fbpx MURB9 Forberedelse til masteroppgave | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

MURB9 Forberedelse til masteroppgave

Emnenavn på English: 
Forberedelse til masteroppgave
Studiepoeng: 
6
Emnekode: 
MURB9
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2026 Høst
Eksamenssemester: 
2026 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2026
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Om emnet

I modulen ser vi på hva som kjennetegner gode masteroppgaver av ulike typer. Vi ser på masteroppgavens struktur og dens innhold i form av faglige redegjørelser, kildekritikk, argumentasjon og drøfting. Studentene arbeider videre med å avgrense tema og vinkling på masteroppgaven inkludert problemstilling, disposisjon, litteraturtilfang, metoder, valg av eventuelle eksempler og steder – med det formål å utvikle en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. Modulen inkludere enkelte forelesninger om enkelttemaer som ennå ikke er godt nok belyst.

 

Læringsutbytte

Studentene har kjennskap til masteroppgaven som format, og til relevante arbeidsmetoder. De kan programmere, disponere og begynne arbeidet med en akademisk masteroppgave. De kan utarbeide prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.

 

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og prosjektoppgave.

I forkant av seminarene og mellom seminarene arbeider studentene med prosjektbeskrivelse og masteroppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Prosjektoppgave-Bestått / ikke beståttProsjektbeskrivelse for masteroppgaven skal være godkjent av programansvarlig og instituttleder innen utgangen av siste semester i den modulbaserte undervisningen.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal være godkjent av programansvarlig og instituttleder innen utgangen av siste semester i den modulbaserte undervisningen.