fbpx FØRSTE STUDIEÅR, ARKITEKTUR | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

FØRSTE STUDIEÅR, ARKITEKTUR

gk1_2.jpg

Studiepoeng høst: 20p. Antall studiepoeng vår: 18p
Ledes av Siri Moseng og Anna Røtnes
Andre undervisere:  Mads Øiern, Petter Kveseth, Lone Sjøli, Colm O´Brien og Sindre Wam

Studioundervisningen som gis på førsteåret kan defineres som en vev, der alle arkitekturfagets tråder påbegynnes. Studentene blir presentert for helheten av faget fra start gjennom prosjektering av bygninger og bygde strukturer med stigende grad av kompleksitet gjennom året. Arkitekturens grunnleggende bestanddeler vektlegges, som romlig kvalitet og konfigurasjon, konstruksjon og materialbruk, program og kontekst. I tillegg belyses fagets rolle i samfunnet og profesjonens ansvar gjennom oppgavestillingene. Undervisningen markerer starten på et sammenhengende forløp, og de kunnskaper og ferdigheter studenten tilegner seg bygges det videre på gjennom grunnutdanningens tre år.

Pedagogikken er basert på tanken om at mange oppgaver, hver med tydelig fokus og avgrensning, er produktivt for å utvikle sine ferdigheter i starten av studiet. Sentralt i første semester står et fullskalaprosjekt der studentene får gjennomføre en prosess fra ide til bygget resultat. Dette gir en viktig og grunnleggende forståelse av forpliktelsen som ligger i det å prosjektere, og hva streken på arket betyr i praksis. Videre inneholder høstsemesteret oppgaver der analyser av eksisterende bygninger gjennom tekst og tegning danner grunnlaget for egne prosjekter og faglig forståelse. I vårsemesteret gis studentene en serie av prosjekteringsoppgaver der tematikk varierer fra år til år mens logikk og metoder i undervisningen videreføres og utvikles gradvis over tid. For å gi studentene bevissthet og faglig trygghet har vi utviklet flere formater der refleksjon rundt eget og andres arbeid skjer systematisk i løpet av året gjennom tekster, presentasjoner og samtaler.

I byggekunstbegrepet legger vi evnen til å realisere en arkitektonisk og kunstnerisk ambisjon i bygget form. For å oppnå det kreves et selvstendig kunstnerisk ståsted som arkitekt, og dette søker vi å etablere hos studentene gjennom det første studieåret.