fbpx 2025 Vår | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

2025 Vår

MURB2 Urbanismehistorie og samtidspraksiser

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Urbanismehistorie og samtidspraksiser
Emnekode: 
MURB2
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Om emnet

Urbanismehistorie: Et seminar i modulen omhandler by- og byplanhistorie med hovedvekt på byutviklingen fra industrialismen og frem til i dag. Det legges vekt på en arkitektfaglig innfallsvinkel til byens rom, form og fellesrom. Vi ser på sammenhengen mellom de samfunnsmessige drivkreftene bak byutviklingen, byformidealene og urbanitet. Seminaret er felles med videreutdanningsstudentene i arkitekturvern.

Samtidspraksiser: Det andre seminaret i modulen gir overblikk over aktuelle urbanismepraksiser i privat og offentlig virksomhet. Vi ser på teorier, strategier, styringsverktøy og prosjekter utarbeidet for å, 1) lede endrings- og byutviklingsprosesser over tid, 2) bidra til bærekraftige løsninger, og 3) ivareta et mangfold av behov og interesser.

Modul 2 vil være forberedende til studieturen i Modul 3 og diskusjonene av samtidspraksiser fortsetter inn i Modul 3.

Læringsutbytte

Studentene har kunnskap om sentrale temaer, epoker og teorier innen moderne urbanismehistorie. De kan reflektere over sammenhenger mellom drivkreftene i byutviklingen, arkitektonisk og landskapsarkitektonisk formgivningspraksis, samt spørsmål om urbanitet. De kan anvende historisk kunnskap som referanse i eget arbeid, reflektere over den samfunnsmessige og historiske betydningen av byformingspraksiser, samt utøve fagkritikk. Studentene har kunnskap om samtidens urbanismepraksiser og kan kritisk reflektere over bruken av de enkelte strategier, verktøy og deres resultater i byutviklingen. De kan anvende kunnskapen om nye urbanismepraksiser i møte med egen praksisvirkelighet.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer med ekskursjoner, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm og Even Smith Wergeland.

 

Pensum

Et oppdatert pensum en måned før oppstart på modulen.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Prosjektoppgave-Bestått / ikke bestått
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:

Start semester

MURB3 Studietur

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Studietur
Emnekode: 
MURB3
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Om emnet

Denne modulen omfatter en ukes studietur. Vi ser på bærekraftig byutvikling, transformasjon og arkitektur i en nordisk by. Omvisninger, byvandringer og presentasjoner vil gi kunnskap om hvordan endrings- og byutviklingsprosessene foregår og om den fysiske formgivningen, byrommene og landskapsrommene. Vi diskuterer byutviklingsprosjekter underveis og reflekterer over sammenhengen mellom faglige praksiser og bærekraftig utvikling.

Destinasjonene for studieturen presenteres ved oppstart av studiet.   

Læringsutbytte

Studentene har kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner om bærekraftig byutvikling, transformasjon og byforming, basert på byene vi besøker. Studentene utvikler ferdigheter i kritisk analyse og diskusjon av sammenhengene mellom samfunnsforhold, planlegging, bærekraftig utvikling og designpraksis. Studentene får økt kompetanse i nye urbanismepraksiser og kan kritisk anvende denne kompetansen i egen praksis og i faglig-teoretiske diskusjoner.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av pensumlitteratur, forarbeid, STUDIETUR, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før oppstart på modulen.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Prosjektoppgave-Bestått / ikke beståttDet vil bli gitt en eksamensoppgave som tar utgangspunkt i litteratur, erfaringer, kunnskap og diskusjoner fra studieturen. Innlevering av eksamen er 16 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Det vil bli gitt en eksamensoppgave som tar utgangspunkt i litteratur, erfaringer, kunnskap og diskusjoner fra studieturen. Innlevering av eksamen er 16 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.

MARV1 Vernehistorie og verneteori

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Vernehistorie og verneteori
Emnekode: 
MARV1
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Om emnet

Modulen introduserer og drøfter viktige problemstillinger innenfor fagfeltet, med vekt på bygningsvernets historie og ideologier. Sentrale begreper innenfor bygningsvernet vil bli drøftet og belyst, eksempelvis: bevaring og konservering, restaurering, rehabilitering, transformasjon, autentisitet, integritet, arkitektur, byggeskikk, m.m. Under seminar 2 blir vernehistorien supplert med verneteorier fra ulike faglige tradisjoner og historiske perioder, med særlig vekt på å belyse de viktigste teoretiske vendingene og prinsipielle begrepene i feltet. Stoffet fra denne modulen vil være sentralt for resten av studiet, hvor temaene videreføres, drøftes og utdypes.

I tillegg til en innføring i faghistorien byr modulen på en første innføring i akademisk håndverk, det vil si en introduksjon til måter å tenke, lese og skrive på. Dette vil også være nyttig for resten av studieløpet, og det kommer utdypende varianter av dette utover programmet.

Læringsutbytte

Modulen vil gi studenten oversikt over vernets historie og en grunnleggende kjennskap til fagets begrepsapparat i form av teorier og prinsipper. Den skal også gi studentene bedre kunnskap om skriftlig framstilling av arkitekturvern, samt en bedre forståelse av arbeidsmåter, studieteknikk og faglige metoder.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av to seminarer og en avsluttende muntlig gjennomgang. Seminarene består av forelesninger og diskusjoner. Under gjennomgangen presenterer studenten sin oppgave i plenum, med påfølgende kommentarer og diskusjon.

Seminar I:        Introduksjon til AHO. Vernehistorie, -ideologier, -strategier og internasjonale chartre.

Sentrale begreper som byggeskikk og arkitektur m.m. belyses.

Seminar II:        Verneteori og innføring i akademisk håndverk.

Muntlig:            Presentasjon og drøfting av hjemmeoppgave.

Pensum

Et oppdatert pensum er klart en måned før oppstart på modulen.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
ProsjektoppgaveIndividuellBestått / ikke beståttInnlevering av oppgaven skjer to dager før den muntlige gjennomgangen. Vurderingsgrunnlag er innlevert moduloppgave, presentasjon av innlevert materiale og deltakelse på seminarer. Momenter fra forelesninger, diskusjoner og obligatorisk pensum vil bli vektlagt under bedømmingen av oppgaven.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Innlevering av oppgaven skjer to dager før den muntlige gjennomgangen. Vurderingsgrunnlag er innlevert moduloppgave, presentasjon av innlevert materiale og deltakelse på seminarer. Momenter fra forelesninger, diskusjoner og obligatorisk pensum vil bli vektlagt under bedømmingen av oppgaven.

MARV2 Arkitekturhistorie og urbanismehistorie

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Arkitekturhistorie og urbanismehistorie
Emnekode: 
MARV2
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Kolbjørn Nesje Nybø
Even Smith Wergeland
Om emnet

Storparten av modulen er viet norsk og internasjonal arkitekturhistorie, blant annet om hvordan ideologiske forankringer, produksjonsforhold og andre drivkrefter påvirker arkitekturen. Modulen dekker eldre arkitekturhistorie, fra antikken til midten av 1800-tallet, samt nyere arkitekturhistorie, fra midten av 1800-tallet frem til i dag. Hovedpoenget er å bli kjent med ulike perioder, stilistiske ideal, byggeskikker og sentrale begrep i arkitekturhistorien, samt å forholde seg kritisk til arkitekturhistorieskriving gjennom historiografiske innsikter. Deler av modulen vil ha felles program med AHOs videreutdanningsmaster i urbanisme, slik at studentene også blir kjent med viktige deler av den moderne by- og byplanhistorien, med hovedvekt på byutviklingen fra industrialismen og frem til i dag. Det legges vekt på en arkitektfaglig innfallsvinkel til byens rom, form og fellesrom.

Læringsutbytte

Studentene skal kjenne viktige deler av vestlig arkitekturhistorie og kan et stykke på vei problematisere historieskrivingen og de teorier, idealer og prinsipper som er brukt i utforming av arkitektur til ulike tider. De får et innblikk i ulike byggeskikker, materialutvikling og estetiske ideal. Studentene skal kunne forholde seg analytisk og kritisk reflekterende til arkitekturhistorie, og være i stand til å se sammenhenger mellom økonomiske drivkrefter, ideologiske forankringer, arkitekturstrategier og fysisk utvikling. De skal også bli kjent med viktige deler av den moderne by- og byplanhistorien, og være i stand til å se sammenhengen mellom de samfunnsmessige drivkreftene bak byutviklingen. I tillegg skal de kunne identifisere viktige byformidealer og få grunnleggende kjennskap til urbanitet som et samlebegrep for byens sosiokulturelle forhold.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av to seminarer og litteraturstudier. Seminarene er sentrert rundt forelesninger og diskusjoner om eldre arkitekturhistorie, moderne arkitekturhistorie og moderne by- og byplanhistorie.

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
ProsjektoppgaveIndividuellBestått / ikke bestått Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Det vil særlig legges vekt på god historieforståelse og kritisk drøfting. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar: Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Det vil særlig legges vekt på god historieforståelse og kritisk drøfting. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul.

MARV3 Studietur

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Studietur
Emnekode: 
MARV3
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Emneansvarlig
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Om emnet

Denne modulen omfatter en ukes studietur til en europeisk storby, der vi skal undersøke aktuelle problemstillinger med blikk på forholdet mellom vern og utvikling. Tanken er at store deler av kunnskapsunderlaget fra Modul 1 og 2 skal kunne aktiviseres både i forberedelsene til turen, under selve oppholdet og i oppgaveskrivingen etterpå. Studentene vil få utdelt et sted å undersøke i den aktuelle byen, enten i form av et enkeltbygg, et område eller en infrastruktur. Formålet med dette er at de skal forberede en muntlig presentasjon og formidle denne på det aktuelle stedet under studieoppholdet. En kortfattet skriftlig presentasjon skal også leveres på forhånd, slik at studentene kan ha med et lite introduksjonshefte på turen.

Studieturens mål og modulens videre innhold vil være avklart til det første seminaret under modul1 i januar 2025.

Læringsutbytte

Studentene skal ha kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner knyttet til vern og utvikling på bygningsnivå, for byområder og på regionalt nivå. De skal kunne skjønne historiske forhold så vel som hvordan nyere vernestrategier har endret aktuelle steder som inngår i programmet

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av en ekskursjon, samt litteraturstudier og arbeid på forhånd med utdelt case.

Seminar I og II:             Studietur med feltarbeid (6 dager)

Turen krever forarbeid der studentene tar ansvar for en del hver

Pensum

Et oppdatert pensum er klart tre uker før første seminar.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
ProsjektoppgaveIndividuellBestått / ikke beståttI etterkant av studieturen skal jobbe med en eksamensoppgave som tar utgangspunkt i litteratur, erfaringer, kunnskap og diskusjoner fra studieturen. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:I etterkant av studieturen skal jobbe med en eksamensoppgave som tar utgangspunkt i litteratur, erfaringer, kunnskap og diskusjoner fra studieturen. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul.

Start semester

SOD1 System Oriented Design and Gigamapping

Studiepoeng: 
7,5
Full course name in English: 
System Oriented Design and Gigamapping
Emnekode: 
SOD1
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Engelsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Birger Sevaldson
Jonathan Romm
Om emnet

The module is an introduction to systems-oriented design history and the reasons for the broad interdisciplinary and international interest in the discipline. It also provides an update on the standing of systems-oriented design in relation to other relevant fields. The module delves into the concept of design thinking.

The world is becoming increasingly complex, and all sectors are realising that simple solutions do not work, as everything is connected. We regard different problem areas as a system of systems. The module introduces systemic thinking and important concepts and tools of relevance for systemic design. Students explore key issues and receive training in Gigamapping. Systemic thinking and basic comprehension of systems-oriented design form the basis of the course. The module further focuses on understanding the problem area in the projects which the students choose to develop.

Læringsutbytte
  • A basic understanding of systems-oriented design and systemic thinking
  • Master Gigamapping with ZIP and IMP analysis
Praktisk organisering og arbeidsmåter

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

 

Pensum

Paper: Visualizing complex design: The evolution of Gigamaps
Birger Sevaldson: Designing Complexity: The Methodology and practice of Systems Oriented Design: page 1 – 78
Gerald Midgley, Systemic Intervention: page 21-67

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Muntlig presentasjonIndividuellBestått / ikke bestått
Vurderinger:
Vurderingsform:Muntlig presentasjon
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:

Start semester

SOD2 Transdisciplinary work and systems theory

Studiepoeng: 
7,5
Full course name in English: 
Transdisciplinary work and systems theory
Emnekode: 
SOD2
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Engelsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Andreas Wettre
Om emnet

In a complex world that requires a high level of expertise, it is natural to differentiate fields into separate units or areas to attain sufficient depth. However, this approach is challenging when complex issues require collaboration between many fields to gain an adequate understanding of the problems and to ensure that the devised solutions do not unintentionally result in new complications.

In this module, we examine the challenges of successful transdisciplinary work and link them to various systems theories. These insights are subsequently connected to the students’ projects and the development of expert networks. In addition, we cover topics such as innovation, organisational change, psychology, and facilitation. We also engage with extreme teaming and, naturally, its associated management aspects.

Læringsutbytte
  • A deeper understanding of the challenges of transdisciplinary cooperation
  • Increased comprehension of systems theory
  • Knowledge of processes for interdisciplinary work in innovation processes
  • Larger ‘toolbox’ for managing transdisciplinary teams assembled to solve complex tasks
Praktisk organisering og arbeidsmåter

The module consists of lectures, brief introductions to exercises and practical work in groups of students who encounter similar problems in their own work situations. The module is comprised of two seminars.

Pensum

Extreme Teaming, Amy Edmondson - first 105 pages
Gerald Midgley, Systemic Intervention:  chapter 4 - (page 69-99)
Birger Sevaldson: Designing Complexity: The Methodology and practice of Systems Oriented Design: (pages 324-357)

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
HjemmeeksamenIndividuellBestått / ikke bestått
Muntlig presentasjonIndividuellBestått / ikke bestått
Vurderinger:
Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:
Vurderingsform:Muntlig presentasjon
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:

MURB1 Modul 1: Introduksjon - Byteori og byanalyser

Studiepoeng: 
6
Full course name in English: 
Modul 1: Introduksjon - Byteori og byanalyser
Emnekode: 
MURB1
Studienivå: 
Etter- og videreutdanning
Undervisningssemester: 
2025 Vår
Eksamenssemester: 
2025 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2025
Maksimum antall studenter: 
25
Emneansvarlig
Lisbet Harboe
Peter Hemmersam
Om emnet

Modulen gir en introduksjon til urbanisme som fagfelt. Modulen gjennomgår et ulike byforståelser møtes. Modulen gjennomgår et utvalg viktige byforståelser og teorier i fagfeltet og diskuterer disse kritisk og med mål om en bærekraftig utvikling. Her belyses forskjellige tilhørende byanalyse-former som danner utgangspunkt for planlegging og byutvikling. I modulen utfører studentene byanalyser i kortversjon, som gruppearbeid. Et konkret område analyseres ut fra forskjellige perspektiver - fysiske, historiske, økonomiske og sosiale.

Modul1 gir på denne måten en tverrfaglig inngang til urbanisme med forskningsbasert kunnskap om byteori og byanalyser. 

Læringsutbytte

Studentene kjenner vesentlige posisjoner og teorier i urbanisme som fagfelt og har kunnskap om viktige analyseformer. De har oversikt over et utvalg byteorier og byanalyser, og har ferdigheter som gjør dem i stand til å velge, anvende og diskutere ulike urbane analysemetoder. Studentene har begynt å kritisk diskutere byteori, analyseformer og sammenhengene mellom dem.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer med ekskursjoner, gruppearbeid, selvstudium og prosjektoppgave.

Flere undervisere: Erling Dokk Holm og Jonny Aspen.

Pensum

Et oppdatert pensum er klart en måned før oppstart på modulen.

VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Prosjektoppgave-Bestått / ikke beståttDet vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.
Vurderinger:
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:-
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen.