Full course name in English:
Merkevare og visuell identitet
Undervisningssemester:
2024 Vår
Eksamenssemester:
2024 Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
Maksimum antall studenter:
20
Forkunnskapskrav
Kurset er åpent for GK2 og GK4 studenter.
Om emnet
Kurset er en introduksjon til merkevarebygging og visuell identitet. I løpet av kurset skal studenten utvikle en merkevare innenfor et aktuelt tema definert ved kurstart. Målet er å utvikle et eget merkevarekonsept, en merkevare strategi, formgiving av en visuell identitet som formidler verdiene og identiteten til merkevaren.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Kurset har som mål å gi studentene en forståelse av:
- Merkevareteori; strategi, visjon, verdier, konkurrenter, etc.
- Utvikling av merkevarekonsept
- Utvikling og formgiving av visuell identitet
Ferdigheter:
Studentene skal:
- kunne beskrive et eget merkevarekonsept
- ha kunnskap om hva som inngår i en merkevarestrategi
- kunne anvende brukerorienterte metoder for å utvikle egen merkevare
- kunne definere mulige målgrupper og konkurrenter til egen merkevare
- ha kunnskap i hvordan man posisjonerer seg i forhold til målgrupper
- kunne metoder for å utvikle visuell identitet i tråd med overordnet strategi
Generell kompetanse:
- Studenten skal lære hvordan man utvikler merkevare, og hvilken rolle en merkevare har i dagens samfunn. Deretter skal studenten beherske grunnprinsippene i utviklingen av et merkevarekonsept samt hvordan fomidle dette igjennom en visuell identitet.
Praktisk organisering og arbeidsmåter
Emnet er praksisrettet og vil primært bli levert gjennom forelesninger etterfulgt av øvinger.
Kurset vil gå på tir - fre i uke 9, 10, 11 og 12 våren 2024.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | I vurderingen inngår følgende:
Studentene vil følge en serie forelesninger sammen med tilhørende øvelser. Studentene vil bli vurdert på deres evne til å demonstrere sin læring gjennom sine obligatoriske leveranser.
Leveranser: Endelig merkevarestrategi, merkehåndbok og merkevare.
|
Vurderinger:
Vurderingsform: | Vurderingsmappe |
Gruppering: | Individuell |
Karakterskala: | Bestått / ikke bestått |
Kommentar: | I vurderingen inngår følgende:
Studentene vil følge en serie forelesninger sammen med tilhørende øvelser. Studentene vil bli vurdert på deres evne til å demonstrere sin læring gjennom sine obligatoriske leveranser.
Leveranser: Endelig merkevarestrategi, merkehåndbok og merkevare.
|
Aktivitet | Kommentar |
Oppmøte | Kurset er praksisbasert, så oppmøte er en forutsetning for å bestå kurset. |
Forventet arbeidsinnsats:
Aktivitet: | Oppmøte |
Kommentar: | Kurset er praksisbasert, så oppmøte er en forutsetning for å bestå kurset. |