Fullført grunnutdannelsen ved AHO eller tilsvarende
Teknoform behandler problemstillinger i skjæringspunktet mellom teknologi og estetikk, ved iterasjoner og ved repetative tilnærminger til samme tema under en endret kontekst skal det gis en dypere innsikt i designprosesser samt utforskning av alternative tilnærminger. Refleksjon både av egen designprosess og medstudenters står sentralt, evnen til å gi og ta kritikk øves gjennom hele kurset
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten; kunne gjennomføre en designprosess for fysiske produkter innenfor to paradigmer, som en iterasjon og ved rekontekstualisering. Feks kan første del være å gjennomføre en evolusjon, eller en naturlig redesign av et eksisterende produkt/merke, andre del vil være å øke innovasjonen (revolusjon)
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten kunne benytte metoder som backcasting, forecasting og peer-creative development. Videre skal eksisterende ferdigheter innen formgiving, verkstedarbeid og CAD være på et høyt nivå
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten; ha et økt tilfang av metoder og verktøy for fysisk produktutvikling og generell innovasjon
Det gis to prosjekter som komplementerer hverandre; det første er en evolusjon og det neste er en radikal produktutvikling av samme emne. Prosjektene løses individuelt, men det er organisert peer reviews og workshops gjennom kurset.
Utstrakt bruk av 3D printere, individuell jobbing i verkstedet.
Litteratur
1. Verganti R. Designing Breakthrough Products. Harvard Business Review. 2011;89(10):7.
2. Verganti R. Design-Driven Innovation, Changing the Rules of Competition by Radically innovating What Things Mean Harvard Business Press; 1999.
3. Norman DA, Verganti R. Incremental and radical innovation: Design research versus technology and meaning change [Web page]. Politecnico di Milano and Mälardalen University; 2012 [cited 2012 20 september].
4. Krippendorff K. Design Research, an Oxymoron? In: Michel R, editor. Design Research Now-Essays and Selected Projects. Basel: Birkhauser Verlag; 2007. p. 67-80.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Veiledningssamtaler | 2 | Ikke påkrevd | Det er to hovedprosjekter iløpet av kurset, begge blir vurdert av ekstern sensor. |
4 | 8 | Det vil være 8 peer reviews iløpet av kurset, for at kurset skal godkjennes må studenten være tilstede på minst 6 av disse |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | Det er krav til innlevering av to fysiske modeller. Disse skal fungere som visuelle og/eller funksjonelle prototyper. |
Rapport | Individuell | A-F | Det er krav om en rapport, den kan enten være iform av en skriftlig rapport, en blogg eller en film. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Forelesninger | Det blir gitt eksplisitte forelesninger om tema, men også forelesninger av mer generell karakter. |
Individuell veiledning | Det vil settes av tidspunkter hvor individuell veiledning kan bestilles |
Gruppearbeid | Det vil bli gjennomført 5 workshops iløpet av lurset |
Prosjekteringsoppgave | Det vil være 8 peer reviews a 3 timer. |
prosjekteringsoppgavene er hoved delen av kurset |