Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset gir bred kunnskap om design- og kunsthistorie i relasjon til vår samtid. Grunnleggende spørsmål som hva design er og har vært, blir grundig drøftet. Emnet introduseres med en innføring i temaer innen kunst- og formgivningshistorien fra antikken frem til og med romantikken. Deretter flyttes fokus over til en gjennomgang av sentrale designhistoriske epoker, perspektiver, strømninger og episoder, fra fremveksten av moderne design på slutten av 1800-tallet til popdesign og postmodernisme på 1980- og 1990-tallet, fortsatt med et sideblikk til kunstens verden. Kurset tar ikke mål av seg til å være uttømmende, men det vil sette fokus på et sammensatt sett av estetiske, filosofiske, politiske motivasjoner som har formet design og kunst fra industrialismen og fremover. Kurset tilbyr et grunnlag for forståelse av designfeltet i dag.
KUNNSKAPER
Etter endt kurs skal studentene skal ha:
FERDIGHETER
Studentene skal lære å:
GENERELL KOMPETANSE
Et hovedmål for emnet er å utvikle studentens forståelse for omgivelsene; skjerpe deres blikk hvilken betydning omgivelser og tings utforming har. Som fremtidige produsenter av bilder, rom, gjenstander, visuelle uttrykk og sosiale situasjoner, er det viktig at studenten utvikler et bevisst forhold til hva de setter ut i virkeligheten, ikke minst med tanke på at vi lever i en visuelt overstimulert og oppjaget konsumkultur, noe som gir grunn til å problematisere den stadig økende fremstilling av materielle og visuelle produkter.
Kurset Designhistorie 1 er formidlet:
Til begge emner hører et teoretisk pensum, der studentene leser og fremlegger alt fra historisk oversiktsverker, filosofi til estetiske og designteoretiske perspektiver, som skal berike deres forståelse og utvide deres horisont. Teoretiske tekster hentet fra nevnte pensum leses av studentene individuelt eller gjennom kollokviearbeide. Hver uke fremlegger en gruppe en utvalgt tekst som er relevant for den dagens forelesning. Begge emner avsluttes med innlevering av arbeidsbok, der oppgaven er å trekke ut vesentlige punkter fra et omfattende historisk eller teoretisk stoff og å selv klare å reise en problemstilling i forhold til dette materialet, som studentene skal svare på visuelt i arbeidsboken. Det kreves av studentene at de er tilstede i undervisningen, er aktivt deltakende eller lyttende, at de fremlegger en utdelt tekstpassasje for kursleder og resten av gruppen en til to ganger i løpet av hvert semester og leverer skriftlig arbeid/mappe innen angitt frist.
Kunsthistoriske grunnbøker/Bakgrunnslesning:
Danbolt/Kjerschow: Billedspor bind 1 & 2.
Gunnar Danbolt: Frå modernisme til det kontemporære
Hal Foster (red) Art Since 1900
E. H. Gombrich: Verdenskunsten/ The Story of Art
Fred S. Kleiner, Christin J. Mamiya: Gardner's Art through the Ages.
Norbert Lynton: The Story of Modern Art
Øistein Ustvedt: Ny norsk kunst etter 1990
Design- og arkitekturhistoriske grunnbøker:
Peter Anker (red) “Møbler og mennesker”
Didier Aubry & Tom Vavik: Produktdesign.
G. Bergan og T. Dysthe: Tingenes århundre 1900 – 2000.
Odd Brockmann: Om stygt og pent
William J.R. Curtis: Modern Architecture
Thomas Thiis-Evensen: Europas arkitekturhistorie fra idé til form.
F. Wildhagen: Norge i Form.
Estetisk teori og filosofi mm
Theodor Adorno: Aesthetic theory
Theodor Adorno: Culture industry
Hanna Arendt: On totalitarianism (Del 1: “Antisemitism”)
Roland Barthes: Mythologies (Forord + “The World of Wrestling” + “Myth today”)
Roland Barthes: The Fashion system (Introduksjon +1. Kapittel)
Roland Barthes: Camera Lucida/Det lyse kammer
Simone de Beauvoir: Det annet kjønn (Innledning + 1.del: Skjebnen & 2.del: Historien)
Walter Benjamin: “The Work of Art in the age of mechanical reproduction”
Pierre Bourdieus Distinksjonen. (Forord + innledning)
Nicolas Bourriaud: Relasjonell estetikk.
Guy Debord: Society of the Spectacle (Første del)
William Easterly: ”The White Mans Burden” (Første del)
Clement Greenberg ”Towards a newer Laocoon”
Paul Greenhalgh: The Persistence of Crafts – Applied Arts Today
Walter Gropious: “The Theory and organization of the Bauhaus.”
Dick Hebdige: The meaning of Style .
Le Corbusier: Towards a new architecture (Utdrag se lenke) https://www.ntnu.no/wiki/download/attachments/32539747/le+Corbusier.pdf
Louise Mazanti: En teori for nutidig konceptuelt kunsthåndverk.
Marshall Mc Luhan: Mennesket og media. (Innledning + “Medie er budskapet” & “Varme og kalde media”)
Marcel Mauss: Gaven: Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn.
Laura Mulvey “The Visual pleasure and narrative Cinema”
Craig Owens ”The Allegorical impulse: Towards a Theory of Postmodernism”
Robert Pattison: The Triumph of Vulgarity: Rock music in the Mirror of Romanticism
Gregor Paulsson Vackrare Vardagsvara (Svenska sløydforeningen)
Kjetil Rollnes Vulgær og vidunderlig: En studie i utsøkt dårlig smak
John Ruskin: The Stones of Venice (1.kapittel: “The Quarry” + 4.kapittel: “St. Marks”)
Edward Said: Orientalism (Forord +Introduksjon + Etterord)
Slavoj Zizeks (Red) Everything you always wanted to know about Lacan, but were afraid to ask Hitchcock. Introduksjon + ”In His Bold Gaze My Ruin Is Writ Large”
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | • Levere hefte • Levere et en skriftlig drøftelse (et essay) om en selvvalgt pensumstekst |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Forventes 80 % oppmøte på forelesninger og at studentene er aktivt deltakende eller lyttende i undervisningen. Det kreves at de fremlegger en utdelt tekstpassasje for kursleder og resten av gruppen èn til to ganger i løpet av semesteret og leverer skriftlig arbeid/mappe innen angitt frist. |