fbpx 2025 Vår | The Oslo School of Architecture and Design

Languages

2025 Vår

MURB2 Urbanismehistorie og samtidspraksiser

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Urbanismehistorie og samtidspraksiser
Credits: 
6
Course code: 
MURB2
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Course content

Urbanismehistorie: Et seminar i modulen omhandler by- og byplanhistorie med hovedvekt på byutviklingen fra industrialismen og frem til i dag. Det legges vekt på en arkitektfaglig innfallsvinkel til byens rom, form og fellesrom. Vi ser på sammenhengen mellom de samfunnsmessige drivkreftene bak byutviklingen, byformidealene og urbanitet. Seminaret er felles med videreutdanningsstudentene i arkitekturvern.

Samtidspraksiser: Det andre seminaret i modulen gir overblikk over aktuelle urbanismepraksiser i privat og offentlig virksomhet. Vi ser på teorier, strategier, styringsverktøy og prosjekter utarbeidet for å, 1) lede endrings- og byutviklingsprosesser over tid, 2) bidra til bærekraftige løsninger, og 3) ivareta et mangfold av behov og interesser.

Modul 2 vil være forberedende til studieturen i Modul 3 og diskusjonene av samtidspraksiser fortsetter inn i Modul 3.

Learning outcome

Studentene har kunnskap om sentrale temaer, epoker og teorier innen moderne urbanismehistorie. De kan reflektere over sammenhenger mellom drivkreftene i byutviklingen, arkitektonisk og landskapsarkitektonisk formgivningspraksis, samt spørsmål om urbanitet. De kan anvende historisk kunnskap som referanse i eget arbeid, reflektere over den samfunnsmessige og historiske betydningen av byformingspraksiser, samt utøve fagkritikk. Studentene har kunnskap om samtidens urbanismepraksiser og kan kritisk reflektere over bruken av de enkelte strategier, verktøy og deres resultater i byutviklingen. De kan anvende kunnskapen om nye urbanismepraksiser i møte med egen praksisvirkelighet.

Working and learning activities

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer med ekskursjoner, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm og Even Smith Wergeland.

 

Curriculum

Et oppdatert pensum en måned før oppstart på modulen.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home Examination-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment:

Start semester

MURB3 Studietur

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Studietur
Credits: 
6
Course code: 
MURB3
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Course content

Denne modulen omfatter en ukes studietur. Vi ser på bærekraftig byutvikling, transformasjon og arkitektur i en nordisk by. Omvisninger, byvandringer og presentasjoner vil gi kunnskap om hvordan endrings- og byutviklingsprosessene foregår og om den fysiske formgivningen, byrommene og landskapsrommene. Vi diskuterer byutviklingsprosjekter underveis og reflekterer over sammenhengen mellom faglige praksiser og bærekraftig utvikling.

Destinasjonene for studieturen presenteres ved oppstart av studiet.   

Learning outcome

Studentene har kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner om bærekraftig byutvikling, transformasjon og byforming, basert på byene vi besøker. Studentene utvikler ferdigheter i kritisk analyse og diskusjon av sammenhengene mellom samfunnsforhold, planlegging, bærekraftig utvikling og designpraksis. Studentene får økt kompetanse i nye urbanismepraksiser og kan kritisk anvende denne kompetansen i egen praksis og i faglig-teoretiske diskusjoner.

Working and learning activities

Modulen består av pensumlitteratur, forarbeid, STUDIETUR, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før oppstart på modulen.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home Examination-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MARV1 Vernehistorie og verneteori

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Vernehistorie og verneteori
Credits: 
6
Course code: 
MARV1
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modulen introduserer og drøfter viktige problemstillinger innenfor fagfeltet, med vekt på bygningsvernets historie og ideologier. Sentrale begreper innenfor bygningsvernet vil bli drøftet og belyst, eksempelvis: bevaring og konservering, restaurering, rehabilitering, transformasjon, autentisitet, integritet, arkitektur, byggeskikk, m.m. Under seminar 2 blir vernehistorien supplert med verneteorier fra ulike faglige tradisjoner og historiske perioder, med særlig vekt på å belyse de viktigste teoretiske vendingene og prinsipielle begrepene i feltet. Stoffet fra denne modulen vil være sentralt for resten av studiet, hvor temaene videreføres, drøftes og utdypes.

I tillegg til en innføring i faghistorien byr modulen på en første innføring i akademisk håndverk, det vil si en introduksjon til måter å tenke, lese og skrive på. Dette vil også være nyttig for resten av studieløpet, og det kommer utdypende varianter av dette utover programmet.

Learning outcome

Modulen vil gi studenten oversikt over vernets historie og en grunnleggende kjennskap til fagets begrepsapparat i form av teorier og prinsipper. Den skal også gi studentene bedre kunnskap om skriftlig framstilling av arkitekturvern, samt en bedre forståelse av arbeidsmåter, studieteknikk og faglige metoder.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og en avsluttende muntlig gjennomgang. Seminarene består av forelesninger og diskusjoner. Under gjennomgangen presenterer studenten sin oppgave i plenum, med påfølgende kommentarer og diskusjon.

Seminar I:        Introduksjon til AHO. Vernehistorie, -ideologier, -strategier og internasjonale chartre.

Sentrale begreper som byggeskikk og arkitektur m.m. belyses.

Seminar II:        Verneteori og innføring i akademisk håndverk.

Muntlig:            Presentasjon og drøfting av hjemmeoppgave.

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart en måned før oppstart på modulen.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MARV2

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Arkitekturhistorie og urbanismehistorie
Credits: 
6
Course code: 
MARV2
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Kolbjørn Nesje Nybø
Even Smith Wergeland
Course content

Storparten av modulen er viet norsk og internasjonal arkitekturhistorie, blant annet om hvordan ideologiske forankringer, produksjonsforhold og andre drivkrefter påvirker arkitekturen. Modulen dekker eldre arkitekturhistorie, fra antikken til midten av 1800-tallet, samt nyere arkitekturhistorie, fra midten av 1800-tallet frem til i dag. Hovedpoenget er å bli kjent med ulike perioder, stilistiske ideal, byggeskikker og sentrale begrep i arkitekturhistorien, samt å forholde seg kritisk til arkitekturhistorieskriving gjennom historiografiske innsikter. Deler av modulen vil ha felles program med AHOs videreutdanningsmaster i urbanisme, slik at studentene også blir kjent med viktige deler av den moderne by- og byplanhistorien, med hovedvekt på byutviklingen fra industrialismen og frem til i dag. Det legges vekt på en arkitektfaglig innfallsvinkel til byens rom, form og fellesrom.

Learning outcome

Studentene skal kjenne viktige deler av vestlig arkitekturhistorie og kan et stykke på vei problematisere historieskrivingen og de teorier, idealer og prinsipper som er brukt i utforming av arkitektur til ulike tider. De får et innblikk i ulike byggeskikker, materialutvikling og estetiske ideal. Studentene skal kunne forholde seg analytisk og kritisk reflekterende til arkitekturhistorie, og være i stand til å se sammenhenger mellom økonomiske drivkrefter, ideologiske forankringer, arkitekturstrategier og fysisk utvikling. De skal også bli kjent med viktige deler av den moderne by- og byplanhistorien, og være i stand til å se sammenhengen mellom de samfunnsmessige drivkreftene bak byutviklingen. I tillegg skal de kunne identifisere viktige byformidealer og få grunnleggende kjennskap til urbanitet som et samlebegrep for byens sosiokulturelle forhold.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og litteraturstudier. Seminarene er sentrert rundt forelesninger og diskusjoner om eldre arkitekturhistorie, moderne arkitekturhistorie og moderne by- og byplanhistorie.

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MARV3 Studietur

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Studietur
Credits: 
6
Course code: 
MARV3
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Person in charge
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Denne modulen omfatter en ukes studietur til en europeisk storby, der vi skal undersøke aktuelle problemstillinger med blikk på forholdet mellom vern og utvikling. Tanken er at store deler av kunnskapsunderlaget fra Modul 1 og 2 skal kunne aktiviseres både i forberedelsene til turen, under selve oppholdet og i oppgaveskrivingen etterpå. Studentene vil få utdelt et sted å undersøke i den aktuelle byen, enten i form av et enkeltbygg, et område eller en infrastruktur. Formålet med dette er at de skal forberede en muntlig presentasjon og formidle denne på det aktuelle stedet under studieoppholdet. En kortfattet skriftlig presentasjon skal også leveres på forhånd, slik at studentene kan ha med et lite introduksjonshefte på turen.

Studieturens mål og modulens videre innhold vil være avklart til det første seminaret under modul1 i januar 2025.

Learning outcome

Studentene skal ha kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner knyttet til vern og utvikling på bygningsnivå, for byområder og på regionalt nivå. De skal kunne skjønne historiske forhold så vel som hvordan nyere vernestrategier har endret aktuelle steder som inngår i programmet

Working and learning activities

Modulen består av en ekskursjon, samt litteraturstudier og arbeid på forhånd med utdelt case.

Seminar I og II:             Studietur med feltarbeid (6 dager)

Turen krever forarbeid der studentene tar ansvar for en del hver

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

Start semester

SOD1 System Oriented Design and Gigamapping

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
System Oriented Design and Gigamapping
Credits: 
7,5
Course code: 
SOD1
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
English
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Birger Sevaldson
Jonathan Romm
Course content

The module is an introduction to systems-oriented design history and the reasons for the broad interdisciplinary and international interest in the discipline. It also provides an update on the standing of systems-oriented design in relation to other relevant fields. The module delves into the concept of design thinking.

The world is becoming increasingly complex, and all sectors are realising that simple solutions do not work, as everything is connected. We regard different problem areas as a system of systems. The module introduces systemic thinking and important concepts and tools of relevance for systemic design. Students explore key issues and receive training in Gigamapping. Systemic thinking and basic comprehension of systems-oriented design form the basis of the course. The module further focuses on understanding the problem area in the projects which the students choose to develop.

Learning outcome
  • A basic understanding of systems-oriented design and systemic thinking
  • Master Gigamapping with ZIP and IMP analysis
Working and learning activities

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

 

Curriculum

Paper: Visualizing complex design: The evolution of Gigamaps
Birger Sevaldson: Designing Complexity: The Methodology and practice of Systems Oriented Design: page 1 – 78
Gerald Midgley, Systemic Intervention: page 21-67

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Oral presentationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Oral presentation
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

Start semester

SOD2 Transdisciplinary work and systems theory

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Transdisciplinary work and systems theory
Credits: 
7,5
Course code: 
SOD2
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
English
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Andreas Wettre
Course content

In a complex world that requires a high level of expertise, it is natural to differentiate fields into separate units or areas to attain sufficient depth. However, this approach is challenging when complex issues require collaboration between many fields to gain an adequate understanding of the problems and to ensure that the devised solutions do not unintentionally result in new complications.

In this module, we examine the challenges of successful transdisciplinary work and link them to various systems theories. These insights are subsequently connected to the students’ projects and the development of expert networks. In addition, we cover topics such as innovation, organisational change, psychology, and facilitation. We also engage with extreme teaming and, naturally, its associated management aspects.

Learning outcome
  • A deeper understanding of the challenges of transdisciplinary cooperation
  • Increased comprehension of systems theory
  • Knowledge of processes for interdisciplinary work in innovation processes
  • Larger ‘toolbox’ for managing transdisciplinary teams assembled to solve complex tasks
Working and learning activities

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

Curriculum

Extreme Teaming, Amy Edmondson - first 105 pages
Gerald Midgley, Systemic Intervention:  chapter 4 - (page 69-99)
Birger Sevaldson: Designing Complexity: The Methodology and practice of Systems Oriented Design: (pages 324-357)

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Oral presentationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Oral presentation
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:

MURB1 Modul 1: Introduksjon - Byteori og byanalyser

Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Modul 1: Introduksjon - Byteori og byanalyser
Credits: 
6
Course code: 
MURB1
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2025 Spring
Assessment semester: 
2025 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2025
Maximum number of students: 
25
Person in charge
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Course content

Modulen gir en introduksjon til urbanisme som fagfelt. Modulen gjennomgår et ulike byforståelser møtes. Modulen gjennomgår et utvalg viktige byforståelser og teorier i fagfeltet og diskuterer disse kritisk og med mål om en bærekraftig utvikling. Her belyses forskjellige tilhørende byanalyse-former som danner utgangspunkt for planlegging og byutvikling. I modulen utfører studentene byanalyser i kortversjon, som gruppearbeid. Et konkret område analyseres ut fra forskjellige perspektiver - fysiske, historiske, økonomiske og sosiale.

Modul1 gir på denne måten en tverrfaglig inngang til urbanisme med forskningsbasert kunnskap om byteori og byanalyser. 

Learning outcome

Studentene kjenner vesentlige posisjoner og teorier i urbanisme som fagfelt og har kunnskap om viktige analyseformer. De har oversikt over et utvalg byteorier og byanalyser, og har ferdigheter som gjør dem i stand til å velge, anvende og diskutere ulike urbane analysemetoder. Studentene har begynt å kritisk diskutere byteori, analyseformer og sammenhengene mellom dem.

Working and learning activities

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer med ekskursjoner, gruppearbeid, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm og Jonny Aspen.

Curriculum

Et oppdatert pensum er klart en måned før oppstart på modulen.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Project assignment-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Project assignment
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment: