Nye EU-og NFR-prosjekter til interaksjonsdesign ved AHO
Langsiktig strategisk satsning på forskning innen interaksjonsdesign har båret frukter med tildeling i nye innovasjonsprosjekter.
EU-prosjektet "SEDNA Safe maritime operations under extreme conditions; the Arctic case" ledes av BMT.
Prosjektet OPENBRIDGE ledes av AHO, der AHO i samarbeid med Vard og et bredt norsk konsortium får tildeling fra Maroff-programmet i Norsk forskningsråd. I tillegg etableres et nytt ph.d.-prosjekt innen interaksjonsdesign ved AHO.
AHO har et ledende forskningsmiljø på interaksjonsdesign for avanserte systemer og arbeidsplasser. Forskningsgruppen har vært tidlig ute med anvendelse av nye teknologier for avanserte grensesnitt. De tre nye prosjektene vil bidra til å styrke forskningsgruppen som blir bedre i stand til å møte økende forsknings- og innovasjonsbehov i tråd med de store digitaliserings- og omstillingsprosessene som finner sted i mange sektorer, blant annet i de havbaserte industriene og i helse- og omsorgssektoren.
Norge er langt fremme på avanserte skipsbroer og OpenBridge-prosjektet samler partnere som er ledende i denne utviklingen fra skipsdesign og verft, utstyrsleverandører, myndigheter og regulatoriske aktører. Partnere i prosjektet er Vard som er prosjekteier, AHO som er prosjektleder i samarbeid med Marine Technologies, Rolls Royce, Ulstein, Kongsberg Seatex, Lilaas, Tranberg, Navtor, Skipper Electronics, DNV GL, Sjøfartsdirektoratet, ITS Norge og Kystverket. I tillegg her vi en rekke referansepartnere ved Kongsberg Maritime, Foruno, Grieg Star, Japan Radio, Kwant Controls, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund. Prosjektet starter 1. mars 2017 med varighet ut 2018 med totalbudsjett på 8 millioner.
Det er mange områder som kan utforskes ved hjelp av design. Hvordan er produkter utformet for å bedre matsikkerhet? Hvordan kan produkter og tjenester sammen bidra til mer hygienisk adferd? Og ikke minst hvordan få bedre forståelse for folk og deres vaner, kompetanse og bruk av produkter på kjøkkenet? 31 partnere i 14 land i Europa deltar i prosjektet, blant annet IKEA og Unilever. Sammen med AHO deltar også Designit i prosjektet. Prosjektet mottar 9,6 millioner euro og skal bidra til redusert helsefare ved matbårne sykdommer. Det starter opp 1. mai og varer i
fire år.
Prosjektet OPENBRIDGE ledes av AHO, der AHO i samarbeid med Vard og et bredt norsk konsortium får tildeling fra Maroff-programmet i Norsk forskningsråd. I tillegg etableres et nytt ph.d.-prosjekt innen interaksjonsdesign ved AHO.
AHO har et ledende forskningsmiljø på interaksjonsdesign for avanserte systemer og arbeidsplasser. Forskningsgruppen har vært tidlig ute med anvendelse av nye teknologier for avanserte grensesnitt. De tre nye prosjektene vil bidra til å styrke forskningsgruppen som blir bedre i stand til å møte økende forsknings- og innovasjonsbehov i tråd med de store digitaliserings- og omstillingsprosessene som finner sted i mange sektorer, blant annet i de havbaserte industriene og i helse- og omsorgssektoren.
SEDNA
I SEDNA-prosjektet skal AHO jobbe med Augmented reality (ofte forkortet med AR-teknologi) som grensesnitt for skipsnavigatører. Skipsnavigatører har behov for mye informasjon i krevende operasjoner. AR vil bli et viktig verktøy for å vise for eksempel is-informasjon i arktiske strøk uten at navigatøren må ta blikket fra situasjonen utenfor skipet. Prosjektet har partnere fra Norge, UK, Sverige, Finland, Irland og Kina. Totalt er det gitt 6,5 mill. Euro til prosjektet hvorav AHO er tildelt 703.000 Euro.OpenBridge
Prosjektet OPENBRIDGE har som målsetting å utvikle et konsept for åpen integrasjon for helhetlige og brukervennlig skipsbroer. AHO utviklet visjonen for en slik grensesnittarkitektur for skipsbro med Ulstein Bridge Vision i 2010. Prosjektet ble vist på ONS i 2013 og fikk senere flere innovasjonspriser og ble nominert til Forskningsrådets innovasjonspris.Norge er langt fremme på avanserte skipsbroer og OpenBridge-prosjektet samler partnere som er ledende i denne utviklingen fra skipsdesign og verft, utstyrsleverandører, myndigheter og regulatoriske aktører. Partnere i prosjektet er Vard som er prosjekteier, AHO som er prosjektleder i samarbeid med Marine Technologies, Rolls Royce, Ulstein, Kongsberg Seatex, Lilaas, Tranberg, Navtor, Skipper Electronics, DNV GL, Sjøfartsdirektoratet, ITS Norge og Kystverket. I tillegg her vi en rekke referansepartnere ved Kongsberg Maritime, Foruno, Grieg Star, Japan Radio, Kwant Controls, Norsk Sjøoffisersforbund og Norges Rederiforbund. Prosjektet starter 1. mars 2017 med varighet ut 2018 med totalbudsjett på 8 millioner.
Nytt ph.d.-prosjekt
AHO starter parallelt opp et PhD-prosjekt innen interaksjonsdesign som vil jobbe med distribuerte adaptive brukergrensesnitt. Utlysningen ligger ute nå.
Designstudenter skal bidra til at europeere får bedre kjøkkenhygiene
AHO deltar også i EU-prosjektet SafeConsumE som ledes av Nofima og nylig fikk tildelt midler. Prosjektet skal se helhetlig og brukersentrert på matsikkerhet på kjøkkenet. AHO vil delta i prosjektet med samarbeid i ulike kurs og studentprosjekter innen produktdesign, tjenestedesign, kommunikasjon og merkevarebygging.Det er mange områder som kan utforskes ved hjelp av design. Hvordan er produkter utformet for å bedre matsikkerhet? Hvordan kan produkter og tjenester sammen bidra til mer hygienisk adferd? Og ikke minst hvordan få bedre forståelse for folk og deres vaner, kompetanse og bruk av produkter på kjøkkenet? 31 partnere i 14 land i Europa deltar i prosjektet, blant annet IKEA og Unilever. Sammen med AHO deltar også Designit i prosjektet. Prosjektet mottar 9,6 millioner euro og skal bidra til redusert helsefare ved matbårne sykdommer. Det starter opp 1. mai og varer i
fire år.