Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset bygger videre på høstens kurs GK1 Introduksjon til design. Hovedfokus i vårens kurs ligger på inkluderende designprosesser og øving i teknikker og metoder for produktutvikling. Kurset gir en større oversikt over faget i kontekst gjennom bransjeinnsikt og innføring til flere av fagfeltene interaksjonsdesign og systemorientert design. Samtidig legges det opp til øvelsesoppgaver for å utforske eget ståsted som designer. Det legges vekt på formgivning og estetisk utforsking i semesteret med en modul i 3D formanalyse og konstruksjon både i leire og med digitale verktøy. Det vil også bli gitt opplæring i metall- og treverkstedet, noe som legger grunnlag for komplette modellbyggingsmuligheter. I et lengre designprosjekt, som løses gruppevis, får studentene erfaring med å gjennomføre en designprosess i ulike faser frem mot et ferdig produkt som presenteres.
Kurset inneholder en integrert tegnemodul der studenten øves i relevante tegneteknikker for produktutvikling, visualisering og kommunikasjon i design. Photoshop introduseres som tegneverktøy. Visuell kommunikasjon og informasjonsvisualisering undervises i egen modul og tas videre i semesteret gjennom et Portfoliokurs.
Kunnskaper
Ferdigheter
Generelt
Undervisningen bygges opp med forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning. Det legges opp til både individuelt og gruppevis arbeid. Det forventes at studentene selv anvender kunnskap fra forrige semester, og det legges mindre vekt på workshops. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Det legges vekt på prosjektenes relevans i en samfunnsmessig kontekst.
Tilhørende pensumlitteratur og artikler med fokus på formgivning og designprosesser generelt og inkluderende designprosesser og velferdsteknologi spesielt.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Kurset består av 4 moduler som alle må godkjennes frittstående for å bestå semesteret. Hvis en eller flere av modulene ikke godkjennes innen tidsfristen i semesteret, gis studenten anledning til å supplere arbeidet, såframt noe er levert. Det kreves da i tillegg dokumentasjon av alt arbeidet i designprosessen frem til sluttresultat, i form av en designdagbok. Dette for evaluering av innsats og progresjon i modulen. Den samme leveranseformen gjelder ved godkjent utsettelse ved sykdom. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | DESIGNBRANSJEN OG DESIGNEREN Skriftlig oppgaveinnlevering ved semesterstart. Midtveis innlevering av personlig designprosjekt. Refleksjoner og portfolio ved semesterslutt. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | 2D og 3D Form. Innlevering av oppgaver i visuell kommunikasjon. Innlevering av øvelser i leire og digitalt i løpet av kursmodulen. Gjennomføring av verkstedkurs for tre- og metallverksted. Sluttinnlevering av 3D printet modell og rendering i farger. |
Prosjektoppgave | Gruppe | Bestått / ikke bestått | INKLUDERENDE DESIGNPROSESSER Hovedprosjekt som resulterer i fysiske tredimensjonale modeller. Presentasjon som dokumenterer prosess og resultat i henhold til gitte krav i prosjektet. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | TEGNEUNDERVISNING Tegneportfolio fra hele semesteret med arbeider fra løpende undervisning samt arbeider med bruk av Photoshop. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | I kurset forutsettes høy grad av deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Fravær ved kursaktiviteter beregnes som manglende progresjon i studiet og gir trekk i forhold til evalueringen av studentens arbeid. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. Det forventes også en stor grad av egeninnsats og deltagelse i gruppearbeid i løpet av studiet. Det må påberegnes at noe undervisning og veiledning legges digitalt i tråd med gjeldende Covid-restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse. |