Bestått grunnundervisning på AHO (BA-nivå) eller tilsvarende, 180 studiepoeng.
Åpent for alle studieprogram ved AHO.
Kurset ser på den stadig økende overlappingen mellom interaksjonsdesign, arkitektur og mediekunst, for å utforske hvordan ideer og metoder innen interaksjonsdesign kan anvendes i større rom og miljøer. Kurset undersøker fremvoksende trender innen responsive rom og installasjoner, miljøer og interaktiv arkitektur med fokus på opplevelser i større skala, med fysiske rom som interaksjonsarena. Disse undersøkelsene går lenger enn direkte pek og klikk‐interaksjon og ser på mindre direkte former.
Kurset er rettet mot både design- og arkitektstudenter, i tverrfaglig samarbeid, og har som mål å fremme tenking og design utover det materielle, mot det eksperimentelle og performative.
KUNNSKAPER
Studentene vil
FERDIGHETER
Studentene vil
GENERELL KOMPETANSE
Studentene vil
Ulike workshops og prosjekter arrangeres i henhold til aktivitetsplanen. Under hovedprosjektet og i eksamensuken forventes det at studentene deltar i et større gruppearbeid med å bygge et eksperimentelt og interaktivt rom/miljø. Prosjektet må dokumenteres med en kort, skriftlig rapport. Flere mindre moduler vil bli gjennomført i løpet av kurset, noen individuelle og andre i grupper, samt en modul som ender med et skriftlig arbeid. Alt arbeid innleveres og vurderes deretter.
Recommended reading:
Grau, O. (2003). Virtual art: from illusion to immersion. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Fox, Michael & Kemp, Miles (2009) Interactive Architecture. Princeton Architectural Press.
Ihde, Don (2010) Embodied Technics. Automatic Press / VIP.
Novak, Marcos (1991) ‘Liquid Architectures in Cyberspace’, Cyberspace: First Steps. (PDF)
Shepard, Mark (2011) Sentient City. MIT press.
Schwartzman, Madeline (2011) See Yourself Sensing – redfining human perception. Black Dog Publishing, London/UK.
Bullivant, L. (2005).4dspace: interactive architecture. London: Wiley‐Academy.
Bullivant, L. (2007) 4dsocial: interactive design environments. London: Wiley.
Noel, S., Rucki, E., & Freyer, C. (2008) Digital by design: crafting technology for products and environments. London: Thames & Hudson.
Fox, M. and Kemp, M. (2009) Interactive Architecture. Princeton University Press
Roosegaarde, D. (2010) Interactive Landscapes. Amsterdam.
NAi Bullivant, L. (2006) Responsive Environments: Architecture, art and design. London: V&A Contemporary.
Uexküll, J. v. (1936). Niegeschaute Welten: die Umwelten meiner Freunde : ein Erinnerungsbuch. Berlin: Fischer.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Hver student velger et område innen for interaksjon i rom og miljø de er interessert i og jobber med et forskningsbasert fokus i dette. Studentens arbeid vurderes etter følgende fordeling: 80% Design prosjekt, presentasjoner, digitale innleveringer, workshops og passende presentasjonsmateriale til AHO Works utstillingen i slutten av semesteret. Prosjektene vil bli vurdert ut i fra kreativitet, uttrykk, innovasjon, brukervennlighet og formålstjenlig design. 20% Evalueringsrapport. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Studentene forventes å ha et generelt oppmøte igjennom semesteret på 80%, og 90% på forelesninger og workshops. Det må påberegnes at undervisning og veiledning, helt eller delvis, legges digitalt i tråd med til enhver tid gjeldende Covid-19 restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse |
Gruppearbeid |