Bestått emner på grunnivå (bachelor) på AHO eller tilsvarende, til sammen 180 studiepoeng.
Nyttige ferdigheter
Kurset bygger på visse ferdigheter innen interaksjonsprototyping, for eksempel Arduino, som AHO underviser i på bachelornivået. Kunnskap om dette og enkel elektronikk vil være nyttig, men er ikke et krav.
Interaksjonsdesign 1 forbedrer studentenes ferdigheter innen interaksjonsdesign, med fokus på sentrale ferdigheter og materialer som brukes ved design av fysiske og digitale løsninger. Kurset omfavner og utforsker de kreative mulighetene som oppstår gjennom nyere utvikling innen fysisk databehandling, sensorteknologier og mobile enheter, til å se på hverdagslige fysiske objekter (utstyrt med brytere, sensorer og mikrokontrollere) som utvidede grensesnitt for styring av digitale opplevelser.
Kurset er i hovedsak praktisk orientert og starter med en workshopserie som tar for seg ulike fysiske interaksjonsteknologier og -tilnærminger som leder inn i større prosjekter. Studentene får mulighet til å arbeide med Arduino-mikrokontrollere, smarttelefoner, Processing-kode og et stort utvalg sensorer for prototyping og designtesting. I tillegg til de praktiske sidene ved kurset vil det bli holdt en rekke forelesninger/foredrag og workshops med utøvere og spesialister på feltet.
KUNNSKAPER
Studentene vil:
FERDIGHETER
Studentene vil:
GENERELL KOMPETANSE
Studentene vil:
Utforsking og utvikling av eksperimentelle prototyper av konsepter er sentrale komponenter i kurset. Disse utvikles i løpet av kurset som flere mindre prosjekter som kulminerer i et større avsluttende prosjekt på slutten av semesteret. Det meste av arbeidet gjennomføres i par (ulike par for hvert prosjekt), mens noen prosjekter er individuelle og andre utføres i større grupper. Prosjektene har vanligvis flere presentasjoner underveis, slik at studentene kan se og kommentere hverandres arbeid.
En vanlig uke består av en presentasjon, ofte en forelesning eller en workshop, og deretter en eller to muligheter for veiledning. Enkelte prosjekter kan kreve en mer intensiv periode med flere timer i løpet av uken. Dette skisseres i begynnelsen av semesteret. Resten av tiden kan brukes slik studenten synes det er nødvendig for å utvikle prosjektet, men studentene oppfordres til å bruke mesteparten av tiden på arbeid i klassestudioet for å skape et inspirerende og oppmuntrende miljø.
Shaping things - Bruce Sterling
Radical Technologies - Adam Greenfield
Where the action is - Paul Dourish
Making things talk - Tom Igoe
Digital by Design - Troika
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Øvinger | Påkrevd | .Studentene må presentere og levere inn alle prosjekter for å ta del i avslutningsprosjektet og bli vurdert for kurset. Studentene informeres om hvorvidt de har utestående innleveringer når hvert enkelt prosjekt fullføres. Ved manglende levering, uansett årsak (medisinsk fravær osv.), gis studentene en mulighet til å levere senere i semesteret, men før det avsluttende prosjektet starter (med mindre administrasjonen har innvilget en utsettelse). Studenter som opplever vanskeligheter eller konflikter i paret eller gruppen, må informere kursansvarlig, slik at vi kan finne en løsning. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Gruppe | Bestått / ikke bestått | Det avsluttende prosjektet vurderes som bestått / ikke bestått av en ekstern sensor, og dette utgjør karakteren for kurset. |