
Kort om SAHO
Våre verv har som oppgave å få i gang morsomme aktiviteter, sosiale hendelser og være broen mellom skolens ledelse og studentene. Studiehverdagen til studentene på skolen står i fokus, både faglig og sosialt.
Alle studenter er velkommne til å bidra. SAHO holder åpne møter annenhver torsdag klokken 17:00 i puben. Hvis du ønsker å ha et verv kan man søke om dette ved SAHO-valget hver vår.
Våre to mål:
1. Sikre god kvalitet på studiet.
2. Forbedre det sosiale og faglige fellesskapet på skolen.
Kort om AU
Arbeidsutvalget består av leder, nestleder, sosial leder og administrator. Arbeidsutvalget fungerer som styret til SAHO. De har møter en gang i uka. De utarbeider planer, tar hastesaker, forbereder til SAHO-møter og har jevnlige møter med ledelsen på skolen.
Leder: Maija Hauger
Leder i SAHO sørger for jevn arbeidsstrøm i SAHO ved å delegere oppgaver, planlegge og kommunisere med ledelsen. Sammen med de andre i AU utarbeider leder plan for året. Leder innkaller, lager saksliste til SAHO-møtene og er ordstyrer.
Leder i SAHO sitter i skolens styre, og skal være en bro mellom studentene og ledelsen.
Nestleder: Hobbe Strömberg
Nestleder assisterer leder, da to hoder alltid er bedre enn ett. De sitter sammen i skolens styre. I tillegg er nestleder vara hvis leder ikke er tilstede. Som nestleder sitter man i LMU (Læringsmiljøutvalget). Nestleder fungerer også som kontaktperson for alle klassenes tillitsvalgte.
Administrator: Magnus Winther
Denne personen kan man søke om penger til kule sosiale initiativer. Administrator har oversikt over SAHOs økonomi og er hovedansvarlig for å sette opp budsjett og fordele SAHOs bevilgede penger. Administrator har møter med økonomiavdelingen ved AHO og sitter i AU.
Sosial leder: Lexi Raven og Brage Eckhoff Planke
Sosial leder er leder av Sosialt Utvalg i SAHO. Sosial leder har ansvar for at SAHO setter et årshjul for arrangementer, avholder møter med sitt utvalg og delegere oppgaver slik at ting skjer. Sosial leder og Pubsjef står for å planlegge og iverksette sosiale aktiviteter her på skolen sammen med Sosialt utvalg.
Pubsjef: Håkon Grundt
Pubsjefen er del av Sosialt Utvalg men sitter med hovedansvaret for pubdriften. Hver torsdag er det pub på AHO, og Pubsjefen har ansvar for at dette skjer. Sammen med resten av SU lages det temapuber og lignende.
Sosialt utvalg:
Sosialt utvalg, sammen med sosial leder og Pubsjef, har ansvar for SAHOs sosiale arrangementer som holdes på skolen eller for skolens studenter. I sosialt utvalg holdes det som regel et månedlig møte der man planlegger kommende puber, aktiviteter, gallerier osv. Alle er velkomne til å bidra i SU.
PR ansvarlig: Sofie Fernande Stellander Kvitberg
PR er ansvarlig for SAHOs grafiske profil. Ansvarlige har ansvar for informasjonsflyt på sosiale medier (instagram og facebook per nå) og å bistå andre grupper i SAHO med å lage plakater/flyers og liknende.
Info
- Kontakt
-
For AHO-studenter: saho@aho.no
Øvrige henvendelser: au.saho@aho.no
Lik SAHO på Facebook
SAHO på Instagram @studentaho - Vedtekter
-
Vedtekter for Studentutvalget ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (SAHO)
1 Formål
1.1 Studentutvalget ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (SAHO) er studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) sitt valgte studentstyre.
1.2 SAHO sitt primære formål er å sikre et best mulig studium og en god studietid for studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
1.3 SAHO skal være en organisasjon uavhengig av AHO og skal i størst mulig grad styre seg selv og egen økonomi.
1.4 SAHO skal representere studentmassen ved AHO i skolens ulike organer.
1.5 SAHO skal fungere som en paraply for studentaktivitet på AHO og tilrettelegge for enkel oppstart av klubber og initiativer.
1.6 SAHO skal bevilge midler til eksisterende studentinitiativ og aktiviteter i tilknytning til AHO.
2 Sammensetning
2.1 SAHO har to hoveddeler: en del består av de vervene som er lagd internt av SAHO, den andre delen består av de studentrepresentantene som AHO trenger inn i sine utvalg og styret. Disse har møteplikt og stemmerett ved SAHO møter.
2.2 Alle studenter er velkomne til å møte på SAHO møter og bidra med forslag, men har ikke stemmerett.
2.3 Alle valgte verv varer to semester, fra juni til juni.
2.4 Organisasjonskart
2.4.1 Organisasjonskartet skal forklare SAHOs kobling til AHOs organer.
2.4.2 Dette skal revideres hvert år, og publiseres.
2.5 Stillingsbeskrivelse og medlemsliste
2.5.1 Stillingsbeskrivelsen skal forklare vervenes oppgaver og hvem som har vervet.
2.5.2 Stillingsbeskrivelsen oppdateres hvert år med hvilken student som innehar vervet.
2.5.3 Det skal være tilgjengelig på AHOs nettsider samt instagram og andre aktuelle kanaler.
2.5.4 Etter endt periode må et erfaringsskriv om vervet leveres til AU. Dette brukes i valget, men også i overtakelsesperioden.
2.6 Dokumenter som skal overrekkes ved tiltredelse av nytt SAHO
2.6.1 Man plikter å lage et overtakelses dokument til påtroppende SAHO. Dette skal inneholde erfaringsbrev fra verv, pågående saker, kontaktliste og de viktigst oppgavene man starter med.
2.6.2 Informasjon om tidligere aktivitet i SAHO skal være tilgjengelig i form av dokumenter, rapporter og referat. Det skal tilrettelegges for en informasjonsbank som hjelper SAHO å jobbe målrettet.
2.7 Det leveres en rapport fra SAHO til styret på AHO hvert år
3 Valg
3.1 Alle studenter ved AHO er automatisk medlem i SAHO og har dermed rett til å stille til valg.
3.2 Studenter stiller til valg på spesifikke verv med funksjonstid i høst- og vårsemester.
3.3 Et offentlig valg hvor alle studenter ved AHO har stemmerett gjennomføres senest ved utgangen av april.
3.4 SAHO plikter å gjøre valget synlig for alle studenter og være aktive i å skape engasjement rundt valget.
3.5 Ubesatte verv må fylles gjennom supplering. Frivillige kan da bli godkjent ved akklamasjon på førstkommende SAHO-møtet.
3.5 Representanter har personlig vara til møter i AHOs ulike styrer, komiteer og organer (etter avtale med AHO). Til interne SAHO-møter har representanter ikke vara.
4 Arbeidsutvalget (AU)
4.1 AU arbeider på vegne av studentmassen som en bro til AHOs administrasjon.
4.2 AU skal fasiliterer SAHO møter og har ansvar for føring av agenda og referat.
4.3 AU skal ta hånd om forespørsler utenfra.
4.4 Medlemmer i AU sitter for 12 måneder (fra juni til juni).
4.5 Verv i AU er honorert fra SAHOs midler (dette skal revideres hver gang man lager budsjett).
5 Møtestruktur
5.1 SAHO møter holdes en til to ganger i måneden. Her stemmes det over budsjett, revidering av dokumenter og de ulike vervene legger frem arbeid de holder på med og saker
5.2 Minimum ni SAHO-møter skal gjennomføres hvert år. Dette inkluderer en introduksjonsworkshop hvor semesterets møtedatoer fastsettes.
5.3 Om SAHO velger å gå videre med en sak, går AU og andre relevante SAHO medlemmer sammen om å lage en handlingsplan og setter denne til verks.
5.4 Om representanter i SAHO er internasjonale skal agenda, referat og møtet i seg selv, gjennomføres på engelsk.
6 Avstemning
6.1 Alle studenter med verv i SAHO har stemmerett.
6.2 Avstemning gjennomføres ved håndsopprekning og normalt flertall.
6.3 Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.
6.4 Ved manglende oppmøte på SAHO møter sier man fra seg stemmeretten sin. Ting kan bli vedtatt selv om ikke alle verv er tilstede.
7 Endring av vedtekter
7.1 Vedtektsendring krever 2/3 flertall.
7.2 SAHO medlemmer skal ha minst en ukes betenkningstid før endringsforslaget stemmes over.
7.3 Endring av andre styrende dokumenter følger normal avstemningsprosedyre.
8 Økonomi
8.1 Økonomiansvarlig i AU skal føre budsjett og regnskap for SAHOs aktiviteter.
8.2 Både økonomiansvarlig og leder har mulighet til å ta imot og godkjenne søknader om midler, men det skal være enighet om prioritering av pengebruk. Større summer (defineres av sittende SAHO) må stemmes over i AU eller SAHO.
8.3 SAHO skal ikke være ansvarlig for gjennomføring av lønnsutbetalinger til lønnede verv, da disse skal gå under AHOs egne lønnssystemer.
8.4 SAHOs midler kommer fra AHOs budsjettpost til SAHO. Man kan også søke eksterne midler fra Afag, SiO, Kulturstyret, Frifond ol.
8.5 Det må jobbes for å øke SAHOs budsjett årlig.
8.6 Det skal tilrettelegges for enkel søking av midler fra SAHO for studenter.
9 Faste arrangementer
9.1 Introduksjonsworkshop for nyvalgt studentutvalg.
9.1.1 Skal gjennomføres før utgangen av mai.
9.1.2 Avtroppende AU er ansvarlig for gjennomføring.
9.1.3 Om avtroppende AU ikke har mulighet må dette formidles, og da ligger ansvaret hos SAHOs kontaktperson i AHOs, seksjonsjef for utdanning, forskning og formidling .
9.2 Fadderuke
9.2.1 SAHO har ansvar for rekruttering av faddersjefer. Disse blir med på introduksjonsworkshop.
9.2.2 SAHO skal sette av noen midler til et arrangement i fadderuken.
9.2.3 SAHO har ansvar for å promotere seg selv til nye studenter i løpet av den uken.
9.3 Diplomfest
9.3.1 To diplomfester arrangeres årlig. SAHO er ansvarlig for at festene finner sted.
9.3.2 SAHO har ansvar for å samarbeide med skolen om planlegging og gaver.
9.4 Julegløgg
9.4.1 SAHO gjennomfører en utdeling av gløgg til studentene ved AHO i begynnelsen av desember hvert år, som en oppmuntring til studentene i innspurtsperioden.
9.4.2 Arrangementet bør brukes til profilering av SAHO.
9.5 Internasjonal fadderuke
9.5.1 Gjennomføring av opplegg ligger hos faddere, men SAHOs internasjonale representanter skal sikre at det gjennomføres.
9.6 Høstfest
9.6.1 SAHO skal rekruttere frivillige studenter fra GK3 til å planlegge og gjennomføre høstfesten.
9.6.2 SAHO skal finne lokale, enten skolen eller leie eksternt. Hvis det er på skolen har SAHO ansvar for å sikre at festen går forsvarlig for seg med innleide vektere eller eventbyrå og at kommunikasjonen med drift er god.
9.7 Vinterfest
9.7.1 SAHO har ansvar for å se til at planleggingen og gjennomføringen av vinterfesten igangsettes.Dette innebærer å finne ut hvem fra skolens side som har ansvar og at de, sammen med GK2, setter gang planleggingen før utgangen av november.
9.8 Årshjul
9.8.1 Sosialt utvalg har ansvar for at det settes opp et årshjul med planlagte aktiviteter. Dette kan være galleri, loppemarked, juleverksted, tur, fotball, klatring, filmklubb osv.
9.8.2 SU har ansvar for å formidle planen til PR, og hjelpe til med promoteringen av de ulike aktivitetene.
9.9 Pub
9.9.1 Pubsjef har ansvar for at det settes opp vaktlister som består av ansvarlige fra SU sammen med studenter fra GK2/3. De fra SU skal ha tilstrekkelig opplæring til å skjenke forsvarlig.
9.9.2 Det skal gjennomføres torsdagspub hver torsdag.
Oppdatert 1.1.2023 - Søk SAHO om økonomisk støtte
-
SAHO: Søknad om finansiell støtte
SAHO er AHOs studentorganisasjon og vi ønsker å støtte diverse aktiviteter som studentene tar initiativ til. For tiden er det liten aktivitet utenom studiene, så her er det bare å være kreativ. Det kan søkes om støtte til aktiviteter som vil vare over en viss tid, eller et enkeltarrangement. Noen eksempler er yoga, fotball, skidag, filmklubb og rebusløp.
Beløpet som blir tildelt er blant annet avhengig av hvor mange søknader SAHO har fått inn, aktivitetens natur (kan utstyr leies gratis andre steder?) og hvor mange som tar del i aktiviteten.Alle søknader for studentinitiativ skal gå til SAHO. Dersom det søkes om penger fra AHO, vil det ikke være mulig å søke SAHO om penger.
Støtte fra SAHO skal ikke bidra til overskudd eller lønn til initiativtaker.
Følgende dokumenter sendes til SAHO:- Eventuelt regnskap fra tidligere år, aktivitet eller arrangement
- Budsjett. Hvilke poster skal SAHOs midler dekke?
- Skriftlig søknad:
- Hvem søker om penger?
- Hva er formålet med arrangementet/aktiviteten?
- Hvem er arrangementet/aktiviteten ment å være for?
- Hva skal pengene gå til?
- Hvilke andre steder er det søkt om penger?
- Beløp
Ta gjerne kontakt med AU (Arbeidsutvalget) dersom du har spørsmål. Kanskje finner du også svar på sio.no/foreninger
Send din søknad til: SAHO@AHO.NO
Vi er her for å hjelpe deg!