I etterkrigstiden fra 1945 til 1975 var arkitektur og byplanlegging sentrale virkemidler i realiseringen av den universalistiske velferdspolitikken vi kjenner som den nordiske modellen, der grunnideen er at velferden skal distribueres til alle. Med nye ideer om rasjonell planlegging og moderne teknologi som verktøy, skapte arkitekter og planleggere drabantbyer med masseproduserte boliger, moderne infrastruktur, og nye institusjoner og sosiale sentra, og endret byen og samfunnet.
Drabantbyene har blitt kritisert for å være dårlige bomiljøer som gir grobunn for sosiale problemer, men beboere sier at de trives. Noen kritikere mener at denne delen av etterkrigstidens byutvikling var et gigantisk sosialt feilgrep, og at vi i dag heldigvis vet bedre. Andre lengter tilbake til en tid der kollektive interesser og behov var grunnlag for statlig politikk og urban utvikling, og ser på de urbane resultatene fra etterkrigstiden som store bragder av heroiske arkitekter. I kurset vil vi se på drabantbyene i et historisk perspektiv for å forstå tidligere og pågående sammenhenger mellom arkitektur, politikk og samfunn.
Studentene vil få kunnskap om historien til forholdet mellom velferdsstat og arkitektur i etterkrigstiden. De vil tilegne seg kompetanse for å forstå det historisk spesifikke ved planlegging og arkitektonisk design som et resultat av politiske, økonomiske og sosiale forhold i endring. Gjennom å skrive et essay studentene utvikle ferdigheter i kritisk skriving med presentasjon av fakta, egne argument og konklusjon.
Kurset bygges opp med grunnleggende forelesninger i emnet, samt tematiske forelesninger og workshops for å diskutere innfallsvinkel og problemstillinger for prosjektoppgaver. Studentene vil arbeide med og få tilbakemelding på egen prosjektoppgave parallelt med forelesningene gjennom semesteret.
Pensum vil bli bestemt senere
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | Vurderingen skjer på grunnlag av levert prosjektoppgave i form av et essay på 3-4000 ord som leveres ved slutten av semesteret. Bestått kurs forutsetter at studenten gjennom prosjektoppgaven viser kunnskap om temaene som har blitt gjennomgått i forelesninger og diskusjoner gjennom bruk av kildemateriale, kritisk refleksjon over temaet gjennom valg av problemstilling og argumentasjon, og viser god evne til å strukturere og fremstille dette skriftlig i form av et vitenskaplig essay. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Forelesninger | Tilstedeværelse på grunnleggende forelesninger Tilstedeværelse på tematiske forelesninger |
Pensum | Lesing av pensum bestående av grunnleggende tekster. Deltakelse i diskusjon av pensum (bøker og artikler) |
Skriftlige oppgaver | Deltakelse i skrivetrening |