fbpx Studiebarometeret 2024: AHO-studentene er fornøyde, men høy arbeidsbelastning skaper bekymring | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Studiebarometeret 2024: AHO-studentene er fornøyde, men høy arbeidsbelastning skaper bekymring

Studiebarometeret 2024: AHO-studentene er fornøyde, men høy arbeidsbelastning skaper bekymring

Studiebarometeret for 2024 er klart, og AHO gjør det like bra eller bedre på alle de ni hovedområdene som Studiebarometeret omfatter, sammenliknet med i fjor. Samlet sett har AHO landets femte mest fornøyde studenter.
 

Høy overordnet tilfredshet

Studentene ved AHO uttrykker høy generell tilfredshet med studiet sitt, med en skår på hovedområdet for overordnet tilfredshet med 4,4 av 5. Undervisningen får også gode tilbakemeldinger, med en skår på 4,3. Videre er studentene fornøyde med det faglige og sosiale læringsmiljøet (4,2) samt vurderingsformene (4,2).

Spesielt tilfreds er studentene med at undervisningen er lagt opp til at de skal delta aktivt, og at representanter fra arbeidslivet bidrar i undervisningen. Her skårer AHO overordnet 1,0 poeng over det nasjonale gjennomsnittet. De er også over gjennomsnittet fornøyd med de ansattes evne til å gjøre undervisningen engasjerende, antall tilbakemeldinger på undervisningen og egen forberedelse, med en skår på 0,7 over landsgjennomsnittet.


Fortsatt forbedringspotensial

Til tross for en jevn eller positiv utvikling på alle ni hovedområdene, er det fortsatt utfordringer knyttet til det fysiske læringsmiljøet. Dette området, som sist ble inkludert i Studiebarometeret i 2021, har nå en skår på 3,4, noe som er den laveste blant hovedområdene.

AHOs studenter bruker fremdeles mye tid på studiene. Mens studentene på master i design bruker 36,6 timer i uken på studier, bruker studentene på master i arkitektur og landskapsarkitektur henholdsvis 43,9 og 46,7 timer i uken på studier. Samlet sett er AHO på fjerdeplass når det gjelder tidsbruk blant studentene. 

Jeg er glad for å se det sterke engasjementet og den store innsatsen AHOs studenter legger i studiene sine, men samtidig fører de mange arbeidstimene til bekymring. Det er viktig for oss å sikre at studentene har støtte og gode rammer som ivaretar både faglig utvikling, trivsel og deres fritid, sier Irene Alma Lønne.

I 2023 var studentene minst tilfredse med organiseringen av studieprogrammet, som da fikk en skår på 3,3. Her har AHO gjort en viss forbedring, og skårer nå 3,5. Selv om dette fortsatt er blant de laveste skårene, viser det en positiv utvikling som kan gi grunnlag for videre tiltak og forbedringer.

– Det er positivt at vi ser en forbedring i studentenes tilfredshet med organiseringen av studieprogrammet. En økning fra 3,3 til 3,5 viser at tiltakene vi har satt i gang, begynner å gi resultater. Vi ser at dette fortsatt er et område med forbedringspotensial og vil forsette med å lytte til studentene våre og å jobbe for en enda bedre struktur og organisering, sier Irene Alma Lønne.


Fremtidige tiltak

Resultatene fra Studiebarometeret 2024 viser at AHO har en gjennomgående positiv utvikling og høy studenttilfredshet. Samtidig peker undersøkelsen på områder som fortsatt har forbedringspotensial, spesielt knyttet til det fysiske læringsmiljøet og studieprogramorganisering. Disse innsiktene vil bidra til høyskolens videre utvikling av tilbud og fasiliteter til fordel for studentene.
Studiebarometeret 
NOKUT (nokut.no) gjennomfører hver høst en nasjonal studentundersøkelse om studiekvalitet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Undersøkelsen dekker så godt som alle norske universiteter og høyskoler, totalt inngår omtrent 1 900 studieprogrammer.

Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.