Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset gir bred kunnskap om design- og kunsthistorie i relasjon til vår samtid. Grunnleggende spørsmål som hva design er og har vært, blir grundig drøftet. Emnet introduseres med en innføring i temaer innen kunst- og formgivningshistorien fra oldtiden frem til og med romantikken. Deretter flyttes fokus over til en gjennomgang av sentrale designhistoriske epoker, perspektiver, strømninger og episoder, fra Arts and Crafts-bevegelsen og fremveksten av moderne design på slutten av 1800-tallet til popdesign og postmodernisme på 1980- og 1990-tallet, fortsatt med et sideblikk til kunstens verden. Emnet avsluttes med en samtidshistorisk gjennomgang av designhistorisk utvikling fra tusenårsskiftet og frem til dags dato med fokus på media- og informasjonsrevolusjonen. Emnet vil gå grundig inn på temaer som rettferdig handel og bærekraftig design. Kurset tar ikke mål av seg til å være uttømmende, men det vil sette fokus på et sammensatt sett av estetiske, filosofiske, politiske motivasjoner som har formet design og kunst fra industrialismen til dag.
KUNNSKAPER
Etter endt kurs skal studentene skal ha:
FERDIGHETER
Studentene skal lære å:
GENERELL KOMPETANSE
Kurset Kunst- og designhistorie er formidlet:
Kunsthistoriske grunnbøker/Bakgrunnslesning:
Danbolt/Kjerschow: Billedspor bind 1 & 2.
Gunnar Danbolt: Frå modernisme til det kontemporære
Hal Foster (red) Art Since 1900
E. H. Gombrich: Verdenskunsten/ The Story of Art
Fred S. Kleiner, Christin J. Mamiya: Gardner's Art through the Ages.
Norbert Lynton: The Story of Modern Art
Øistein Ustvedt: Ny norsk kunst etter 1990
Design- og arkitekturhistoriske grunnbøker:
Peter Anker (red) “Møbler og mennesker”
Didier Aubry & Tom Vavik: Produktdesign.
G. Bergan og T. Dysthe: Tingenes århundre 1900 – 2000
Gunnar Hjelde: Stil og interiør: Vår stilhistorie fra oldtid til nåtid.
Kirsten Røvig Håberg: Den myke historien: Om tekstiler, klær og moter.
Henny Harald Hansen: Klædesdraktens kavalkade
James Laver: Costume and Fashion
James Laver: A Concise History of Costume
Margot Lister: Costumes of Everyday Life
Odd Brockmann: Om stygt og pent
William J.R. Curtis: Modern Architecture
Thomas Thiis-Evensen: Europas arkitekturhistorie fra idé til form.
F. Wildhagen: Norge i Form.
Estetisk teori og filosofi mm
Theodor Adorno: Aesthetic theory
Theodor Adorno: Culture industry
Hanna Arendt: On totalitarianism (Del 1: “Antisemitism”)
Roland Barthes: Mythologies (Forord + “The World of Wrestling” + “Myth today”)
Roland Barthes: The Fashion system (Introduksjon +1. Kapittel)
Roland Barthes: Camera Lucida/Det lyse kammer
Simone de Beauvoir: Det annet kjønn (Innledning + 1.del: Skjebnen & 2.del: Historien)
Walter Benjamin: “The Work of Art in the age of mechanical reproduction”
Pierre Bourdieus Distinksjonen. (Forord + innledning)
Nicolas Bourriaud: Relasjonell estetikk.
Guy Debord: Society of the Spectacle (Første del)
William Easterly: ”The White Mans Burden” (Første del)
Clement Greenberg ”Towards a newer Laocoon”
Paul Greenhalgh: The Persistence of Crafts – Applied Arts Today
Walter Gropious: “The Theory and organization of the Bauhaus.”
Dick Hebdige: The meaning of Style .
Le Corbusier: Towards a new architecture (Utdrag se lenke) https://www.ntnu.no/wiki/download/attachments/32539747/le+Corbusier.pdf
Louise Mazanti: «En teori for nutidig konceptuelt kunsthåndverk.»
Adolf Loos; Ornament & Crime : Selected Essays
Marshall Mc Luhan: Mennesket og media. (Innledning + “Medie er budskapet” & “Varme og kalde media”)
Marcel Mauss: Gaven: Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn.
Laura Mulvey “The Visual pleasure and narrative Cinema”
Craig Owens ”The Allegorical impulse: Towards a Theory of Postmodernism”
Robert Pattison: The Triumph of Vulgarity: Rock music in the Mirror of Romanticism
Gregor Paulsson Vackrare Vardagsvara (Svenska sløydforeningen)
Kjetil Rollnes Vulgær og vidunderlig: En studie i utsøkt dårlig smak
John Ruskin: The Stones of Venice (1.kapittel: “The Quarry” + 4.kapittel: “St. Marks”)
Edward Said: Orientalism (Forord +Introduksjon + Etterord)
Slavoj Zizeks (Red) Everything you always wanted to know about Lacan, but were afraid to ask Hitchcock. Introduksjon + “In His Bold Gaze My Ruin Is Writ Large”
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Ved slutten av semesteret leveres en arbeidsbok, samt et essay som drøfter og redegjør for en selvvalgt pensumtekst. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det kreves av studentene at de er aktivt deltakende eller lyttende, og det forventes 80 % oppmøte på forelesninger. |