Skoleoppgaver 2016
Skoleoppgave Design
Oppgave 109:00 - 10:00
Se for deg at du skal på en tur, reise eller oppdrag. Hva skal du gjøre? Hva har du med deg?
Hvordan kan du fortelle mest mulig om det du skal gjøre kun ved å tegne de tingene du tar med deg og hva du gjør med dem?
Du har en time til rådighet; tegn mest mulig på denne tiden.
Bruk kun én side av arkene.
Du kan ikke bruke tekst.
Kladd så mange ark du vil.
Innlevering 2 x A3
Oppgave 2
10:00 - 15:00
I denne oppgaven skal du designe nye måter for barn og unge å være sammen på. Her skal du utforske og formgi hva det kan si å være fysisk og/eller sosialt aktive for ungdom og barn i dag.
Løsningen din må være engasjerende og føre til sosialt samspill.
Forslaget ditt kan være et produkt, en digital opplevelse, en tjeneste, eller noe annet.
Du bør helst ikke benytte eksisterende spill eller sport i ditt forslag.
Besvarelsen din skal inneholde:
• En kort beskrivelse av ditt forslag: Hvem er det for? Hva skal forslaget/løsningen din gjøre? Hvilken opplevelse ønsker du å designe? Maks 6 setninger.
• En modell av objekter eller situasjoner som beskriver forslaget ditt.
• En eller flere tegninger som viser hvordan forslaget virker og hvordan det oppleves.
Innlevering: 3 x A3 en side av arket, kladd så mange du vil.
Modell: 4 stk. grå papp A3, bølgepapp
Oppgave 3
15:00 - 16:00
Se for deg at du skal kommunisere ditt forslag til målgruppen. Du kan lage noe som kan være digitalt, en informasjonsfolder, en plakat, eller noe annet. Du skal invitere og forklare prosjektet på en engasjerende måte.
Bruk tegninger og minst mulig tekst.
Innlevering: 1 x A3 eller A4. Bruk det formatet du ønsker.
---
Skoleoppgave Arkitekt
Oppgave 19:00 – 14:30
INNSYN - UTSYN
Lag et tårn som består av 3 rom som er forbundet med hverandre vertikalt. Et av rommene skal lages for utsyn, et skal lages for innsyn og et skal lages for en kombinasjon av utsyn og innsyn.
Tårnet skal ha en grunnflate på maksimum 15 x15 cm i grunnflate og være minimum 40 cm høyt.
Tilpass størrelsen på hvert enkelt rom ut fra hvilken karakter rommet har. Tenk på hvordan rommene er plassert i forhold til hverandre og hvordan man kan bevege seg fra rom til rom gjennom modellen.
På plassen din ligger det en menneskefigur i målestokk 1:50 som du kan bruke til å vurdere hvordan opplevelsen av rommene fungerer. Forsøk å forestille deg hvordan figuren kan bevege seg gjennom modellen. Ta godt vare på figuren, da du skal benytte den videre i opptaksprøven.
Det skal benyttes kun hvit papp. Tenk på presisjon i modellens sammenføyninger. Modellen må kunne stå stødig og kunne flyttes på.
Innlevering: Modell
Materiale: 6 stk. A3 hvit papp.
1 stk. menneskefigur 1:50
Oppgave 2
14:30 - 16:00
Sett fast menneskefiguren på et sted du mener er interessant i modellen din.
Tegn rommet slik det oppleves fra menneskefigurens blikk. Forsøk å formidle kvalitetene rommet har fra figurens perspektiv.
Det kan benyttes frie tegne teknikker i fremstillingen, f.eks. kull, blyant, aquarell, fargeblyant, tusj osv.
Innlevering: Ett hvit A3 ark. Én side av arket.
Materiale: Kladdepapir A3 eller A4, bruk det formatet du ønsker til kladd.
Det er noen kladdeark på bordet ditt, trenger du mer så spør vaktene.
1 stk. menneskefigur 1:50