonomisk og miljømessig bærekraftige bysamfunn. Dette studiet vil utforske Longyearbyens spesifikke, urbane landskap. Dette lokalsamfunnet har vært gjennom en rivende utvikling og står antakeligvis overfor nye omveltninger i kommende år. I dette kurset vil vi kartlegge på et bredt tematisk spektrum, ikke for å se på temaene hver for seg, men for å fange inn kompleksiteten i den lokale situasjonen – i den globale sammenhengen. Hvilke urbane strategier, prosjekter og intervensjoner vil være viktige bidrag til den videre utviklingen i Longyearbyen skal bli en mer bærekraftig, behageligere og morsommere arktisk by?

I dette studioet skal vi utvikle sterke, komplementære urban design-logikker som fokuserer på et vidt register av tematikker: sosiale, kulturelle, infrastrukturelle, økologiske, osv. Det er nettopp det komplementære i disse tilnærmingene som kan bidra til en bærekraftig framtid for byene i Arktis.
En kartlegging av Longyearbyens særlige potensial og ressurser, utfordringer og behov, inkludert beboernes tiltak og ønsker, danner grunnlaget for utviklingen av oppgaver og problemstillinger. Noen spesifikke temaer avtegner seg allerede og involverer: nye havnefasiliteter, utfasing av gruvedrift, nye boligområder, strategier for en bærekraftig byutvikling med fokus på universell utforming, infrastruktur for turisme, nye sosiale og kommersielle fasiliteter i byen

Dette kurset knytter an til en større forsknings- og læringsmiljø, og vil kjøre parallelt med et studiokurs i landskapsarkitektur på Tromsø Academy of Landscape and Territorial Studies (AHO). Dette betyr at forskere fra Future North og undervisere fra Universitetet i Tromsø vil være aktive på kurset.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten kjennskap til teorier og aktuell kunnskap om by- og landskapsutforming i arktiske strøk.

Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten ha erfaring med - og ferdigheter innen - feltarbeid samt beherske etablerte og eksperimentelle metoder for urban kartlegging.

Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten være i stand til å utvikle en kritisk teoretisk posisjon i forhold til arkisk urbanisme, og utvikle denne ved innsamlingen av relevant informasjon. På basis av dette skal studenten være i stand til selvstendig å utvikle strategisk design i nordlige, urbane landskap og byer.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Studio innledes med et arbeidsintensivt teoretisk seminar med obligatorisk pensum om arkisk urbanisme og samfunnsutvikling. Studentene presenterer utvalgte tekster i plenum. Heretter følger en ukes feltarbeid i Longyearbyen. Studentene skal her gruppevis foreta kartlegginger og etablere en felles kunnskapsbase. Deretter skal studentene utarbeide program og designprosjekt - enten alene eller i team á to. Kurset omfatter også to obligatorisk designworkshops knyttet til studentenes prosjekter. Alle studentene bidrar til en avsluttende bok som dokumenterer sentrale teoretiske perspektiver, kunnskapsbasen og designforslag. Kurset avsluttes med en presentasjon med ekstern sensor.
Ved påmelding til kurset forplikter studentene seg til en ukes feltarbeid i Longyearbyen og må dekke utgiftene til reise og opphold der (reise må bestilles tidlig).

Oppmøte påkrevd
Ikke påkrevd
Obligatoriske arbeidskrav:
Oppmøte påkrevd:Ikke påkrevd
AktivitetKommentar
PensumTeoretisk seminar med obligatorisk lesing og plenumpresentasjon
GruppearbeidKartlegging, referensestudier og hurtigoppgave hvorav en uke i Longyearbyen
ProsjekteringsoppgaveIndividuell programmering og prosjektering (evt i team á to)
Gruppearbeid4 dager designworkshop - knyttet til prosjekteringsoppgaven
Individuell veiledningFelles produksjon av kursbok
10 individuelle veiledninger med lærergruppen
Forventet arbeidsinnsats:
Aktivitet:Pensum
Kommentar:Teoretisk seminar med obligatorisk lesing og plenumpresentasjon
Aktivitet:Gruppearbeid
Kommentar:Kartlegging, referensestudier og hurtigoppgave hvorav en uke i Longyearbyen
Aktivitet:Prosjekteringsoppgave
Kommentar:Individuell programmering og prosjektering (evt i team á to)
Aktivitet:Gruppearbeid
Kommentar:4 dager designworkshop - knyttet til prosjekteringsoppgaven
Aktivitet:Individuell veiledning
Kommentar:Felles produksjon av kursbok
Aktivitet:
Kommentar:10 individuelle veiledninger med lærergruppen