Språk

Landskap er mer enn det du ser

Brattøra Open Space, SLA

Landskap er mer enn det du ser

Elementer som lys og temperatur bør være en viktigere del av landskapsarkitektur enn det er i dag. Landskap kan ikke reduseres til kun det man kan se eller ta på, ifølge en ny doktoravhandling.

Landskap består av håndfaste og bestandige elementer. Men de består også av immaterielle elementer – hendelser og fenomener som er masseløst og usynlig.

– Lys, lyder, lukter, vind og atmosfære er alle komponenter uten konsistens, og en del av opplevelsen av et landskap. Likevel er de i altfor liten grad inkludert i designprosessen, sier Alice Labadini, stipendiat ved AHOs Institutt for urbanisme og landskap.

Fredag forsvarte hun sin doktoravhandling Immaterial Landscapes. Formulating the Intangible in Northern Landscapes for ph.d.-graden ved AHO.

img_2625.png

Labadini mener at immaterielle kvaliteter bør få mer oppmerksomhet fra landskapsarkitekter.

– Det er viktig å inkludere disse aspektene. Noen steder kan for eksempel være svært utsatt for spesielle værfenomener, eller preget av en vedvarende lyd. Dette endrer måten vi opplever stedet, og hvordan stedet påvirker våre opplevelser, kropper og sanser. Det er en mangel på forståelse for dette, både teoretisk og i praksis.

Hun har studert flere prosjekter for å se hvilke designstrategier og ideer som støtter immaterielle komponenter. Det ene er operataket i Oslo, som Labadini har besøkt ved flere anledninger. Hun har opplevd det forskjellig hver gang.

– Operataket kan ikke forstås før du står der selv. Måten lyset reflekteres over marmoren gir forskjellige opplevelser avhengig av vær, årstid og tid på døgnet. Om sommeren er taket lysende hvitt, nesten blendende. Om vinteren kan det se blått eller rødt ut. Disse aspektene er en viktig del av hvordan du opplever arkitekturen, hvordan kroppen påvirkes av stedet, forteller hun.

Et annet eksempel er strandpromenaden på Brattøra i Trondheim.

– Dette stedet er værutsatt, med sterk vind og regn fra havet. Hvis arkitektene hadde skjermet dette for å skape komfort ville det gitt en helt annen opplevelse. I stedet er nærheten til naturen er stor del av designet.

Labadini vokste opp i Parma, en by i Nord-Italia som er sterkt påvirket av værfenomener.

– Landskapet er ofte dekket av tåke, så det er dager hvor du kan knapt kan se hånd for deg. Det er grunnen til at jeg ble interessert i dette temaet, jeg så hvordan landskapet stadig endret seg på grunn av tåken.

Hun har bodd mange år i Oslo, men har også tilbrakt ett år i Tromsø for å jobbe med sin doktorgrad. Der underviste hun på AHOs nye masterstudie i landskapsarkitektur.

– Jeg likte meg veldig godt i Nord-Norge. Den tiden jeg bodde der fikk jeg bekreftet at dette er interessant og relevant. Fargene i landskapet og kvaliteten på lyset er så dominerende, og du er dramatisk utsatt for været. Som person du føler deg liten i forhold til naturen som omgir deg, sier Labadini. 

Av: Trude Løw Hansen, AHO