fbpx 70 302 Design management. | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

70 302 Design management.

Emnenavn på English: 
Design Mangagement
Studiepoeng: 
6
Emnekode: 
70 302
Studienivå: 
Syklus 2
Undervisningssemester: 
2018 Høst
Eksamenssemester: 
2018 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk/Engelsk
Forkunnskapskrav

Bestått grunnutdanning, tilsvarende BA nivå - 180 studiepoeng.

Om emnet

Designadministrasjon gir studentene innsikt i feltet designadministrasjon som et praktisk og teoretisk felt som tar for seg ulike problemstillinger som oppstår i krysningspunktet mellom design og administrasjon. Emnet gir en kort innføring i designadministrasjonens historie og fokuserer deretter hovedsakelig på ulike aspekter ved designadministrasjon og designledelse. Emnet gir studentene innsikt i hvordan de kan bruke en designmessig tilnærming for å løse nye utfordringer, også i samarbeid med andre disipliner. Emnet setter design inn i en større kulturell og sosial sammenheng. Det fokuseres på kommunikasjon rundt feltet.

Emnet gir innsikt i:

Driftsmessig designadministrasjon 


Administrasjon av designprosessen og prosjektet (fra designorientering og prosjektledelse til koordinering av tverrfaglige designteam for å oppfylle forretningsmål). Her undervises det i ulike metoder og verktøy.

Merkevarebygging 


Varemerker og merkevarebygging: Prosessen med å utvikle en ny merkevare (en produkt eller tjeneste), fra analyse via konseptutvikling til gjennomføring. Administrasjon og vedlikehold av eksisterende merker.

Strategisk designledelse

Bruk av designprosesser og designtenking i innovasjon. Hvordan kan design bidra til at organisasjoner når sine strategiske mål og takler fremtidige utfordringer?

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

(Kunnskaper: Kunnskaper er forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.)

 

Etter gjennomført kurs skal studentene ha kunnskap om:

  • forholdet mellom design og ledelse
  • teoretisk innsikt i designledelse og hvordan det henger sammen med designpraksis 
  • administrasjons- og forretningsspråk og tilnærminger til innovasjonsprosesser
  • akademisk forskning og formidling av forskning til et større publikum
  • nye måter å presentere/visualisere teoretisk materiale på

FERDIGHETER
Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. Det er ulike typer ferdigheter – kognitive, praktiske, kreative og kommunikative ferdigheter.

 

Etter gjennomført kurs skal studentene:

  • ha opparbeidet seg praktisk erfaring og ferdigheter gjennom relevante oppgaver og tverrfaglige workshops 
  • kunne formidle design til ikke-designere

 

GENERELL KOMPETANSE
(Generell kompetanse: Generell kompetanse er å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.)

Verbal og visuell kommunikasjon innen feltet er viktig. Studentene lærer å reflektere over og diskutere problemstillinger innen designadministrasjon, både muntlig og skriftlig.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

En forelesningsserie med blant andre eksterne forelesere med variert bakgrunn relevant for designadministrasjon. Forelesningene etterfølges av diskusjonsseminarer og workshops, så vel som tverrfaglig samarbeid. En workshop og et prosjekt med forretnings- og gründerstudenter gir designstudentene innsikt i forretnings- og innovasjonskultur, metoder, prosesser og språk. Studentene lager en presentasjon for “medstudentundervisning” basert på forelesninger/workshops, lesestoff og egen forskning.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Vurderingsmappe-Bestått / ikke beståttAktiv deltakelse i undervisningen og evne til å kommunisere og reflektere over emnet. Medstudentpresentasjon, deltakelse og endelig presentasjon av det eksterne forretningsprosjektet.
Vurderinger:
Vurderingsform:Vurderingsmappe
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Aktiv deltakelse i undervisningen og evne til å kommunisere og reflektere over emnet. Medstudentpresentasjon, deltakelse og endelig presentasjon av det eksterne forretningsprosjektet.
AktivitetKommentar
OppmøteFor å bestå kurset forventes det minimum 80% oppmøte på forelesninger og diskusjonsseminarer, tverrfaglig workshop og veiledning. Hvis studenten går glipp av en forelesning / klasseromsaktivitet, må det leveres en halvsides refleksjon over temaet som ble dekket den dagen.
GruppearbeidDet forventes at studentene utnytter den tilmålte tiden til selvstudier og lesing av tildelt og anbefalt litteratur innen det valgte eller tildelte området innen designadministrasjon.
Forventet arbeidsinnsats:
Aktivitet:Oppmøte
Kommentar:For å bestå kurset forventes det minimum 80% oppmøte på forelesninger og diskusjonsseminarer, tverrfaglig workshop og veiledning. Hvis studenten går glipp av en forelesning / klasseromsaktivitet, må det leveres en halvsides refleksjon over temaet som ble dekket den dagen.
Aktivitet:Gruppearbeid
Kommentar:Det forventes at studentene utnytter den tilmålte tiden til selvstudier og lesing av tildelt og anbefalt litteratur innen det valgte eller tildelte området innen designadministrasjon.