Emnet er lagt opp som introduksjon til landskapsarkitektur med fokus på landskapet som romlig fenomen. Emnet gir en første innføring i formgivningen av et landskap ut fra egne observasjoner. Undervisningen og læringen er sentrert omkring et prosjektarbeid med flere mindre formgivningsoppgaver og inneholder opplæring i og introduksjon til:
Kunnskaper:
Ferdigheter:
Kompetanse:
Undervisningen foregår først og fremst i form av ukentlig veiledning og gjennomgang av prosjektarbeider.
I tillegg kan undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer, workshops og feltarbeid. Felles gjennomganger der studentene legger frem eget arbeid eller gruppearbeid i plenum utgjør en viktig del av undervisningen.
Kontakten mellom lærere og studenter foregår på tomannshånd, i grupper eller i plenum.
COVID-19: Det må påberegnes at noe undervisning og veiledning legges digitalt i tråd med gjeldende Covid-restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse.
Emneansvarlig utarbeider pensumliste
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Ikke påkrevd | Innlevering av mappe med dokumentasjon av arbeidsprosess | |
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Ikke påkrevd | Aktiv deltakelse på semesterets gjennomganger |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Vurderingsmappe 1: semestret består av flere likeverdige prosjektinnleveringer som samlet danner grunnlag for bestått/ikke bestått. Mappen inneholder arbeider fra både semesteroppgaver og workshops, samt et refleksjonsnotat over egen prosess og læring. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Vurderingsmappe 2: Mappe med arbeidene fra tegneundervisningen Begge vurderingsmappene må være vurderes til bestått for å bestå emnet. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det forventes fulltids deltagelse i undervisningen gjennom hele semesteret. |
Ekskursjon | De som ikke har anledning til å delta på ekskursjon vil få en oppgave/et prosjekt som erstatter denne. |