Kurset er åpnet for GK3 og GK5 studenter.
Dette er et kurs i prosessdesign, og fasilitering. Kurset handler om å gjennomføre gode intervjuer og workshops, om å forstå hva som skjer i samtaler og å øke evnen til stille gode spørsmål og verifisere svar. Kurset handler også om å forstå gruppedynamikken i workshop og hvordan bruker du dette til å justere/velge hvordan du legger opp din fasilitering.
All brukerinvolvering i design krever at designere snakker med brukere og påvirkere, i intervjuer eller i workshop. Når vi skal hente denne innsikten, og ikke minst tolke den er det viktig at designeren har bakgrunn for å forstå hvorfor folk svarer som de gjør – slik at man ikke får det svaret man vil ha, men heller det ærlige og riktige svaret.
Kurset handler om å lære ulike prosesser og spørsmålsteknikker som gjør studentene bedre i stand til å få mer verdifull innsikt gjennom involvering av brukere og andre som blir påvirket/påvirker ditt design.
Uke 1 - Psykologiens historie + gruppe tenkning + spørsmålsteknikker, en blanding av forelesninger, diskusjoner og læring av hverandre. Inkluderer også analyse av filmdialoger.
Øvelse: Gjøre intervjuer og tolke resultater
Teste Visuelle intervjuer
Uke 2 - Workshop, prosesser og metoder - hvorfor/når velge ulike øvelser
Gjennomføre workshop - evaluere resultat
Visualisere prosesser
Uke 3 - Fasilitator-rollen (lede workshop) - forståelse for rollen
Bli enda bedre kjent med deg selv gjennom enkel analyse og feedback.
Teste ut teknikker som fasilitator
Uke 4 Designe brukermedvirkning i et større prosjekt
Kunnskaper:
- Har teoretisk kunnskap om hva som påvirker hvordan folk svarer/responderer i intervju og workshops
- Har teoretisk og praktisk kunnskap om sentrale metoder og spørsmålsteknikker for å få navigere i samtaler og workshop
- Har grunnleggende kunnskap om å designe prosesser og lede workshops og forstå ulike gruppedynamikker som utvikler seg i denne sammenheng.
- Har et overblikk over faktorer som påvirker hvordan en workshop bør fasiliteres og håndtering av konflikter som kan vokse fram i denne sammenheng.
Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap (som definert over) til å løse problemer og oppgaver. Det er ulike typer ferdigheter – kognitive, praktiske, kreative og kommunikative ferdigheter. Her må det kommer frem hvilke type ferdigheter dere forventer at studentene har når kurset er over.
- Kan designe prosesser for bedre brukermedvirkning
- Kan planlegge spørsmål og prosesser til intervjuer og workshops
- Kan foreta kvalifiserte vurderinger med løpende tilpasning av spørsmål og prosseser basert på hva som vokser fram
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse av faslitering og intervjuer
Generell kompetanse: å kunne anvende kunnskap (som definert over) og ferdigheter (som definert over) på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i studier og yrke. Her må det komme frem hvilke type generelle ferdigheter dere forventer at studentene skal kunne når kurset er over.
- Har kompetanse til å foreta etiske vurderinger når det gjelder påvirkningsperspektivet brukermedvirkning
- Kan initiere, lede og gjennomføre prosesser og intervjuer i brukermedvirkning
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fasilitering og intervjuer
-
Kurset vil være sentrert rundt følgende aktiviteter:
-Forelesninger om teori og modeller
-Gruppearbeid og ut-testing av ulike teknikker på medstudenter
-Planlegge og gjennomføre reelle intervjuer – reflektere og lære av disse individuelt og i grupper
-Designe workshop, teste ut, reflektere og lære av disse koblet opp mot alternative prosesser
-Utvikle kjennskap til egne styrker og utviklingsmuligheter i rollen som intervjuer og fasilitator gjennom øvelser og tilbakemelding fra medstudenter.
Kurset vil foregå i uke 39, 40, 41 og 42.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Innlevering av en egendesignet brukermedvirkningsprosess. Gjennom denne må studentene vise at de har oversikt over teori og metoder som skal til for å kunne få fram riktig innsikt. Denne innleveringen blir vurdert i forhold til hvordan den fanger opp en løpende kritisk tenkning til hva som kommer fram og hvordan svar / resultater vil verifiseres. |