Kort om SAHO
SAHO er studentutvalget ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. SAHO har som oppgave å få i gang morsomme aktiviteter, sosiale hendelser og være broen mellom skolens ledelse og studentene. Studiehverdagen til studentene på skolen står i fokus, både faglig og sosialt.
Alle studenter er velkommne til å bidra. SAHO holder åpne møter én torsdag i måneden klokken 16:00 i puben. Invitasjon går ut til alle studenter via mail og Instagram, så vell som internt. Hvis du ønsker å ha et verv kan man søke om dette ved SAHO-valget hver vår.
Våre to mål:
- Sikre god kvalitet på studiet
- Forbedre det sosiale og faglige fellesskapet på skolen
Arbeidsutvalget (AU) – SAHOs styre
Arbeidsutvalget (AU) fungerer som styret til SAHO. De har møter en gang i uka. De utarbeider planer, tar hastesaker, forbereder til SAHO møter og har jevnlige møter med ledelsen på skolen. AU består av leder, nestleder, økonomiansvarlig, sosial leder, PR-ansvarlig og pub-sjef. Disse møtene honoreres i tråd med studentlønn.
Leder: Carine Wille-Johansen
Leder i SAHO sørger for jevn arbeidsstrøm i SAHO ved å delegere oppgaver, planlegge og kommunisere med ledelsen. Sammen med de andre i AU utarbeider leder plan for året. Leder innkaller, lager saksliste til SAHO-møtene og er ordstyrer. Det samme gjelder AU-møter.
Nestleder: Julian Sandum
Nestleder assisterer leder, da to hoder alltid er bedre enn ett. Nestleder har ansvar for å koordinere SAHOs faglige utvalg. I tillegg er nestleder vara hvis leder ikke er til stede.
Økonomiansvarlig: Robin Igelkjøn
Denne personen kan man søke om penger til kule sosiale initiativer. Økonomiansvarlig har oversikt over SAHOs økonomi og er hovedansvarlig for å sette opp budsjett og fordele SAHOs bevilgede penger. Økonomiansvarlig har møter med økonomiavdelingen ved AHO.
Sosial leder: Dagny Marie Sand Haarberg
Sosial leder er leder av sosialt utvalg (SU) i SAHO. Sosial leder har ansvar for at SAHO setter et årshjul for arrangementer, avholder møter med sitt utvalg og delegere oppgaver slik at ting skjer. Sosial leder står for å planlegge og iverksette sosiale aktiviteter her på skolen sammen med sosialt utvalg. Det er tett samarbeid mellom sosial leder og pub-sjef.
Pubsjef: Peter Mikael Landstad
Pub-sjefen er hovedansvarlig for pubdriften. Hver torsdag er det pub på AHO, og pub-sjefen har ansvar for at dette skjer. Pub-sjefen har et team med opplærte assistenter, som sammen med GK2/3 står vakt. Pub-sjef skal fasilitere dette. Puben samarbeider tett med SU.
PR-ansvarlig: Maja Stenøien og Maya Sophie James
PR er ansvarlig for SAHOs grafiske profil. Ansvarlige har ansvar for informasjonsflyt på sosiale medier (instagram og facebook per nå). Oppgavene består i å delegere ansvar av innholdsskapång, skape innhold og distribuere det i SAHOs kanaler.
Resten av SAHO
Sosialt utvalg (SU)
Sosialt utvalg, sammen med sosial leder og pub-sjef, har ansvar for SAHOs sosiale arrangementer som holdes på skolen eller for skolens studenter. I sosialt utvalg holdes det som regel et månedlig møte der man planlegger kommende puber, aktiviteter, gallerier osv. Det er totalt femten stykker i SU.
Pub-gruppen
Et team med opplærte assistenter som hjelper Pubsjefen med drift. De bistår med oppgaver, og har overordnet ansvar hvis noe uventet skal skje.
Internasjonale representanter: Sirin Altinisik, Siddharth Kothiyal and Lara Brenda Heidenreich
Ansvarlig for å være SAHOs bindeledd til det internasjonale kontoret. De lager morsomme aktiviteter for internasjonale og andre studenter. De bidrar til å inkludere internasjonale studenters perspektiver og initiativ. De er også en del av SAHOs akademiske gruppe.
Akademisk gruppe
Den akademiske gruppen i SAHO er med på å representere studentene i AHO sine faglige kontrollorganer som programsytyret (PS), læringsmiljøutvalget (LMU), studieutvalget (SU) og likestillings- og mangfoldsutvalget. Denne gruppen ledes av nestleder og har møter. Den besår av to representanter fra arkitektur, landskap og design, en fra internasjonal master i landskap og urbanisme,og en internasjonal representant.
Gruppen består av:
- Design: Mona Simers Mehus og Magnus Winther
- Arkitektur: Felicia Segura Hexeberg og Sharkiya Yousif Taher
- Landskapsarkitektur: -
- Landskapsarkitektur og urbanisme: -
- Internasjonal representat: -
Styret ved AHO har studentdeltakelse. Disse to studentene jobber sammen med resten av styret. Styret er AHOs høyeste styringsorgan. Styrets mandat: Styret har overordnet ansvar for driften og utviklingen av universitetet, er ansvarlig for å sikre at institusjonen drives i samsvar med gjeldende regler og forskrifter, innenfor gjeldende budsjettramme, og at oppgavene som er tildelt universitetet utføres på best mulig standard.
Informasjon
- Kontakt
-
For AHO-studenter: saho@aho.no
Lik SAHO på Facebook
SAHO på Instagram @studentaho - Vedtekter
-
Vedtekter for Studentutvalget ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (SAHO)
1 Formål
1.1 Studentutvalget ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (SAHO) er studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) sitt valgte studentstyre.
1.2 SAHO sitt primære formål er å sikre et best mulig studium og en god studietid for studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
1.3 SAHO skal være en organisasjon uavhengig av AHO og skal i størst mulig grad styre seg selv og egen økonomi.
1.4 SAHO skal representere studentmassen ved AHO i skolens ulike organer.
1.5 SAHO skal fungere som en paraply for studentaktivitet på AHO og tilrettelegge for enkel oppstart av klubber og initiativer.
1.6 SAHO skal bevilge midler til eksisterende studentinitiativ og aktiviteter i tilknytning til AHO.
2 Sammensetning
2.1 SAHO har to hoveddeler: en del består av de vervene som er lagd internt av SAHO, den andre delen består av de studentrepresentantene som AHO trenger inn i sine utvalg og styret. Disse har møteplikt og stemmerett ved SAHO møter.
2.2 Alle studenter er velkomne til å møte på SAHO møter og bidra med forslag, men har ikke stemmerett.
2.3 Alle valgte verv varer to semester, fra juni til juni.
2.4 Organisasjonskart
2.4.1 Organisasjonskartet skal forklare SAHOs kobling til AHOs organer.
2.4.2 Dette skal revideres hvert år, og publiseres.
2.5 Stillingsbeskrivelse og medlemsliste
2.5.1 Stillingsbeskrivelsen skal forklare vervenes oppgaver og hvem som har vervet.
2.5.2 Stillingsbeskrivelsen oppdateres hvert år med hvilken student som innehar vervet.
2.5.3 Det skal være tilgjengelig på AHOs nettsider samt instagram og andre aktuelle kanaler.
2.5.4 Etter endt periode må et erfaringsskriv om vervet leveres til AU. Dette brukes i valget, men også i overtakelsesperioden.
2.6 Dokumenter som skal overrekkes ved tiltredelse av nytt SAHO
2.6.1 Man plikter å lage et overtakelses dokument til påtroppende SAHO. Dette skal inneholde erfaringsbrev fra verv, pågående saker, kontaktliste og de viktigst oppgavene man starter med.
2.6.2 Informasjon om tidligere aktivitet i SAHO skal være tilgjengelig i form av dokumenter, rapporter og referat. Det skal tilrettelegges for en informasjonsbank som hjelper SAHO å jobbe målrettet.
2.7 Det leveres en rapport fra SAHO til styret på AHO hvert år
3 Valg
3.1 Alle studenter ved AHO er automatisk medlem i SAHO og har dermed rett til å stille til valg.
3.2 Studenter stiller til valg på spesifikke verv med funksjonstid i høst- og vårsemester.
3.3 Et offentlig valg hvor alle studenter ved AHO har stemmerett gjennomføres senest ved utgangen av april.
3.4 SAHO plikter å gjøre valget synlig for alle studenter og være aktive i å skape engasjement rundt valget.
3.5 Ubesatte verv må fylles gjennom supplering. Frivillige kan da bli godkjent ved akklamasjon på førstkommende SAHO-møtet.
3.5 Representanter har personlig vara til møter i AHOs ulike styrer, komiteer og organer (etter avtale med AHO). Til interne SAHO-møter har representanter ikke vara.
4 Arbeidsutvalget (AU)
4.1 AU arbeider på vegne av studentmassen som en bro til AHOs administrasjon.
4.2 AU skal fasiliterer SAHO møter og har ansvar for føring av agenda og referat.
4.3 AU skal ta hånd om forespørsler utenfra.
4.4 Medlemmer i AU sitter for 12 måneder (fra juni til juni).
4.5 Verv i AU er honorert fra SAHOs midler (dette skal revideres hver gang man lager budsjett).
5 Møtestruktur
5.1 SAHO møter holdes en til to ganger i måneden. Her stemmes det over budsjett, revidering av dokumenter og de ulike vervene legger frem arbeid de holder på med og saker
5.2 Minimum ni SAHO-møter skal gjennomføres hvert år. Dette inkluderer en introduksjonsworkshop hvor semesterets møtedatoer fastsettes.
5.3 Om SAHO velger å gå videre med en sak, går AU og andre relevante SAHO medlemmer sammen om å lage en handlingsplan og setter denne til verks.
5.4 Om representanter i SAHO er internasjonale skal agenda, referat og møtet i seg selv, gjennomføres på engelsk.
6 Avstemning
6.1 Alle studenter med verv i SAHO har stemmerett.
6.2 Avstemning gjennomføres ved håndsopprekning og normalt flertall.
6.3 Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.
6.4 Ved manglende oppmøte på SAHO møter sier man fra seg stemmeretten sin. Ting kan bli vedtatt selv om ikke alle verv er tilstede.
7 Endring av vedtekter
7.1 Vedtektsendring krever 2/3 flertall.
7.2 SAHO medlemmer skal ha minst en ukes betenkningstid før endringsforslaget stemmes over.
7.3 Endring av andre styrende dokumenter følger normal avstemningsprosedyre.
8 Økonomi
8.1 Økonomiansvarlig i AU skal føre budsjett og regnskap for SAHOs aktiviteter.
8.2 Både økonomiansvarlig og leder har mulighet til å ta imot og godkjenne søknader om midler, men det skal være enighet om prioritering av pengebruk. Større summer (defineres av sittende SAHO) må stemmes over i AU eller SAHO.
8.3 SAHO skal ikke være ansvarlig for gjennomføring av lønnsutbetalinger til lønnede verv, da disse skal gå under AHOs egne lønnssystemer.
8.4 SAHOs midler kommer fra AHOs budsjettpost til SAHO. Man kan også søke eksterne midler fra Afag, SiO, Kulturstyret, Frifond ol.
8.5 Det må jobbes for å øke SAHOs budsjett årlig.
8.6 Det skal tilrettelegges for enkel søking av midler fra SAHO for studenter.
9 Faste arrangementer
9.1 Introduksjonsworkshop for nyvalgt studentutvalg.
9.1.1 Skal gjennomføres før utgangen av mai.
9.1.2 Avtroppende AU er ansvarlig for gjennomføring.
9.1.3 Om avtroppende AU ikke har mulighet må dette formidles, og da ligger ansvaret hos SAHOs kontaktperson i AHOs, seksjonsjef for utdanning, forskning og formidling .
9.2 Fadderuke
9.2.1 SAHO har ansvar for rekruttering av faddersjefer. Disse blir med på introduksjonsworkshop.
9.2.2 SAHO skal sette av noen midler til et arrangement i fadderuken.
9.2.3 SAHO har ansvar for å promotere seg selv til nye studenter i løpet av den uken.
9.3 Diplomfest
9.3.1 To diplomfester arrangeres årlig. SAHO er ansvarlig for at festene finner sted.
9.3.2 SAHO har ansvar for å samarbeide med skolen om planlegging og gaver.
9.4 Julegløgg
9.4.1 SAHO gjennomfører en utdeling av gløgg til studentene ved AHO i begynnelsen av desember hvert år, som en oppmuntring til studentene i innspurtsperioden.
9.4.2 Arrangementet bør brukes til profilering av SAHO.
9.5 Internasjonal fadderuke
9.5.1 Gjennomføring av opplegg ligger hos faddere, men SAHOs internasjonale representanter skal sikre at det gjennomføres.
9.6 Høstfest
9.6.1 SAHO skal rekruttere frivillige studenter fra GK3 til å planlegge og gjennomføre høstfesten.
9.6.2 SAHO skal finne lokale, enten skolen eller leie eksternt. Hvis det er på skolen har SAHO ansvar for å sikre at festen går forsvarlig for seg med innleide vektere eller eventbyrå og at kommunikasjonen med drift er god.
9.7 Vinterfest
9.7.1 SAHO har ansvar for å se til at planleggingen og gjennomføringen av vinterfesten igangsettes.Dette innebærer å finne ut hvem fra skolens side som har ansvar og at de, sammen med GK2, setter gang planleggingen før utgangen av november.
9.8 Årshjul
9.8.1 Sosialt utvalg har ansvar for at det settes opp et årshjul med planlagte aktiviteter. Dette kan være galleri, loppemarked, juleverksted, tur, fotball, klatring, filmklubb osv.
9.8.2 SU har ansvar for å formidle planen til PR, og hjelpe til med promoteringen av de ulike aktivitetene.
9.9 Pub
9.9.1 Pubsjef har ansvar for at det settes opp vaktlister som består av ansvarlige fra SU sammen med studenter fra GK2/3. De fra SU skal ha tilstrekkelig opplæring til å skjenke forsvarlig.
9.9.2 Det skal gjennomføres torsdagspub hver torsdag.
Oppdatert 1.1.2023 - Søk SAHO om økonomisk støtte
-
Søk støtte fra SAHO
SAHO, som AHOs studentorganisasjon, ønsker å støtte diverse aktiviteter som studentene tar initiativ til.
Vi er veldig innstilte på å støtte studenter som ønsker å arrangere og gjennomføre initiativer som er med på å styrke det sosiale og faglige miljøet her på AHO uten om studiets normale rammer. Slike studentinitiativer er en stor bidragsyter til en god studietid, og vi vil gjærne høre dine forslag for hva du ønsker å gjennomføre for dine medstudenter.
Det er mulig å søke om støtte til aktiviteter som vil vare over lengre tid, eller enkeltarrangementer. Noen eksempler er yoga, fotball, skidag, filmklubb, galleri, og språkkafé, og mye mye mer.
Uavhengig av om du søker støtte oppfordrer deg til å arrangere å delta i initiativene. Det er med på berike studiemiljøet på AHO.
Undersøk også gjerne på SiO foreningers nettsider for mer informasjon om midler til organisering av initiativer. Det er mulig å ta kontakt for hjelp og råd om dette.
Søknader for studentinitiativer sendes til SAHO gjennom søknadskjema.
Søknad:
- Hvem søker om penger?
- Hva er formålet med arrangementet/aktiviteten?
- Hvem er arrangementet/aktiviteten ment å være for?
- Hva skal pengene gå til?
- Hvilke andre steder er det eventuelt søkt om penger?
- Beløp det søkes etter.
For gjentagende arrangementer/aktiviteter er det nyttig å vise til:
- Eventuelt regnskap fra tidligere år
- Budsjett; Hvilke poster skal SAHOs midler dekke?
Send inn søknadsskjema her.
Hvis skjema ikke fungere kan søknader sendes til: administrator i SAHO: robin.igelkjon@stud.aho.no eller saho@aho.no
Søknadene behandles ved AUs (Arbeidsutvalgets) møter med avstemning og enkel majoritet - som regel hver mandag. Resultat kommuniseres snarest. Ved godkjent søknad bevilges et budsjett til initiativet. Budsjettet dekker inntil det bevilgede beløpet, og resterende budsjett forblir hos SAHO. Ved avslag vil det gis begrunnelse. Om det er mulig å rette ved årsaken til avslaget kan det søkes på nytt.
Beløpet som blir bevilget avhenger av antall andre søknader, budsjett, antall deltakere, inkluderingsgrad, og initiativets formål.
Kostnader dekkes gjennom utlegg fra iniativtaker, som så refunderes ved levering av gyldig kvittering, og nødvendig personinformasjon (dette kommuniseres). (Vær obs. på at det ikke står "ikke gyldig kvittering"!) Senest to uker etter at arrangement/aktivitet er avholdt, skal resultatregnskapet leveres til SAHO som viser hvordan midlene ble brukt.
Merk at støtte fra SAHO ikke skal bidra til overskudd eller lønn til initiativtakere.
Dersom du har spørsmål ta gjerne kontakt med AU (Arbeidsutvalget) på saho@aho.no, eller administrator i SAHO robin.igelkjon@stud.aho.no - SAHOs organisasjonskart
- SAHOs årsrapport for 2022 og 2023