Nick Walkley vil forsvare sin ph.d.-avhandling – Portal Propagations: Reproduction, Reception, and Rediscovery in the Life of the Urnes Portal
Program:
11.00 Prøveforelesning: (TBA)
13.00 Forsvar
Delta i forelesningen og forsvaret online
Sammendrag av avhandlingen:
Den nordlige portalen i Urnes stavkirke står bevart i monumentet med utsikt over en avsidesliggende vestnorsk fjord, som et tilsynelatende frosset minne fra en historisk fortid. Likevel viser Portal Propagations at denne kulturarvsskatten stadig utvides gjennom sirkulasjonen av dens hyperreproduserte bilde, som skaper et mangfold av flytende og skiftende mottakelser.
Den ornamentale inngangen fra 1000-tallet ble gjenbrukt og innlemmet i kirkens fasade på 1100-tallet, og etter 1800-tallets gjenoppdagelse og bevaring har portalens løsrivelse og fragmentering fortsatt gjennom sirkulerte reproduksjoner. Som en del av forskningsprosjektet Provenance Projected: Architecture Past and Future in the Era of Circularity, utforsker Portal Propagations dette monumentet gjennom utvidede grenser av arkitekturhistorien, som en arkival og historiografisk studie av dets malerier, tegninger, fotografier, gipsavstøpninger, treskjæringer, og dets moderne ikoniske status i design av tatoveringer, mynter, pass og kommersiell emballasje.
Gjennom dette mangfoldet av reproduksjoner stiller studien spørsmål ved bevaringspraksiser og museal representasjon, og undersøker hvilken effekt portalens utbredte reproduksjon har hatt på monumentet som helhet og hvordan det leses gjennom sin utvidede bildehistorie.
Portal Propagations ser på skiftende holdninger og teknikker i reproduksjonsprosesser og spør hvordan portalen ytterligere kan reproduseres for å bli reassosiert med sin tapte arkitektoniske kontekst. Studien er veiledet av en etnografisk undersøkelse av Factum Foundation for Digital Technology in Preservation, som utforsker det minkende skillet mellom et objekt og dets reproduksjon gjennom nye bildebehandlingsteknologier og en spesialisering i å bringe digitale opptak tilbake til en fysisk tilstand. Som en direkte sammenligning reflekterer studien også over eksperimentell arkeologi utført av Treets Mester (Master of the Wood), et parallelt prosjekt drevet av Fortidsminneforeningen, som har produsert en prosessuelt autentisk kopi av Urnes-portalen.
Ved å bruke digitale skannedata eksperimenterer studien med reproduksjonsmetoder hentet fra disse undersøkelsene som en forlengelse av vitenskapelige rekonstruksjoner av den tapte 1000-tallskirken. Fra et historisk perspektiv kaster studien et blikk mot fremtiden, og undersøker potensialet for å gjenoppdage Urnes-portalen som en del av tapte kontekster. Gjennom denne detaljstudien av en enkelt gjenstand undersøker Portal Propagations hvordan monumenter skapes, hvordan de fortsetter å vokse gjennom sine sirkulerte bilder, og hvordan skiftende holdninger til reproduksjoner kan gi et fornyet syn på originalitet.
Biografi:
Nick Walkley har en BArch i arkitektur fra Manchester School of Architecture (2009), hvor hans avhandling Towards Digital Ornament ble nominert til RIBA Presidents Medals. Fra 2011 jobbet han som profesjonell musiker og fullførte en mastergrad i utøvende kunst ved Royal Academy of Music i London (2014). En dypt forankret fascinasjon for den felles kulturhistorien rundt Nordsjøen førte til en flytting til Norge i 2016, hvor han fortsatt utforsker interesser innen middelalderarkitektur, kulturarvsbevaring og digital humaniora.
Veileder:
Mari Lending
Bedømmelseskomité:
1. opponent: Dr. Olivia Horsfall Turner
2. opponent: Professor Helge Jordheim
Koordinator: Professor Jonny Aspen