Bestått alle emner på grunnivå /bachelor) på AHO eller tilsvarende utdanning med tilsammen 180 studiepoeng.
Det er en fordel å ha tatt Tjenestedesig 1, men det er ikke et krav for å ta kurset.
Anbefalt forkunnskap
Kurset fokuserer på å videreutvikle eksisterende kunnskap og kompetanse innen tjenestedesign gjennom praksis ved å gi direkte adgang og aktivt bidra til utviklingen av skolens to viktigste forskningsområder.
I tillegg til læring gjennom å bidra til forskning, vil studentene utvikle evnen til å reflektere over egen designpraksis innenfor forskningspraksisens strenge rammer.
Forskningsområdene er:
Gjennom dette arbeidet vil studentene få praktisere det de har lært i Tjenestedesign 1 og/eller GK5 og GK6, ved å bruke disse designferdighetene i “designforskning” på pågående forskningsprosjekter med forskere på huset og eksterne partnere (f.eks. laboratorier for integrert design i helsevesenet og InnArbeid).
KUNNSKAPER
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
Kurset kjøres på en annen måte enn Tjenestedesign 1. I Tjenestedesign 2 jobber studentene mer uavhengig og i tett samarbeid med forskere tilknyttet C3- og InnArbeid.
De viktigste læringsaktivitetene vil være basert på ph.d.-prosjekter i samarbeid med eksterne partnere, hvor studentene blir en del av forskningsteamet. Kurset omfatter også studioarbeid (i grupper og individuelt), veiledning og refleksjonsøkter i klasserommet, workshops, strukturerte presentasjoner og diskusjoner med kursdeltakerne.
I tillegg kjøres det en rekke forelesninger med designere, forskere og inviterte gjester. Det forventes å lese noe pensumlitteratur på egen hånd.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | - | Bestått / ikke bestått | Kurset er praktisk orientert, og studentenes fremdrift vil vurderes på bakgrunn av: • Innleveringer både individuelt og i grupper midtveis i semesteret • Workshops • Produsert materiale I hver modul vil studentene ha innleveringer både individuelt og som gruppe, som vil vurderes ut fra styrker og svakheter. Kurset vil omfatte deltakelse i en eller flere moduler relatert til CSI-, C3- og/eller DOT-prosjekter og forskning knyttet til disse. Informasjon om strukturen, innholdet og eksamensformen for hver enkelt modul vil bli gitt ved oppstart. Hvert prosjekt kulminerer i en avsluttende presentasjon og en rapport som vurderes som bestått / ikke bestått av en ekstern sensor og kurslederen. Informasjon om innleveringer og vurderingskriterier vil bli gitt i orienteringen for hvert enkelt prosjekt ved oppstart av modulen. Studentene må bestå begge modulene for å bestå kurset. For studenter som ikke består en av de to modulene, vil kurslederen, modulansvarlig og en annen foreleser i tjenestedesign fra instituttet foreta en porteføljevurdering av alt kursarbeidet (dette omfatter alle gruppeinnleveringer og individuelle innleveringer fra studenten i løpet av semesteret, i tillegg til den endelige presentasjonen) på slutten av semesteret, for å avgjøre om studenten har oppnådd ønsket læringsutbytte. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Dette er et intensivt kurs, som krever kontinuerlig og hardt arbeid av studentene gjennom hele semesteret.Det forventes at studentene er tilstede minium 80% på alle felles aktiviteter som gjennomganger, forelesninger, workshops m.m., for å klare å bestå kurset. Kursleder noterer fremmøte 15 minutter etter oppstart av hver felles aktivitet. Studenter som står i fare for å overskride grensen for fravær, vil få et varsel om dette. Fellesaktivitene vil stå i kalenderen for hvert prosjekt. |
Pensum | Siden dette er et forskningsbasert kurs, vil det være en del å lese. |
Forelesninger | Kurset vil ha forelesninger med designere, forskere og eksterne gjester. |
Gruppearbeid | Studentene skal arbeide både individuelt og i grupper med relevante forskningsspørsmål. |
Prosjekteringsoppgave | Studentene skal kjøre workshops med bedrifter, forskere og kollegaer, alt etter hvilken modul de er i. |
Individuell oppgaveløsning | Studentene skal designe løsninger i forskningsprosjekter sammen med eksterne partnere. |